Gjenbruke gjær fra stout til APA?

Jørgen O

Dommer
Sentralstyre
Jeg skal flaske en stout, inspirert av ABC Oregon Stout, i helgen, og har samtidig tenkt å sette mitt aller første ekstraktsett, en Mangrove Jack's Australian Pale Ale. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å gjenbruke gjæren (WLP001) - men er det uheldig? Mye av gjæren ble liggende igjen på toppen i gjæringskaret (selv etter cold crash), og denne lukter det i alle fall ikke nøytralt av. Vil stout-smaken fra gjæren bli med i APA-en, eller har det ikke noe å si når det tross alt er snakk om en så liten mengde? Hva om jeg vasker gjæren først?
 
Hvis det er en veldig pale ale, bør du kanskje vaske den. Men det er jo som regel litt mørkere malt i en pale ale, og om du tenker på hvor stor del den gjæren du pitcher, utgjør av den ølen du har tappet opp (1%?), og hvor mye mørk malt du altså da hiver oppi pale ale'en, så blir det ikke veldig mye. Det vil kanskje merkes litt på fargen, men jeg tviler på at det vil kjennes på smaken.

NB! Dette er teori - jeg har aldri prøvd.
 
Jeg tok sjansen. Det ble et par øser med frisk gjær. Lot den varme opp en skvett vørter mens resten av vørteren ble kjølt ned til riktig temperatur, og gjæren tok helt av. Jeg har nok overpitchet rimelig kraftig, men satser på at det går greit.
 
Jeg tok sjansen. Det ble et par øser med frisk gjær. Lot den varme opp en skvett vørter mens resten av vørteren ble kjølt ned til riktig temperatur, og gjæren tok helt av. Jeg har nok overpitchet rimelig kraftig, men satser på at det går greit.

Jeg har slitt med temperaturen når jeg har gjort det der:p. Det er vel hovedproblemet.
 
Tilbake
Topp