Grums i flasker

Tittet på IPA`n jeg flasket for 8 dager siden og ser at det er en liten ring med litt grums el. ca 1mm over ølen på flaskene. Hva kan dette være? Er det bare humlerester etc.?
Brygget smakte godt når jeg flasket det og jeg er helt nazi på renhold så en infeksjon ser jeg på som mindre sannsynlig.

Hei,

Med hjemmebrygg er det alltid litt "grums" eller bunnfall i flasken. Dette er vel hovedsaklig gjær, men også proteiner og kanskje noe humlerester. Ikke noe å bekymre seg for. Men det kan være greit å drikke fra et glass.

Grums er jeg ikke redd for, men det er nytt for meg at det er en ring av størknet grums øvers i flaskene. Ikke mye men ble litt nysgjerrig på hva dette er.

Betryggende å høre :ilike:
Takker for raske svar.

Har satt en flaske til kjøl for å prøvesmake i kveld. Litt tidlig men kan vel få en viss anelse av hvordan det blir om noen uker.

Thomassvendsen skrev:
Har satt en flaske til kjøl for å prøvesmake i kveld. Litt tidlig men kan vel få en viss anelse av hvordan det blir om noen uker.

He - he! Bruker den unnskyldningen selv også for å ta meg en øl.  Kan skje MYE fra fredag til lørdag eksempelvis!  ;D

En ring av grums i eller like i overkant av overflaten på flaska pleier å være et god indikator på en infeksjon. Utfra hva du skriver om smaken, virker det som du ikke har en infeksjon, evt vil kanskje smaken endre seg over tid og ølet vil bli mer fizzy, syrlig, tynnere og hissig når du åpner flaskene. I så fall er det infeksjon.

Den andre forklaringen jeg har sett, er at om du bruker spraymalt eller maltekstrakt i stedet for en eller annen variant av temmelig rent sukker, så vil du få en slik ring på samme måte som du får en ring med grums i gjæringskaret. Jeg er usikker på om jeg er enig i dette, mest fordi ettergjæring ikke går like hardt for seg som primærgjæringen, og delvis fordi flaskemodning ikke genererer så mye bobler, siden CO2 i stor grad bare blir oppløst i ølet, og det er i stor grad CO2 som bringer med seg grums etc til overflaten. ... men det er da en teori.

Ølet smakte veldig godt til å bare ha stått 8 dager på flaske så får håpe det ikke er en smygende infeksjon som gir dårlig smak over tid.
Bruker Coopers pet flasker og de var harde allerede etter 2 dager så det kan jo være at ettergjæringen har gått ganske hardt for seg.

Dette er et IPA ølsett fra Bryggselv med 1kg ekstra DME og 100g ekstra Amarillo. Var en del humlerester i ølsettet så det er forhåpentligvis dette. Brukte coopers drops til priming og vender flaskene 4-5 ganger etter korking.

Er som sagt veldig nøye med renhold og desinf. så skal i teorien ikke være store sjanser for infeksjon.

Jeg har nettopp laget en batch med samme ølsett, IPA ølsett fra Bryggselv. Det har stått til karbonering i 14 dager og jeg har hatt en del humlerester øverst i flaskene, disse synker når jeg kjøler flaskene ned. Har ikke hatt noen ring med grums som deg, men jeg tilsatte ikke noe ekstra i settet, verken DME eller humle, kanskje det har med det å gjøre..

Stemmer det at uherdede folk kan få vondt i magen av grumsen i flaskene?
Blir de diverse ølgjærene drept av magesyre?

Magesaft eller magesyra er en fordøyelsessaft som lages i magesekken. Saften består av vann, saltsyre (HCl), kaliumklorid og natriumklorid. Magesaft har normalt en surhetsgrad (pH) på ca. 1-3. Magesyrens viktigst funksjon er drap av mikroorganismer.
jeg tror ikke gjær overlever dette.

Tilbake
Topp