Gjenbruk av gjær med gelatin og mye trub

Etter å ha tappet påskeølet igår tenkte jeg å prøve gjenbruk av safale s-05, mest for moro/lærings skyld.
Det var en tjukk gjærkake i bunn da jeg har brukt opp mot 150g humle som fikk være med hele veien, cold crash og gelatin så her er det mye guffe.
Jeg gjorde det enkelt, lot litt øl være igjen i primærkaret og tilsatte ca 1 liter kokt/avkjøt vann. Dette rotrte jeg til det meste hadde løst seg opp til en tjukk grønn guffe. Jeg lot denne stå i kanskje 10 min før jeg "dekanterte" ved å bare helle rett fra karet til jeg fylte opp en 1,5 l flaske. Resten kastet jeg.
Nå har det skilt seg et lag på kanskje 10 cm øverst i flaska med lysebrun væske. Kan jeg bruke denne til en gjærstarter? Kunne jeg eventuelt bare riste flaska og gjenbruke slurryen direkte uten starter?
 
Litt usikker på gjenbruk av gjær som har fått med seg gelatin da?
De gangene jeg skal vaske/gjenbruke gjæra, og planlegger coldcrash med gelatin, stikker jeg om til nytt kar som settes til CC med gelatin - og vasker gjæra fra primærkaret.
 
Ja det er jo en grei metode. Men gelatinen har vel ingen effekt på gjær unntatt og dra den med seg "ned" og muligens gjøre den noe mer kompakt..?
Som nevnt er dette mest å regne som et eksperiment, skal nok ha litt ny gjær i bakhånden når jeg prøver. Går uansett for en starter neste gang, da regner jeg med at jeg bare kan tilsette en liten mengde vasket gjær og så lenge jeg har nok vørter vil den formere seg opp til nok gjærceller..?
 
Har ikke hatt problemer med utgjæring eller noe ved gjenbruk av gjær, uten vasking, som har vært til cold crash med gelantin, annet enn man kan få litt problemer med bunnfall som ikke setter seg skikkelig hvis det er for mye gelantin med over på flaskene. Har kun opplevd det problemet et par ganger, men er verdt å nevne.

Annet enn at jeg mener omstikk er no tull 90% av tia, så tenker jeg at Runes løsning er beste utvei.
Har du derimot en gjær du kan topphøste under stormgjæring så slipper du omstikk og bekymringer rundt gjenbruk av gjær med gelantin :)
 
Etter å ha tappet påskeølet igår tenkte jeg å prøve gjenbruk av safale s-05, mest for moro/lærings skyld.
Det var en tjukk gjærkake i bunn da jeg har brukt opp mot 150g humle som fikk være med hele veien, cold crash og gelatin så her er det mye guffe.
Jeg gjorde det enkelt, lot litt øl være igjen i primærkaret og tilsatte ca 1 liter kokt/avkjøt vann. Dette rotrte jeg til det meste hadde løst seg opp til en tjukk grønn guffe. Jeg lot denne stå i kanskje 10 min før jeg "dekanterte" ved å bare helle rett fra karet til jeg fylte opp en 1,5 l flaske. Resten kastet jeg.
Nå har det skilt seg et lag på kanskje 10 cm øverst i flaska med lysebrun væske. Kan jeg bruke denne til en gjærstarter? Kunne jeg eventuelt bare riste flaska og gjenbruke slurryen direkte uten starter?

Jeg er usikker på hva du egentlig sitter med der. Du må nok bruke mer væske skal du få vasket ut avfallet effektivt. Sannsynligvis fungerer det helt greit å bruke hele flaska, men du har veldig lite kontroll på hvor mye gjær du egentlig tilsetter. Å tilsette for mye er ikke bra, det heller.

Jeg ville ikke brukt de 10 cm'ene øverst aleine. Vanskelig å si hva det er, men gjæren der er i alle fall den delen av gjæren som er minst flokkulerende.

Skal du vaske, så gjør som Foseid viser i vaskevideoen sin:

Med mindre du er sikker på at vannet i springen din er reint (nok), er det vel lurt å fortsette å gjøre som du gjorde, nemlig bruke kokt vann. (Jeg har vaska med vannet fra springen, og det har gått fint - men vannkvaliteten varierer jo.)
 
@Espen Notodden Har ikke hatt problemer med utgjæring eller noe ved gjenbruk av gjær, uten vasking, som har vært til cold crash med gelantin, annet enn man kan få litt problemer med bunnfall som ikke setter seg skikkelig hvis det er for mye gelantin med over på flaskene. Har kun opplevd det problemet et par ganger, men er verdt å nevne.

Om jeg forstår deg rett har jeg opplevd dette problemet også med bruk av fersk gjær og anbefalt mengde gelatin: nemlig at bunnfallet ligger som et lokk nede i flaska og når du nærmer deg slutten løsner hele greia og du får en delikat gjærkake som pynt i glasset ditt. Har kun skjedd et par ganger så kan hende jeg var litt raus med gelatinen, evnt så er det gjærtypen i kombo med gelatin som gjør det.

@Finn Berger Ja, så videoen (og opptil flere Grandiskommentarer;)) etter min slurvete metode, går for den neste gang. Men, dersom jeg setter en starter på 2L, som skal være passe for 25L med OG et sted mellom 1.050 og 1.060, er det slik at det spiller liten rolle hvor mye gjær jeg har oppi fordi den uansett vil formere seg til at antall gjærceller som tilsvarer mengden vørter? Altså kan jeg ta en god dæsj av slurryen som nå ligger nederst i flaska og slippe å tenke på om det er for mye eller for lite?
 
@Espen Notodden Har ikke hatt problemer med utgjæring eller noe ved gjenbruk av gjær, uten vasking, som har vært til cold crash med gelantin, annet enn man kan få litt problemer med bunnfall som ikke setter seg skikkelig hvis det er for mye gelantin med over på flaskene. Har kun opplevd det problemet et par ganger, men er verdt å nevne.

Om jeg forstår deg rett har jeg opplevd dette problemet også med bruk av fersk gjær og anbefalt mengde gelatin: nemlig at bunnfallet ligger som et lokk nede i flaska og når du nærmer deg slutten løsner hele greia og du får en delikat gjærkake som pynt i glasset ditt. Har kun skjedd et par ganger så kan hende jeg var litt raus med gelatinen, evnt så er det gjærtypen i kombo med gelatin som gjør det.

@Finn Berger Ja, så videoen (og opptil flere Grandiskommentarer;)) etter min slurvete metode, går for den neste gang. Men, dersom jeg setter en starter på 2L, som skal være passe for 25L med OG et sted mellom 1.050 og 1.060, er det slik at det spiller liten rolle hvor mye gjær jeg har oppi fordi den uansett vil formere seg til at antall gjærceller som tilsvarer mengden vørter? Altså kan jeg ta en god dæsj av slurryen som nå ligger nederst i flaska og slippe å tenke på om det er for mye eller for lite?

Du er inne på noe, ja. Du kan jo leke deg med kalkulatoren (https://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/), så ser du at antakelsen din ser ut til å stemme. Men jeg vet ikke hvordan det fungerer i praksis når du begynner å bevege deg ut i grenseland, og starter med svært små mengder. Jeg har ikke kunnskaper til å si at det da ikke vil skje ting som ikke er lagt inn i modellen som kalkulatoren bygger på.
 
Det interessante er at den først sier jeg ikke trenger starter ved bruk av 1L slurry, men når jeg tar dette over til starter vinduet melder den at "starter is saturated, increase starter size" (bilde vedlagt). Faktisk krever den 6L starter om man som meg ikke har magnetrører. Dette høres rart ut. .
 

Vedlegg

  • Untitleddocument.pdf
    133,7 KB · Sett: 4
Det interessante er at den først sier jeg ikke trenger starter ved bruk av 1L slurry, men når jeg tar dette over til starter vinduet melder den at "starter is saturated, increase starter size" (bilde vedlagt). Faktisk krever den 6L starter om man som meg ikke har magnetrører. Dette høres rart ut. .

Ikke så rart. Du lager vel ikke starter av 1 liter slurry hvis du brygger vanlige 25litersbatcher, for da har du jo ca. 10 ganger så mye gjær som du trenger:). Da er vel meldingen "Starteren er mettet" ganske rimelig.

Prøv med 1 dl i stedet;).
 
Om jeg forstår deg rett har jeg opplevd dette problemet også med bruk av fersk gjær og anbefalt mengde gelatin: nemlig at bunnfallet ligger som et lokk nede i flaska og når du nærmer deg slutten løsner hele greia og du får en delikat gjærkake som pynt i glasset ditt. Har kun skjedd et par ganger så kan hende jeg var litt raus med gelatinen, evnt så er det gjærtypen i kombo med gelatin som gjør det.

Har du latt det stått lenge nok så gelatin bunnfeller i de tilfellene da? Har du unngått å suge opp trub med heverten? :)
 
@Espen Notodden Har ikke hatt problemer med utgjæring eller noe ved gjenbruk av gjær, uten vasking, som har vært til cold crash med gelantin, annet enn man kan få litt problemer med bunnfall som ikke setter seg skikkelig hvis det er for mye gelantin med over på flaskene. Har kun opplevd det problemet et par ganger, men er verdt å nevne.

Om jeg forstår deg rett har jeg opplevd dette problemet også med bruk av fersk gjær og anbefalt mengde gelatin: nemlig at bunnfallet ligger som et lokk nede i flaska og når du nærmer deg slutten løsner hele greia og du får en delikat gjærkake som pynt i glasset ditt. Har kun skjedd et par ganger så kan hende jeg var litt raus med gelatinen, evnt så er det gjærtypen i kombo med gelatin som gjør det.

Ja, det stemmer det.. Spørs om du var litt raus med gelantinen i det tilfelle, som sannsynligvis blir det samme som om man gjenbruker gjærkake med gelantin, for så å ha på mer gelantin ved cold crash.
Men det er som @jab er inne på at dersom det står lenge nok så bunnfeller det nok bra nok i massevis for å unngå dette problemet. Da er bare trikset å ikke la heverten ligge å surkle nedi gjærkaka i bånn så du drar det med deg over i flaskekaret. Sjøl har jeg kjøpt meg ei klype til heverten for å unngå dette og for å unnga humlerester fra evnt. tørrhumling.
 
@Finn Berger, ok, ikke så rart. Da slipper jeg å lage en sak av at Brewersfriend har kalkyler som er helt borti natta ;)

Hva gjelder bunnfall har jeg ikke latt slangen ligge å surkle nedi gjæren, nei. Og flaskene har stått i snart to mnd, minst en uke kaldt. Problemet er ikke at det har fått bunnfalle, det er krystalklart men det virker nesten som gelatinen har gjort jobben for godt. Det løsner som en pannekake og så bryter opp i biter på vei ut. Jeg tror det er viktig å begrense gelatinmengden, kan være det var den batchen jeg brukte en spiseskje..:)
 
@Finn Berger, ok, ikke så rart. Da slipper jeg å lage en sak av at Brewersfriend har kalkyler som er helt borti natta ;)

Hva gjelder bunnfall har jeg ikke latt slangen ligge å surkle nedi gjæren, nei. Og flaskene har stått i snart to mnd, minst en uke kaldt. Problemet er ikke at det har fått bunnfalle, det er krystalklart men det virker nesten som gelatinen har gjort jobben for godt. Det løsner som en pannekake og så bryter opp i biter på vei ut. Jeg tror det er viktig å begrense gelatinmengden, kan være det var den batchen jeg brukte en spiseskje..:)

Ja en spiseskje er mye. En liten strøken teskje gjør susen på 25 liter.
 
Tilbake
Topp