Har "cold crash" noe å si for smaken?

Hei.

Har brygget min faste IPA men denne gang med litt annet utfall. Den er blitt litt mer pils aktig, altså mindre fyldig/rund en tidligere. Fargen er også ørlite lysere enn vanlig. Traff OG og FG som tidligere. Eneste forskjell denne gang (brygget samme oppskrift 4-5 ganger tidligere) er att jeg prøvde cold crash før den gikk på fat (kjølt til 3 frader over 1 døgn), og att både jeg og vestbrygg var tom for gjærnæring. Kan cold crash resultere i "tynnere" øl? Mindre sedimenter/godsaker over på fatet eller mindre fornøyd gjær (safale US-05)?

Kan forresten nevne att ølet er meget bra, bare litt annerledes enn de andre gangene.
 
Skal prøve uten cold crash neste gang, men har en følelse att noe gikk annerledes under mesking.
Godt jeg IKKE har begynt å skrive logg enda. Hadde vært kjekk å ha nå.:)
 
Mindre humle er min erfaring. Og mindre gjær.
Du Miguel, ser du forsker litt på forskjellige ting. Du har ikke prøvd å cc før tørrhumling? 14d normal gjæring, cc, 3-5d tørrhumling på 15-20grc, og ev. ny cc? Cc går jo da ut over koketilsettingene, men det vil jo være mye mindre gjær som drar med seg oljene fra tørrhumlingen.
 
Du Miguel, ser du forsker litt på forskjellige ting. Du har ikke prøvd å cc før tørrhumling? 14d normal gjæring, cc, 3-5d tørrhumling på 15-20grc, og ev. ny cc? Cc går jo da ut over koketilsettingene, men det vil jo være mye mindre gjær som drar med seg oljene fra tørrhumlingen.

Både ja og nei. Ikke noe jeg egentlig vil si at sånn er det. Bare to forsøk så langt.

Men mtp humle så kan jeg konkludere med at okysygen og temperatur har enorm betydning. Mange som tar lett på "litt" oksygen og temperatur. men imho hvis du går inn for minimere dette så langt det lar seg gjøre så snakker man stor forskjell.

Ikke akkurat det du spurte om men
 
Tilbake
Topp