Gjære på varmekabler?

Kjøpt meg sett som skal gjære på 31 - 35 grader. Har noen her erfaring med å vatte opp varmekabler?
Før brygging setter du en tykkbunna kjele i kjøleskapet. Når du starter kok så tar du av en 2-3 desiliter vørter og slår over i den kalde kjelen. Da lander du omtrent på 35 grader, men mål for å være sikker. Kjør gjæren oppi der så den starter seg. Du tapper til gjæring ved 36 grader, du taper litt til temperatur i slange og gjæringsbøtte. Tøm over gjæren, sett bøtta på gulvet i et rom med gulvvarme, dra rundt/over ei hettejakke eller lignende som isolerer dunken mot lufta rundt. Da holder temperaturen seg greit nok.

Takk takk. Er snakk om et fresh wort kit, denne gangen. Jeg får bare prøve fremgangsmåten din, Steinar, så godt det går. Kveiken starter kanskje ikke før den er på ca 30 uansett?

Takk takk. Er snakk om et fresh wort kit, denne gangen. Jeg får bare prøve fremgangsmåten din, Steinar, så godt det går. Kveiken starter kanskje ikke før den er på ca 30 uansett?
Riktig.. Så kittet holder nok en del lavere temperatur enn 30C nå kan vi trygt anta. Enten vannbad som er raskest, eller at du lar det temperere seg i et varmt rom noen dager først er nok lurt. Kveiken går fra 1C til 40C den, men særlig under 28C (etter mine erfaringer) må du til med større pitchrate. Hvilket kit er det, og hvilken gjær skal du bruke?

Tilbake
Topp