Modifikasjon av roasted stout ekstakt, til julebrygg

Hei! Prøver meg litt frem med å modifisere et ekstraktsett, Roasted Stout, om til et slags julebrygg. Dvs jeg har ett Mangrove Jack’s Roasted Stout-sett, 50g malted Barley for røksmak, 100g caraMalt for fylde og litt sødme. Og spraymalt istedetfor dextrose.
Spørsmålet mitt er, burde jeg bruke mer humle enn det som allerede er i ekstraktet?
Tror dere dette vil fungere OK?

Og når det kommer til krydring av ølet. Hva vil dere anbefale? Har hørt en metode om 1dl vodka og evt anis eller kanelstenger, og la det trekke i ca 14 dager. Tips? Erfaringer?
 
Sist redigert:
Ikke putt anis i noe øl! Liten nok bit finnes ikke.
Litt lakrisrot funker i stout. 0.5-1 g/liter. Og kanskje 1 nellikspiker pr 25 liter hvis du skal ha julepreg.
Mot slutten av kok, f.eks. 15 minutter.
 
Anis og lakris er ikke så ulikt
ser da ikke hvorfor han ikke kan bruke det
Stjerneanis er forresten enda bedre
 
Kjenner noen som brukte 1 stk stjerneanis i en 250-litersbatch med juleøl. Det smakte ikke annet en anis. De er ikke så kresne av seg, men det ølet ble helt ut.
 
Jeg tror jeg brukte 3 -5 på en 10 liters batch
men det smakte mest ingefær og kanel

Alle ble drukket opp
 
Jeg tror jeg brukte 3 -5 på en 10 liters batch
men det smakte mest ingefær og kanel

Alle ble drukket opp
Har du noen gang brukt den metoden
på å la forskjellige krydder ligge 14 dager i vodka, for så å helle den over i omstikningskaret? På den lokale Mack-butikken anbefalte han det. Det jeg lurer på er evt hvor mange kanelstenger/nellikspiker jeg evt skal ha i 1dl vodka?
 
Nei, jeg har aldri prøvd det, men det er ingen dum idé
så jeg har ingen erfaring med mengde, men kanskje 3 kanelstenger og 10 nellikspiker
 
Tilbake
Topp