Har noen få brygg bak meg og nå på lørdag brygget jeg noen blonde greier.
I utgangspunktet skulle det bli en kølsch.
Men det var tomt for kølschgjær,så jeg gikk for us-05,siden jeg mente å huske at Gahr hadde nevnt i en tråd at det kunne man saktens bruke.
Glad og fornøyd reiste jeg hjem med mine råvarer inkludert 3 pakker ( 11.5gram) tørrgjær til 25 liter.
Etterhvert har jeg oppdaget mr. Malty så jeg vet nå at det var i overkant mye gjær.
Så neste gang noen prakker på meg så mye gjær så er jeg ikke så lettlurt nei.
Så startet bryggingen,midtveis i mesken så oppdager jeg at tetnangerhumla mi bare er på 2.1%.
Mens oppskriften sier 4.5%.
Så jeg doblet humlemengden ved 60 og 30min.
Enkel hoderegning når man i utgangspunktet har 100gram humle,er at nå manglet jeg 20gram i forhold til oppskriften.
Men jeg hadde noe cascade liggende i fryseren og etter rask googling for å forsikre meg om at den kunne funke så bestemte jeg meg for at den tar vi.
Egentlig hadde jeg jo ikke noe valg ettersom jeg allerede var i gang med å meske.
Hadde 30gram cascade som blandet med de siste 10 grammene med tetnanger.
Så jeg tilsatte 20gram ved 10min. og 20gram ved 2min.
Og litt over en pakke med gjær.
Håper jo selvfølgelig at dette kan bli brukbart drikke da.
Noen som har noen formeninger eller innspill å komme med om dette?
Tar jo høyde for at jeg kan ha driti meg ut big time.
I utgangspunktet skulle det bli en kølsch.
Men det var tomt for kølschgjær,så jeg gikk for us-05,siden jeg mente å huske at Gahr hadde nevnt i en tråd at det kunne man saktens bruke.
Glad og fornøyd reiste jeg hjem med mine råvarer inkludert 3 pakker ( 11.5gram) tørrgjær til 25 liter.
Etterhvert har jeg oppdaget mr. Malty så jeg vet nå at det var i overkant mye gjær.
Så neste gang noen prakker på meg så mye gjær så er jeg ikke så lettlurt nei.
Så startet bryggingen,midtveis i mesken så oppdager jeg at tetnangerhumla mi bare er på 2.1%.
Mens oppskriften sier 4.5%.
Så jeg doblet humlemengden ved 60 og 30min.
Enkel hoderegning når man i utgangspunktet har 100gram humle,er at nå manglet jeg 20gram i forhold til oppskriften.
Men jeg hadde noe cascade liggende i fryseren og etter rask googling for å forsikre meg om at den kunne funke så bestemte jeg meg for at den tar vi.
Egentlig hadde jeg jo ikke noe valg ettersom jeg allerede var i gang med å meske.
Hadde 30gram cascade som blandet med de siste 10 grammene med tetnanger.
Så jeg tilsatte 20gram ved 10min. og 20gram ved 2min.
Og litt over en pakke med gjær.
Håper jo selvfølgelig at dette kan bli brukbart drikke da.
Noen som har noen formeninger eller innspill å komme med om dette?
Tar jo høyde for at jeg kan ha driti meg ut big time.
Sist redigert: