Hjelp til første juleale

HEi. Batch 1 står og gjærer, så da er det bare å komme i gang med batch 2. Har plan om en enkel og grei juleale med spraymalt som base. Har lekt meg litt på beercalc etter litt snoking på diverse oppskrifter. Noen innspill på dette forslaget?




Statistics
Volume: 30 liters
OG: 1062
FG:
Alcohol: 6.2 % by vol.
Colour: 29 EBC (Copper / reddish brown)
Bitterness: 22 IBU
BU/GU: 0.35

Fermentables
Dry Light Extract 8 EBC        4500g
Aroma Malt 150                    500g
Cara Red 40 EBC                  500g
Chocolate Malt 800 EBC          80g

Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.

Hops
Saaz 2.8% alpha                  20g            60 minutes
Northern Brewer 7.8% alpha  30g            60 minutes
Saaz 2.8%  alpha                  15g            1minutes

Fermentation
Yeast: Safale US-05
 
Eneste er at aroma malt bør meskes sammen med en del pale malt, siden det ikke er en "ferdigmesket" krystallmalt, og siden den ikke har nok enzymer til å meske både seg selv og cara red (som egentlig ikke er helt ferdigmesket når det kommer til stykket). Men du kan brygge den som den er, og jeg tror det vil kunne bli et godt øl. Siden det virker maltfokusert, ville jeg antakelig ha valgt en annen gjær. US-05 er utmerket, men har det med å sette malten litt i bakgrunnen.
 
Litt usikker på om aroma malt 150 ble rett.. malten jeg har heter muntons crystal malt 150 EBC.
Er det andre malttyper som ville egnet seg bedre?
Tror du nottingham er et bedre gjæralternativ?
 
OK, Muntons Crystal er noe annet. Da ville jeg kuttet den ned til maks 200g, og heller justert fargen med noen gram mer Chocolate Malt om nødvendig. Det er ikke bra med veldig store mengder kara/krystallmalt, særlig ikke i ekstraktbrygg der mye av spesialmalten ikke blir konvertert.

Nottingham gir også et ganske tørt preg. Jeg ville heller brukt US-05 enn den, om du vil holde deg til tørrgjær. Blant fersk gjær har du større utvalg, men da må/bør/vil du helst lage starter. Det er mulig noe slikt som WLP036 kan fungere, eller kanskje WLP002.
 
Tusen takk. Holder meg til tørrgjær enda ja. Så da går jeg for us5. Kutter ned crystal til 200 g. Hva med cara red malten greit med 500 g? Humlingen, ser den grei ut?
 
Da har jeg justert oppskriften litt. Er det greit med 500 g cara red? Hvordan ser humlesammensetningen ut?

Volume: 30 liters

OG: 1060
FG:
Alcohol: 5.9 % by vol.
Colour: 24 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness: 26 IBU
BU/GU: 0.43

Fermentables

Dry Light Extract 8 EBC      4500g
Crystal Malt 135 135 EBC    200g
Cara Red 40 EBC 40 EBC    500g
Chocolate Malt 800 EBC        80g


Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.

Hops

Northern Brewer 7.8% alpha 40g    60 minutes
Saaz 2.8% alpha 20g                      10 minutes
Saaz 2.8% alpha 20g                        1 minutes


Fermentation
Yeast: Safale US-05
 
Hadde det vært bedre med amber malt istedet for cara red? er ute etter rødlig farve og maltsmak. Litt usikker på forskjellen?
 
Amber Malt er litt forskjellig, men iallfall den fra Thomas Fawcett gir ganske sterk smak, noe røstet. Jeg bruker det mye i porter. Dessuten må den nesten meskes. Det du har av Chocolate Malt bør gi farge, mens Cara/Crystal gir sødme.
 
Ok, så cara red er mye det samme som crystal malt? Da blir det kanskje ekstremt med 500g cara red og 200g crystalmalt?
 
Tilbake
Topp