Gjærmengde

Ørnegård

Norbrygg-medlem
20150208_222819.jpg

Vi høstet gjær fra konisk for første gang i går. Bakgrunnsinfo: 80 liter Brown Ale. OG 1.056. Vi kjølte direkte til gjæringstanken (motstrøms) og har nok derfor fått ekstra mye trub med. Startet på 16 grader og hevet til 19 etter 4-5 dager. Dumpet ca. 1 dl trub etter 4-5 dager. Høstet gjær på syvende dagen. SG ved høsting 1.021.

Hadde lest at det først ville komme mørk, tykk slurry (som en ikke vil ta vare på) og så tykk hvitere slurry (som en ønsker) og til slutt mer tyntflytende (som en heller ikke ønsker). Hos oss var den nokså mørk hele veien. Så nå sitter vi her med ca. 2.5 liter slurry med ukjent gjærinnhold.

Gjæren skal brukes i en ESB. OG ca 1.055.

Er det noen som tør å anslå hvor mye gjær vi har her? Mrmalty har instillinger for både slurrytykkelse og non-yeast-material. Utfordringen er altså å gjøre en noenlunde kvalifisert setting av disse parametrene ...

Og ... dette er første gang vi har målt SG underveis i gjæringen. Etter en uke har den gått fra 1.056 til 1.021. Jeg trodde all alkoholen burde vært produsert etter en uke? Noen sjanse for at den vil krype nedover i løpet av kommende uke? Skal sies at vi slet med mesketemp grunnet en defekt pt100, så vi mesket på en temperatur mye (mer enn jeg tør tenke ordentlig igjennom) høyere enn oppskrift.

Ellers ser vi fram til tapping! Skal fylle fatene med starsan og drive dette ut med trykk. Deretter bleeder vi og tapper ølet inn gjennom ut-ventilen, mens det på inn-ventilen står en åpen gasskobling. På den måten skal det bli et mest mulig oksygenfritt miljø. Har aldri prøvd dette men sier som Ole Brum: Det har jeg ikke prøvd før, så det får jeg sikkert til!
 
20150209_211245.jpg

Gjæren ett døgn etter høsting. Øl i midten åpenbart, men hvordan kan det være gjær både over og under ølet? Noen innspill?
 
Tilbake
Topp