Finn Berger
Moderator
Nå skal jeg hive meg inn i en relativt velfungerende diskusjon med et innspill som kanskje får den til å bli litt vanskeligere. For noen måneder sia leste jeg en artikkel om gjær, og hvordan den reproduserte ved rein celledeling så lenge den hadde det bra, men begynte med noe tilsvarende kjønnet formering når den hadde det vanskelig. Logikken synes å være at gjæra etterstreber mutasjoner i en vanskelig situasjon ettersom det vil gi større sjanse for å få fram egenskaper som passer til forholdene. Isåfall skulle man tro at en tung fermentering, med høy OG, mindre oksygen enn optimalt etc gir større sjanse for endringer av gjæras egenskaper enn en enkel og grei runde på magnetrøreren med tynn, fin vørter og masse deilig oksygen. Isåfall vil vel generasjoner på starteren være noe annet enn generasjoner i aktiv brygging?
Edit: Google-fu! http://blogg.nmbu.no/dnatur/2017/08...vi-egentlig-med-sex-en-gjaersopp-kan-gi-svar/
Herlig - det er jo nesten så man får lyst til å tilskrive gjæren et sjelsliv.
Genrasjoner blir det, åkkesom. Men nå skjønner jeg bedre hvorfor bunnhøsting er en dårlig idé om man tenker å ha en gjær i huset lenge.