Gjæret vil ikke starte

Hei, jeg har drevet å brygget en del med tørrgjær så nå prøvde jeg meg med fersk gjær, satte to bacher på lørdag, den ene er i god driv, mens den andre er ikke liv fra i det hele. målte OG før jeg tilsatte gjær, den var da på 1070, målte idag - to døgn senere - SG 1070 - noen som har vært borti dette selv, hva burde jeg gjøre?
dannes undertrykk i ennå.

Oppskrift:
ingefær 450g
sitron 6 stk skall og saft
appelsin 4stk skall
honning 1kg
glukose 2 kg
kandi 500g

Ingen malt? I såfall har du nok underskudd på en del næringsstoffer. I alle fall hvis det ikke ble tilsatt gjærnæring. Søk opp staggered nutrient addition.

Hvor mye gjær tilsatte du, og sørget du for nok oksygenering?

Beklager, hadde også på 800g lys spraymalt, Ristet inn gjæret i 2 min, har ikke gjort noe forkjellig, satte to like bare den ene har chilli i å den er det full fart i, mens den uten er død..

Når det ikke har skjedd noenting med SG tyder det på død gjær. Lagde du starter? Var det aktivitet i den?

heller lite aktivitet i den desverre, men skulle jo tro at når det er full fart i den ene, så skulle den andre også komme? det rareste er at den lager vakuum i gjæringskaret, plopper feilveien

Om du hellte gjæren rett i dunken er det litt vanskelig å si noe om dens helsetilstand, men det skal vel noe til at en hel pakke tørrgjær er fullstendig død? Om du rehydrerer gjæren i vann først ser man i det minste om den oppfører seg som den skal.

Du kan alltids prøve å få tak i en pakke til og se om det skjer noe da.

Om det virkelig ikke har skjedd noesomhelst i dunken så er neppe 2 døgn i romtemperatur det mest ideelle akkurat, men når du når en gang har laget vørteren osv så er det ikke så mye ekstra arbeide å hive i ny gjær for å se hva som skjer så får det gå som det går.

Hvilken gjær brukte du, forresten?

Brittish ale - white labs - ferskgjær

skal å hente fra en venn nå han har fra en tidligere batch på patentflaske av samme type gjær.

Tilbake
Topp