Hadde for lite humle så...

Har noen få brygg bak meg og nå på lørdag brygget jeg noen blonde greier.
I utgangspunktet skulle det bli en kølsch.
Men det var tomt for kølschgjær,så jeg gikk for us-05,siden jeg mente å huske at Gahr hadde nevnt i en tråd at det kunne man saktens bruke.
Glad og fornøyd reiste jeg hjem med mine råvarer inkludert 3 pakker ( 11.5gram) tørrgjær til 25 liter.
Etterhvert har jeg oppdaget mr. Malty så jeg vet nå at det var i overkant mye gjær.
Så neste gang noen prakker på meg så mye gjær så er jeg ikke så lettlurt nei. ;)

Så startet bryggingen,midtveis i mesken så oppdager jeg at tetnangerhumla mi bare er på 2.1%.
Mens oppskriften sier 4.5%.
Så jeg doblet humlemengden ved 60 og 30min.
Enkel hoderegning når man i utgangspunktet har 100gram humle,er at nå manglet jeg 20gram i forhold til oppskriften.
Men jeg hadde noe cascade liggende i fryseren og etter rask googling for å forsikre meg om at den kunne funke så bestemte jeg meg for at den tar vi.
Egentlig hadde jeg jo ikke noe valg ettersom jeg allerede var i gang med å meske.

Hadde 30gram cascade som blandet med de siste 10 grammene med tetnanger.
Så jeg tilsatte 20gram ved 10min. og 20gram ved 2min.

Og litt over en pakke med gjær.

Håper jo selvfølgelig at dette kan bli brukbart drikke da.

Noen som har noen formeninger eller innspill å komme med om dette?
Tar jo høyde for at jeg kan ha driti meg ut big time.

Sist redigert:
Helt enig!
Er det godt så er det godt.
Nå vet man jo ikke resultatet helt her enda da. :)
Smakte jo på det jeg fylte i røret når jeg målte OG
Det smakte jo ikke gift hvertfall,men om så ferskt brygg kan bedømmes allerede da er vel kanskje ikke sikkert.

Ville nok brukt "feil" type som bitterhumle (dvs på 60 min) siden mye av aromaen uansett damper av. For sene tilsetninger (aromahumle) er ikke alfasyrenivået så nøye siden de uansett gir begrenset bidrag til bitterheten pga den korte tiden i kontakt med varm vørter. Når jeg humler justerer jeg bitterhumla etter alfasyreinnhold mens jeg ikke gjør det for aromahumle (dvs 15 min og senere).

Ja det hadde sikkert også fungert.
Denne bryggingen ble jo et skudd i mørket uansett :)

Jeg hadde 100 gram tetnanger og bare 30 gram cascade og jeg allerede hadde begynt å brygge så ble det stress å Google angående alfasyrer pga. Cascade sine 7% ?
Men det er kanskje et enkelt regnestykke hvis alfasyren er konstant i forhold til avgitt bitterhet mellom de ulike humlesortene?
Og at det derfor hadde vært nok med endel av de 30grammene cascade jeg hadde?

Oppskriften sa at det skulle brukes (4.5% tetnanger) 30g ved 60min. og 15g ved 30min.
Så jeg doblet dette pga. at den tetnangerhumlen jeg hadde kun inneholdt 2.1%

Jeg fant også noe informasjon på nettet om tetnanger brukt som bitter og cascade som aromahumle,så da ble det sånn :)
Håpet er at Cascade sin aroma kanskje kan kle de malttypene jeg brukte?
Us-05 og cascade går jo godt sammen.
Jeg tenker hvertfall sånn akkurat nå,men jeg er jo en grønnskolling så er jo ikke sikkert det er sånn det fungerer i det hele tatt.

Utgangspunktet var ægir sin kølsch.
Uten å ha oppskriften foran meg så mener jeg det var
4.8 kg. Pilsnermalt
300g. Hvetemalt
300g. Carapils

Sist redigert:
Litt skummelt det der med "gamle" oppskrifter, siden alfasyreinnholdet i humle kan variere fra år til år. Opplevde det samme problemet som deg på lørdag, da jeg brygget en Hefeweissen. Oppskriften jeg brukte (funnet på Beersmith) anga 4,5% på Tettnang, mens min også var 2,1%. Siden det bare skulle 1 oz, ca 28 gram, til bitring, hadde jeg mye å gå på, og endte opp med å bruke 68 gram. Blir spennende å se resultatet.

Ja,har skjønt at det er mye å følge med på.

Jeg sjekket oppskriften nå isted og det var 28g på 60min.
Så ble nesten rett med den lavere alfasyren og dobling av dosen.
I forhold til oppskriften vel og merke :)

Men jeg har det skikkelig gøy nede på "gutterommet" med stereoanlegget på fullt et glass med øl og gitaren klar.
Veldig bra hobby og kjempeomfattende å sette seg inn i etterhvert som innsikten og kompetansen øker.

Tilbake
Topp