Hjelp med meskeutbytte

Marius K.

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg har nå gjort unna min fjerde batch, men det er først på de to siste batchene jeg har begynt å regne ordentlig på dette med utbytte fra meskingen. Jeg brygger BIAB.

På batch 3, som var en porter, regnet jeg meg frem til at jeg hadde et utbytte på 71,5 prosent. Jeg tok ta utgangspunkt i SG før koking, og totalt antall liter til før koking. Når jeg beregnet mengde malt til min fjerde oppskrift, en IPA, forutsatte jeg en effektivitet på 71,5 prosent. Om mine regnestykker er riktig fikk jeg da et utbytte etter mesking på 64,7 %. Dette var et ganske stort avvik fra forrige batch. Jeg har gjennomført mesking på nøyaktig samme måte begge ganger, så langt jeg kan se i hvert fall.

Er det vanlig med så store avvik fra gang til gang? Jeg er ikke så opptatt av å ha størst mulig utbytte, men jeg ønsker et relativt konstant utbytte fra gang til gang (så langt det er mulig) sånn at jeg kan treffe bedre på OG med oppskriftene mine. Per i dag har jeg ikke truffet en eneste gang, men godt øl har det blitt uansett!  :biersmile:

Kan det være noe med beregningene mine som ikke er korrekt?

Jeg bruker ikke bryggeprogram når jeg setter sammen oppskriftene, men benytter manuelle beregninger for å få en bedre forståelse (synes jeg) av hvordan ting henger sammen. Jeg gjør følgende når jeg skal sette sammen en oppskrift:

Beregnet OG:
Tall for utbytte finner jeg i boken til Palmer. Jeg tar da utgangspunkt i maximum ppg og ganger opp med 8,3333. For min forrige batch fikk jeg da disse tallene:

Maris Otter -> max utbytte: 8,3333*38=317
Caramalt (30 EBC) -> max utbytte: 8,3333*32=267
Pale Crystal (75 EBC) -> max utbytte: 8,3333*34=283

Videre brukte jeg effektiviteten fra mitt system ved forrige batch på 71,5 %, og bruker sluttvolum i kjele, etter koking, som mål på volum. Jeg får da følgende tall for OG gitt mengdene under:

Maris Otter: (5,55 kg*317*0,715)/22=57,12
Caramalt: (0,52 kg*267*0,715)/22=4,51
Pale Crystal: (0,26 kg*283*0,715)/22)=2,39
TOTALT: 64,02

Beregnet utbytte fra mesking

Ved brygging av en 22 liters batch tar jeg utgangspunkt i et kokevolum på 25,5 liter. Dette korrigerer for 10 % avdamping og at vørter krymper 4 % fra koking til den er nedkjølt. Jeg plusser ikke på for tap i form av trub.

Potensielt utbytte fra malten vil være:

Maris Otter: (317*5,55 kg)/25,5=68,92
Caramalt: (267*0,52 kg)/25,5=5,44
Pale Crystal: (283*0,26 kg)/25,5=2,89
TOTALT: 77,25

Jeg målte SG før kok (målte på 20 grader) til å være 1,050. Hadde 25,5 liter i kjelen. Dette gir et utbytte fra meskingen på (50/77,25)*100=64,7 %

Er det noe feil med fremgangsmåten min her, eller er virkelig variasjonen så stor?

Prøver å finne frem til hvordan jeg får et jevnt utbytte. Antar det vil variere noe fra gang til gang, men ikke så mye som dette...

Mvh,

Marius

Prøv med vannjustering. Litt melkesyre eller fosforsyre i lyse øl kan hjelpe. Kan få for høy ph på lyse øl uten justering og det kan gå ut over konverteringen av stivelse/utbytte. Se medlem seksjonen, er noen gode tråder der.

Brede skrev:
Prøv med vannjustering. Litt melkesyre eller fosforsyre i lyse øl kan hjelpe. Kan få for høy pH på lyse øl uten justering og det kan gå ut over konverteringen av stivelse/utbytte. Se medlem seksjonen, er noen gode tråder der.

Takk for tips, men det har ingenting med PH å gjøre (tror jeg). Har kjørt vannjustering på begge mine siste brygg i henhold til tabellen til Gahr, og jeg har da målt PH i mesken til ca. 5,2 begge ganger, så det burde være godt innenfor!  :ilike:

Jeg ser at tallene for maks utbytte i boken til palmer ligger ganske høyt, og høyere enn f. eks tallene jeg ser Gahr har opplyst om at han bruker for f. eks basemalt. Det kan jo være en faktor som gjør at utbyttet mitt blir såpass lavt. Det jeg ikke helt forstår er variasjonen mellom de to bryggene. Skulle tro at forskjellen ville være mindre i og med at fremgangsmåten var helt lik.

Jeg har i grunn slått meg til ro med at jeg fortsetter å gjøre beregningene på samme måte, og justerer ned forventet utbytte til 68 % neste gang, som er snittet av de to bryggene. Så får vi se hvordan jeg treffer da. Tror også jeg skal skaffe meg et refraktometer...

Beregningen min av OG er forresten riktig? Det er volum i kjele etter kokeslutt som er volummålet, og det er prosenten man bruker å få for utbytte etter mesking som brukes i beregningen?

Gjør du utmesk og skyller?

De tallene der representerer mine BIABs uten utmesk og skylling. Det hjelper en del på å la posen renne godt av seg uten skylling. Svintungt, men man skal få litt muskler av brygging....

Utmesk gjør jeg dersom jeg har mesket lavt, 90 min mesketid har hjulpet litt på også.

Det som virkelig hjelper er skylling. Jeg kom opp på 80% i et øl med OG 1.089 og to skyllinger. Var vel 12500g malt i sekken. Det var overraskende høyt.
Med mindre malt i sekken så tar jeg som regel bare en skylling. effektiviteten ligger da ofte mellom 70 og 80%.

Husk at skylling gir mer trub etter koking i biab slik at brewhouse  efficiency kan gå ned selv om mash efficiency går opp etterhvert.

For å øke effektiviteten ytterligere kan man koke i 90 eller 120 min. Da får man mer skyllevann.

Tollefsen skrev:
Gjør du utmesk og skyller?

De tallene der representerer mine BIABs uten utmesk og skylling. Det hjelper en del på å la posen renne godt av seg uten skylling. Svintungt, men man skal få litt muskler av brygging....

Utmesk gjør jeg dersom jeg har mesket lavt, 90 min mesketid har hjulpet litt på også.

Det som virkelig hjelper er skylling. Jeg kom opp på 80% i et øl med OG 1.089 og to skyllinger. Var vel 12500g malt i sekken. Det var overraskende høyt.
Med mindre malt i sekken så tar jeg som regel bare en skylling. effektiviteten ligger da ofte mellom 70 og 80%.

Husk at skylling gir mer trub etter koking i biab slik at brewhouse  efficiency kan gå ned selv om mash efficiency går opp etterhvert.

For å øke effektiviteten ytterligere kan man koke i 90 eller 120 min. Da får man mer skyllevann.

Jeg mesker med 3 liter vann per kilo malt. Etter å ha mesket en time tar jeg meskeposen ut av kjelen og setter den på en rist over kjelen og lar den renne godt av seg. Så legger jeg den over i et gjæringskar der jeg har forvarmet skyllevannet mitt til ca. 78-80 grader. Jeg lar meskeposen ligge der å trekke i 15-20 minutter. "Dypper" den opp og ned som en tepose en gang i blant for å få den i god kontakt med vannet. Så lar jeg den renne godt av seg på en rist som jeg setter over gjæringskaret, og heller dette over i gryta til jeg treffer det kokevolumet jeg skal ha.

For min del så er det ikke så fryktelig farlig om utbyttet er noe lavt, men det hadde vært kjekt med et relativt likt utbytte fra gang til gang sånn at det er mulig å treffe rett OG i blant ;)

Hvor mye malt var det i denne IPAen da? Jeg justerer ikke vannet med annet en 5.2stabalizer. Vet ikke om det er den som funker men tviler på at den har alt for mye å si.

Tipper at smertegrensen mellom en og to skyllinger ligger i grenselandet 7-8 kilo og OG 1.065-1.070 et sted. Nå skal det nevnes at jeg kan justere avdampingen mellom 4-8/10 Liter i timen. Med SG målinger i alle fasene og gode beregninger så treffer jeg som regel på OG og volum. = litt lavt utbytte gir litt mer skyllevann og hardere koking.

71.5% høres forøvrig fornuftig ut med 6-7 kilo og en skylling.

Sikker på at sukkervekta di er riktig foresten?

Tollefsen skrev:
Hvor mye malt var det i denne IPAen da? Jeg justerer ikke vannet med annet en 5.2stabalizer. Vet ikke om det er den som funker men tviler på at den har alt for mye å si.

Tipper at smertegrensen mellom en og to skyllinger ligger i grenselandet 7-8 kilo og OG 1.065-1.070 et sted. Nå skal det nevnes at jeg kan justere avdampingen mellom 4-8/10 Liter i timen. Med SG målinger i alle fasene og gode beregninger så treffer jeg som regel på OG og volum. = litt lavt utbytte gir litt mer skyllevann og hardere koking.

71.5% høres forøvrig fornuftig ut med 6-7 kilo og en skylling.

Sikker på at sukkervekta di er riktig forresten?

Har hatt drøye 6 kg malt i begge de to siste ølene, og begge de skulle hatt en OG på 1,064 og 1,065.

Tanken har streifet meg at det kan være hydrometeret som ikke er helt i vater. Jeg skal kjøpe meg et refraktometer nå før neste batch, tenker jeg. Antar det er veien å gå, og at det gir mer presise / sikrere målinger?

Har parkert refraktometeret mitt. Et dyrt fra en norsk bryggebutikk. Var ikke ATC på det og avlesingene blir helt ville med litt ujevne temperaturer, Ser også at Brix/SG skalaen ikke er helt etter formelen.

Nå planlegger jeg bare målingene litt bedre. Har et desilitermål i tynt metall og bruker bare et par minutter i vannbad for å kjøle ned prøven til 20 grader.

Har foresten underskjøte effektiviteten et par ganger da jeg bare lot posen trekke 10-15 min. Nå rører jeg godt etter 10 min og lar den stå 10 min til før jeg ører en gang til og tar den ut.

Stabil effektivitet er som du sier det viktigste. Jeg har bare jobbet inn en rutine og treffer ganske godt med skyllin/-er. Starter med en skylling og effektiviteten daler med antall kilo i posen. Når posen blir tung nok går jeg over til 2 skyllinger eller henter et par kjeler til i kjelleren og kjører 3-kjeleoppsett på tungvørterene. ;D

Uten skylling varierer det en del.

Tollefsen skrev:
Har parkert refraktometeret mitt. Et dyrt fra en norsk bryggebutikk. Var ikke ATC på det og avlesingene blir helt ville med litt ujevne temperaturer, Ser også at Brix/SG skalaen ikke er helt etter formelen.

Skal ha meg et sånn med ATC. Det er jo nesten hele poenget i min bok da man slipper å kjøle ned til en eksakt temperatur, selv om det ikke nødvendigvis tar så lang tid.

Da har jeg brygget enda et brygg og denne gang regnet jeg meg fra til en effektivitet på 74,8 prosent. OG var da 1,051 og jeg mesket med 4 liter vann per kilo malt i 90 minutter.

Er det slik å forstå at effektiviteten øker når man mesker 90 min vs. 60 min? Er det også sånn at effektiviteten faller etter hvert som mengden malt øker? Og til sist, hvilke rolle spiller antall liter per kilo malt i forhold til effektivitet?

Marius K. skrev:
Da har jeg brygget enda et brygg og denne gang regnet jeg meg fra til en effektivitet på 74,8 prosent. OG var da 1,051 og jeg mesket med 4 liter vann per kilo malt i 90 minutter.

Er det slik å forstå at effektiviteten øker når man mesker 90 min vs. 60 min? Er det også sånn at effektiviteten faller etter hvert som mengden malt øker? Og til sist, hvilke rolle spiller antall liter per kilo malt i forhold til effektivitet?

Ingen som har noen fornuftige betraktninger rundt dette? Skulle likt og visst om antagelsene stemmer, og hvilke som er spiller størst rolle på effektiviteten?

Jeg har hvertfall ikke inntrykk at effektiviteten faller når jeg øker maltmengden. I mitt BIAB oppsett får jeg mellom 70 - 73% uansett OG.

Tilbake
Topp