Gjæringen slutter alltid for tidlig

Hei!

Første gang jeg skriver her på forumet, men har vært aktiv leser :)
Problemet mitt er at gjæringen alltid stopper for tidlig. Når gjæringen er "ferdig", som oftest etter en 2-3, dager så viser Oeschlevekten 1020. Ved noen anledninger har jeg ventet opptil 2 uker, uten at brygget gjærer ytterligere. Jeg brygger ales, med en OG på mellom 40 og 60. Noen ganger har jeg brykt flytende Wyeast, andre ganger tørrgjær fra Nottingham. Brygget stopper på 1020 okke som.

I den grad man kan være sikker på noe, så tror jeg ikke problemet har noe med selve bryggingen å gjøre (tenker på renhold, kjøing o.l.). Uten at jeg skal påberope meg noen som helst ekspertise, så tror jeg problemet enten skyldes
1. Jeg lager ikke gjærstarter. Verken med tørr- eller flytende gjær. På den andre side brygger jeg kun 25 liter, med absolutt levelige sukkerverdier.
2. Jeg klarer ikke å få nok luft inn i vørteren før gjæring. De siste gangene har jeg likevel sittet og rørt/pisket i 10-15 minutter, omtrent til skummet står i taket.

Jeg syntes det er "feil" å tilsette enzymer i ølet hver gang, bare fordi jeg ikke gjør noe riktig et eller annet sted  :'( (Når jeg bruker enzymer gjærer ølet til jeg tapper det på flasker)
Er det noen som kan hjelpe meg med å gjære ut ølet skikkelig?  :amen:

Mvh,
Mads
 
Hei,

Dersom du mesker så kan det være at du mesker på for høy temperatur. Termometeret ditt viser kanskje feil, og det kan lønne seg og senke temperaturen noen grader for å se om det hjelper. I de fleste tilfeller hvor gjæringen stopper for tidlig skyldes det for høy temperatur i mesken.

En gjærstarter og nok luft er også viktig.

Selv har jeg merket at noen gjærtyper stopper veldig tidlig mens andre gjærer langt lengre ned.
 
Selv om en pose tørrgjær skal gjøre jobben, så kunne du evt prøve med to. Og som Richard sier: mesketemperaturen kan være for høy.

En feil som ibland opptrer med alkoholtermometere, er at den røde eller blå alkoholen foran måleskalaen kan være delt opp, pga at termometeret er blitt beveget brått. Se evt om du ser 'biter' av denne farvete alkoholen adskilt fra resten lenger opp på skalaen. Hvis dette er tilfellet har termometeret vist deg for lav temperatur (og kan du altså ha overkompensert ved å meske for varmt uten å være klar over det). For å få alkoholen samlet igjen i termometeret kan man forsiktig prøve å varme termometeret ved å holde den mot en varm kokeplate, inntil nesten hele skalaen er fylt med alkohol opptil 110°C. Kjøl så forsiktig ned igjen. OBS: ikke bruk flamme, da eksploderer termometeret!

Sørg også for at omgivelsestemperaturen til gjæringsdunken ikke fluktuerer for mye. Gjær liker ikke plutselige temperaturforandringer. Dekk f eks til med en gammel sovepose.
 
Hei, og tusen takk for svar!

Jeg bruker en blanding av ekstrakt og korn. Siste brygget jeg satt var 3kg muntons og 2kg (hel, har ingen mølle)) korn som lå i bløt i to netter, før det ble mesket på 65-70 grader i en time. Har ikke klart å påvise noen feil med termometeret, så jeg tror det skal være i orden.

I forhold til dette med temperaturforandringer. Kan det tenkes at gjæren går i dvale pga gjennomtrekk ved lufting av leiligheten? I så fall hjelper det vel kanskje som Eduard sa, og ha en gammel sovepose rundt gjæringsbøtten.
 
Aha, du bringer klarhet i saken nå! Du bruker altså halvveis maltet korn som du ikke kverner. Da vil jeg nok anbefale å bruke ferdigmaltet malt fra f eks Petit Agentur eller andre utsalgssteder, for du får sannsynligvis en hel del stivelse med i ølet som aldri blir til sukker og så til alkohol. Hvordan i all verden smaker dette brygget da?

Dersom du skal kverne malt uten kvern, så kan du prøve noen andre provisoriske muligheter, slik som å putte malten i et putetrekk og så gå løs på det med kjevle, hammer eller murstein, for å nevne noen sidegater. Så lenge maltkornet ikke er kvernet vil det være vanskelig å ekstrahere maltsukrene ut av det.
 
For å ta det viktigste først. Ølet smaker godt det :)

Jeg skjønner ikke hva du mener med halvveis maltet korn. Er det halvveis fordi jeg ikke maler det og dermed ikke får ekstrahert søtstoffene skikkelig? Og kan bruken av dette halvveis maltet kornet forårsake at gjæring stopper for tidlig?

Jeg har prøvd å knuse maltet på diverse måter, men det har blitt for tidkrevende :) Tenker jeg bestiller en mølle fra petit ved neste leveranse.
 
Når du sier at du bruker korn, mener du da umaltet bygg, eller malt (feks pilsnermalt) som er kjøpt hel (ukvernet) hos feks Petit?
Antar det første siden du sier at du legger kornet i bløt i to netter; er dette for å malte kornet? Men for en komplett malting må kornet både bløtes og så spires ("to dager i bekken, to dager i sekken" e.l. etter gammel tradisjon), antar det er derfor Eduard nevner halvveis maltet korn...:)
 
Den vitenskapelige grunnen til at jeg legger det i bløt aner jeg ikke. Det var Holger på petit som sa det kunne være et ok alternativ istedetfor kun ekstrakt (ren maltbrygging er desverre ikke et alternativ idag).

Jeg tror ikke jeg bruker umaltet bygg. For eksempel brukte jeg 2kg munchener malt i det forrige brygget. I utgangspunktet skal nok dette bare males og meskes på vanlig måte. Malten jeg kjøper kommer hel.
 
Man skal ikke bløtlegge "ferdig malt", det skal knuses (helst med en valsemølle) og så meskes på 66-67 grader i 60-90 minutter.

Å la det ligge to dager i vann høres ukjent ut for meg.

Det er veldig mange som bytter ut porkertmøllen (den som petit selger) til en valsemølle, og du bør prøve å få tak i en brukt. Eller så skader det ikke å kjøpe malten ferdig malt, den burde holde 6 mnd lagring for det.
 
Skal være på utkikk etter en slik valsemølle. Takk for tipset :)

Hvis man ser bort ifra at dette med bløtlegging er spesielt, kan det være årsaken til at gjæringen stopper på 1020 hver gang? Nå har det sunket til 1010 etter et par dager med enzymer. Jeg skulle ønske deg gjæret hit uten disse enzymene  :brygging:
 
Lars tenkte nok riktig angående hva jeg mente med halvferdig maltet malt. Det virker fortsatt som om du bruker en ganske så uvanlig metode til å brygge øl på, selv om du med litt juksing får til at du kommer ned til 1.010. Siden du bruker enzymer (høystsannsynlig amylaser) vil jeg tippe at det er de som bryter ned stivelse til sukker, som så gjør at gjæren har ytterligere noe 'å spise'. Mao: forsukringen er likevel ikke topp.

Mitt tips er da (i likhet med noen forrige tips fra andre): kjøp kvernet malt, og skulle du bruke umaltet korn (som hvete i en belgisk witbier), bruk da under halvparten av hele innmeskingsmengden. Prøv ellers å kverne den malten du har igjen på beskrevet måte, du vil se at brygget gjærer ut bedre.

Ellers så kan jeg anbefale boken 'Moderne Hjemmebrygging', der står det mer bakliggende teori om ølbrygging.
 
Den er god folkens! Da har jeg noe konkret å forholde meg til før neste brygg skal settes. Tusen takk for hjelpen!  :amen:

Har forresten den bryggeboken (tror jeg må lese den litt grundigere), men min onkel har lagt beslag på den etter han smakte ølet mitt rundt jul  ;D Nok en gang, takk for hjelpen.
 
Tilbake
Topp