Har noen erfaringer med The Beer Recipator

FrodeSy

Norbrygg-medlem
Koser meg med Wit fra Nøgne Ø og norbrygg.no + div andre nettsider.
Prøvde å legge inn en oppskrift (irish stout) på ekstrakt fra Moderne hjemmebrygging-boka og elles litt tilpassinger til mitt humør  :biersmile: i The Beer Recipator (nettsida fann jeg i annet tema, lagt inn av Geir H).

Siden jeg er rimelig fersk i dette gamet og prøver å ta noen snarveier, bl.a. gjennom norbryggs samlede realkompetanse, så hadde jeg ikke tenkt å kjøpe et kalkulasjonsprodukt, men bruke lett tilgjengelige produkt for å snikre sammen eget brygg - og her virker The Beer Recipator ok. Men skulle gjerne hatt noen andres erfaringer å bygge på  :yes:
 
Jeg har ingen erfaringer med Beer Recipator, men kan godt anbefale danske BeerCalc, gratis, oversiktlig og lett i bruk.

Jeg har brukt BeerSmith noe, men ender opp med å synes det blir litt mye mikkmakk, og har nå ihvertfall foreløpig gått tilbake til BeerCalc.
Mikkeller bruker også BeerCalc.

Det er litt begrenset i antall malttyper, humletilsetninger, og av de ingrediensene som allerede er lagt inn der, men da er det bare å endre verdiene manuelt.
 
Jeg har nettopp gått over fra Beercalk til Beersmith, og jeg har funnet ut at sistnevnte i hvert fall har én fordel for ekstraktbryggere, nemlig at programmet tar hensyn til at man ikke tilsetter alt ekstraktet på én gang. Jeg pleier å begynne med en minimesk og koke resultatet av denne, og så tilsetter jeg ekstrakt 5–10 minutter før kokeslutt (det er kanskje ikke nødvendig, men jeg liker å koke ekstraktet litt for å være helt sikker på at det blir skikkelig utblandet). Dermed har vørteren radikalt forskjellig SG på forskjellige tidspunkter i kokeprosessen, og IBU-beregningen blir feil. I mange tilfeller har det vel liten praktisk betydning, men når man for eksempel brygger en IPA, kan det gjøre vesentlige utslag.

I Beersmith kan man angi nøyaktig når man akter å tilsette hvor mye av hva, og programmet tar dette med i beregningen av IBU. Min erfaring (som riktignok er ganske begrenset) er at tallene Beersmith spytter ut, stemmer mye bedre overens med virkeligheten enn dem fra Beercalk, og jeg synes det er vel verdt de 130 kronene de forlanger.
 
Tilbake
Topp