Haandbryggeriets juleøl - tjah!?

Er det bare meg, eller er det også andre som er blitt en smule skuffet over Haandbryggeriets juleøller?

I dag har jeg prøvd både Nissefar og Nissemor, i tillegg til mitt eget julebrygg ... derfor muligens noen skrivefeil  ;D

Nissefar var ikke helt gal, minnet litt om Nøgne Øs utmerkede, men neppe særlig typeriktige, IPA (batch 371). Antakelig delvis den samme humletypen. Nissefar var altså absolutt drikkelig, men heller ikke mer. Absolutt ikke verd pengene etter min mening.

Nissemor var temmelig vulgær: smaksrik, men platt, og etterhvert direkte kvalmende. Et halvt glass var mer enn nok. Resten av flasken ble faktisk stående, så om noen vil ha den, værsågod! Sjokoladeskvip, spør du meg.

Å brygge godt øl er ikke bare å dynge på med spesialmalt og humle, tilsette gjær, og tro at det blir godt. Det handler om balanse. Dette burde HB greie bedre.

Etter min mening er disse øllene, særlig Nissemor, temmelig ute av balanse. Jeg kan i allefall ikke anbefale noen av dem.

Derimot synes jeg årets CB, Dahls og Ringnes (helt uventet!) var OK til å være industriøl. Aass var derimot litt tynn og Hansa kanskje litt mye "buljong", men for øvrig slett ikke verst. Ringnes julebokk litt for mye alkoholpreg, men den vil sikkert komme seg og bli bra ved lagring. Alle unntatt Aass får "godkjent" fra meg.

Årets vinner her i heimen var faktisk Aass spesial-juleøl på 9%. Noe av det bedre jeg har smakt.

Mitt eget brygg, delvis av ekstrakt (+mini-mesk), og med en god del tørrhumle, var også meget godt - heldigvis!

Men altså, tilbake til Haandbryggeriet: Er det bare meg, eller ...?

Hadde vært fint med innspill fra andre som har smakt disse.

Er noe forundret over din opplevelse av HBs to juleøl, men så har jeg da heller ikke smakt dem i år. Kan de muligens være radikalt annerledes i år, eller er det bare smaken din som ikke er helt på linje med min? Tidligere år har jeg nemlig vært MEGET godt fornøyd med dem - særlig med Nissefar, men Nissemor var også god, om enn litt forsiktigere i anslaget. Men vi er jo ikke forpliktet til å like de samme ølene ... Får prøve å få tak i årets utgaver for å sjekke om du har et poeng her.

De norske "industri"-juleølene syns jeg vanligvis heller ikke er så verst, jeg snakker da om "polklassen" (butikkølene er stort sett ikke verd å nevne). Disse ølene er vel designet for å passe til tradisjonell kraftig norsk julemat, og til det bruket syns jeg de fungerer utmerket. Aass har jeg vært godt fornøyd med tidligere år.
Nøgne Ø, HaandBryggeriet og de belgiske juleølene synes jeg derimot passer best uten mat, eller som følge til desserten og småkakene.

Hvis du mener Nissefar smaker som NØ IPA, så må oppskriften være radikalt endret. De har jo tidligere vært meget forskjellige. Old Ale og IPA.

Morten Kielland skrev:
Hadde vært fint med innspill fra andre som har smakt disse.

Jeg gjentar: Hadde vært fint med innspill fra andre som har smakt disse.
Har du ikke smakt noen av dem, så ikke løp og kjøp, og vennligst ikke svar.

Yngwie skrev:
Hvis du mener Nissefar smaker som NØ IPA, så må oppskriften være radikalt endret. De har jo tidligere vært meget forskjellige. Old Ale og IPA.

Nei, jeg mener ikke det. Vennligst les om igjen.

Ok, jeg har lest om igjen. Du mener humlebruken er ganske lik for HB Nissefar og NØ IPA. En ihvertfall enig i at det er ganske så sitruspregede humletyper i begge. Men der stopper vel også likheten. Jeg skal få smakt begge to på nytt, og har også i dag besøkt Haandbryggeriet og diskutert oppskrift/endringer med dem. De ble litt overrasket over karakteristikken din, men innrømmet at de hadde gjort endringer siden i fjor.

Jeg hadde ikke smakt årets utgaver når jeg skrev forrige innlegg, men skjønner ikke hvorfor det skal diskvalifisere meg fra å svare. (Ikke for å forsøke å være blærete eller belærende, så tror jeg ikke det er mange som har smakt like mange norske øl og utgaver av disse de siste 5 år. Mener derfor å vite litt om hva jeg skriver om.)

Jeg har forresten smakt begge juleølene fra HB i kveld, men skal ta en nøyere gjennomgang i nærmeste framtid. Hadde du sagt NØ Imp stout så hadde jeg nok vært mer på bølgelengde med deg, den har ihvertfall farge som er i nærheten. (jada, jeg skjønner at du snakker om humle)

En liten oppdatering fra trådstarteren: Har nå også smakt "Underlig jul" og "God jul" fra Nøgne Ø, synes begge disse var i fin balanse.
"Underlig jul" var en helt grei spesial-ale med litt gløgg-aroma, og sitrus-humle. "God Jul", derimot, var for meg intet mindre enn en fantastisk porter-opplevelse!

Jeg vil faktisk si at Nøgne Øs "God jul" (batch nr 380) er noe av det aller beste ølet jeg har smakt i mitt liv: Smaksrikt, flott duft, veldig spennende og komplekst, helt supert balansert. Ingen tvil om at gutta på Nøgne Ø kan sine ting, altså. Bravo!!!

Ellers vil jeg si at Fredrikstads juleøl (som vanlig) var ganske bra, kanskje den jeg likte best av 6,5%-ene fra industribryggeriene.
Grans synes jeg var litt vel flat og syrlig til å være juleøl, ikke verd pengene spør du meg.

Min favorittliste i år blir dermed slik:

Kjempegode øl, vel verd pengene:
1) Nøgne Ø "God Jul" 8,5%
2) Aass juleøl premium 9%
3) Mitt eget julebrygg ca 9%

Gode kjøp i kl F:
Nøgne Ø - "Underlig jul" (bra, men kanskje i dyreste laget?)
Fredrikstad juleøl
Ringnes juleøl
Hansa "vanlig" juleøl
Dahls juleøl
CB juleøl
Borg juleøl

Tjah!?:
Ringnes Julebokk (tror den kanskje kan bli brukbar ved lengre lagring)
Haandbryggeriets "Nissefar"
Haandbryggeriets "Nissemor"
Aass juleøl kl F
Hansa julebrygg - ekstra vellagret (?!?) kl F
Grans juleøl kl F

Har faktisk tillatt meg å "løpe og kjøpe" ÅRETS utgave av de to juleølene fra HaandBryggeriet, selv om du ikke synes jeg burde gjøre det ... Kommer tilbake med kommentar når jeg jeg har smakt dem ... Ellers er jeg enig med deg m.h.t. Nøgne Ø God Jul (årets utgave - og de tidligere også, bortsett fra det aller første året). Den er kjempegod! Men den er et øl som passer bedre til å nytes alene enn til julemiddagen e.m.m.  Underlig Jul passer best til julekakene. Men hva som er "verd pengene" m.h.t. kjøpeøl med norske priser er sannelig et relativt begrep - lager du hjemmebrygget øl av høy kvalitetsklasse kan jo ikke noe kjøpeøl konkurrere på pris.

Må selv si att jeg selv syntes både nissemor og nissefar var vell verdt pengene.
Må nokk si att Nissemor var en av favorittene mine under juleølsmakingen på chateau neuf, ellers var Nøgne Ø med god jul og en belger jeg ikke helt husker navnet på (tror det var Corsendonk) de som skåret høyest hos meg.
Ikke lett å skille favorittene fra hverandre mellom (og etter) så mange gode øl.

Nøgne Øs Underlig jul er en  øl jeg synes de har truffet meget godt med navnet.
Kan nermest beskrives om ølversjonen av gløgg.
Interesang, men ikke noe jeg orker en flaske av.

I går smakte jeg meg gjennom de fleste av juleølene, men må si at promillen ganske fort sto i vei for en helhetlig og subtil smaksvurdering. Husker at en av HB-ølene ble litt rå på tungen, og at en av NØ sine luktet litt underlig. Var fornøyd med Aass sin juleøl og Hansa ekstra vellagret, men som sagt, burde nok ikke tatt for mye i i begynnelsen ;).

Fikk endelig sprettet min pol-kjøpte flaske med årets utgave av Haandbryggeriet Nissefar i dag (batch 176), og må dessverre meddele at den var infisert, SUR og kaputt. Minimalt med skum og kullsyre, og egentlig bare egnet for utslagsvasken. Håper dette bare var en uheldig enkeltflaske.
Skal teste en ny flaske i morgen, av det partiet som Cardinal har fått inn, og hvis den er likedan, må vi gå ut fra at hele batchen er kaputt, og puben må i så fall returnere partiet.
Fortsettelse følger ...

Nå har jeg fått smakt årets Nissemor (batch 187) også. Den var ihvertfall ikke infisert. Jeg syntes den var grei nok, og mener nok Morten tar litt hardt i når han kaller det "sjokoladeskvip". Jeg klarte i det minste å drikke opp hele flasken ... Men verdens mest spennende øl er det definitivt ikke, og der er nok flere av våre dyktige hjemmebryggere som har mer spennende ting å by på.

Har nå prøvesmakt HaandBryggeriet Nissefar av det partiet som Cardinal har fått, her dreier det seg om batch 189, og den er ikke infisert. Adskillig sødme og preg av sjokolade og røstet malt, moderat humle, god så det holder, men kanskje ikke like kompleks som i fjor.

Nå har jeg smakt Nissemor fra batch 190 også - og den var enda bedre enn batch 187! Noe "utfordrende" øl er det jo ikke, men likevel: balsam for sjelen! Nam nam!

Nissefar - batch 180 - virker som om kapselen var utett eller noe... Helt uten kullsyre. Måtte helle høyt for å få skum i det hele tatt. Smakte ikke noen antydning til infeksjon.

Ikke noen voldsom smaksopplevelse, men ved siden av en litt kraftig sigar var den midt i blinken.

Jeg har i dag smakt på Nøgne Ø sine "Underlig jul" og "god jul" samt HaandBryggeriets "Nissefar"
Mulig det er mine smaksløker det er noe i veien med men jeg synte ikke noe særlig om noen av disse!
De har til felles veldig mye brent malt smak som etter min mening dreper mye av smaken. Må jule øl bestå av allverdens spesialmalt, og hvorfor all dennen brente malten?
Det er mulig det kun er meg men jeg synes ikke kull smaker allverden...
Alle disse tre er etter min mening kull svarte. hvor ble det av juleølen's "rødskjær".
skal ikke jule øl også være litt søtt?

Jeg synes "selvsagt" min egen jule øl er den beste  ;)

Selvfølgelig er din egen den beste!

En ting som er viktig i denne sammenheng er å forstå, eller kanskje bare gjette, hva bryggeren har ment med ølet... Traff h*n blink? Var det skivebom?

Jeg er full. Ignorer meg :D

Tilbake
Topp