Gjæringa starter ikke opp

Plopping i gjærlåsen er et ikke-tema for meg siden jeg benytter en blow-off løsning ( fryseren jeg bruker er ikke dyp nok til å ha gjærlås på toppen ), men nå var det heller ikke det jeg brukte som indikator på om gjæringen var kommet i gang.
Det benytter jeg TILT hydrometer til, og som jeg har bare gode erfaringer med :)

Plopping i gjærlåsen er et ikke-tema for meg siden jeg benytter en blow-off løsning ( fryseren jeg bruker er ikke dyp nok til å ha gjærlås på toppen ), men nå var det heller ikke det jeg brukte som indikator på om gjæringen var kommet i gang.
Det benytter jeg TILT hydrometer til, og som jeg har bare gode erfaringer med :)

Øl uten plopping i gjærlås er som jul uten juletre (og juleøl):p.

Skumleste artikkelen, men det stod da absolutt ingenting om plopping i den?

Nei, den handler jo om gjæring under trykk, og det var det jeg ville ha sagt noe om.

Men: Du må også lese mellom linjene;). Artikkelen sier - lett forenklet - at fordelene ved trykkgjæring kun er av praktisk art. Da sier det seg sjøl at den indirekte forsvarer plopping i gjærlås der det ikke foreligger tvingende praktiske grunner for å bruke trykk:p.

Det står da at det er fordelaktig å gjære på lavt trykk i den artikkelen! Samt det er jo i mine øyne en nydelig måte å sikre at ikke ulmskheter kravler oppi..og det nevnes jo at det er enklere og mer sanitært. Noe som rimer med min oppfattelse av det. :)
Gjæring i opp mot 2,5 bar derimot er visstnok ikke så bra... Også er det forbausende nok testet av brulosofen med ingen forskjell i resultatet! Utrolig.

Det står da at det er fordelaktig å gjære på lavt trykk i den artikkelen! Samt det er jo i mine øyne en nydelig måte å sikre at ikke ulmskheter kravler oppi..og det nevnes jo at det er enklere og mer sanitært. Noe som rimer med min oppfattelse av det. :)
Gjæring i opp mot 2,5 bar derimot er visstnok ikke så bra... Også er det forbausende nok testet av brulosofen med ingen forskjell i resultatet! Utrolig.

Tror ikke vi har lest den samme artikkelen:p: " .. pressure during ale fermentation has little positive effect and a whole bunch of potential problems."

Bryggeriene som tok i bruk denne teknikken for produksjon av lagere gjorde det for å kunne gjære ved høyere temperaturer, slik at de kunne få jobben gjort fortere. Tid er penger for dem - men vel ikke for oss?

I løpet av over 200 batcher har jeg ennå ikke opplevd infeksjon fra omgivelsene, så det problemet opplever jeg som ikke-eksisterende.

«It took until the mid 1980s for researchers at Heriot-Watt University in Edinburgh to actually test the effects of attempting the same pressure applications used in lager production on ale strains. What they found was pretty much the opposite of the desired outcome! All was fine at low-ish pressures – up to one fifth of extra atmospheric pressure in CO2. At this level, often achieved naturally during fermentation depending on fermenter geometry, yeast growth is stimulated, and increased colonies of healthy yeast do indeed reduce fusels and VDK precursors.»
Dette er da positivt og står i artikkelen? Det omhandler også kun ale og ikke lager om jeg forstår det riktig.

«It took until the mid 1980s for researchers at Heriot-Watt University in Edinburgh to actually test the effects of attempting the same pressure applications used in lager production on ale strains. What they found was pretty much the opposite of the desired outcome! All was fine at low-ish pressures – up to one fifth of extra atmospheric pressure in CO2. At this level, often achieved naturally during fermentation depending on fermenter geometry, yeast growth is stimulated, and increased colonies of healthy yeast do indeed reduce fusels and VDK precursors.»
Dette er da positivt og står i artikkelen? Det omhandler også kun ale og ikke lager om jeg forstår det riktig.
Tolker det som at alt er fint frå 0 - 0.25 bar overtrykk? Og negativt over det? Det er vel ikkje mykje meir en kva ein litt stor gjærlås klarer å holde igjen kanskje..

Det er det som står ja, at det er fordelaktig. Opp til 0,25 bar. Det står også «In between these two points, fermentation rate, yeast growth, and VDK precursors all increase.» som da henviser til gjæring mellom 0,25 og 2,5 bar. Det leser jeg også som positivt selv om det virker som bloggeren ikke mener det.
Vel vel for å være ærlig har jeg like stor tro på denne artikkelen som jeg har på råd fra ekstrahjelper i bryggebutikker.

Sist redigert:
Det er det som står ja, at det er fordelaktig. Opp til 0,25 bar. Det står også «In between these two points, fermentation rate, yeast growth, and VDK precursors all increase.» som da henviser til gjæring mellom 0,25 og 2,5 bar. Det leser jeg også som positivt selv om det virker som bloggeren ikke mener det.
Vel vel for å være ærlig har jeg like stor tro på denne artikkelen som jeg har på ekstrahjelper i bryggebutikker.

Såg det, stussa litt for rett etter står det at også pH øker på grunn av «reduced yeast growth», og i forrige setning står det at den øker.. forvirrande

Nå er vi muligens noe utenfor tema, men fant denne youtube saken fra 2018:
http://beersmith.com/blog/2018/01/1...s-white-john-blichmann-beersmith-podcast-163/
Der sier de i følge oppsummeringen under videoen (har ikke fått sett den enda) bla:
  • We discuss which pressure worked best overall – about 1 bar (14.7 psi or 10 kilopascals) above standard pressure.
  • Chris explains that the analysis indicated no significant ill effects from the pressure fermented beer.
Så helt ille er det nok ikke med litt trykk her og der!

Hei igjen !
Etter en litt treg start kan jeg nå fortelle at det har vært stor aktivitet i gjæringskaret, og FG ser ut til å havne på 1.010.

Med er utgangspunkt på 1.051 så tror jeg dette skal bli gode greier :)

Den har nå snart stått 3 døgn på 16 grader og jeg vil la den stå der inntil FG er stabil.

Bør jeg da senke temperaturen så lavt som mulig de resterende dagene av 3 uker ? Det blir ca 10 dager kaldt før omstikking og flasking

Tilbake
Topp