Hjemmebrygg og Skallebank

H-B

 
Jeg har brygget nå i litt over 1 år, og har lagd flere gode Batcher, og et par dårlig :)

For et års tid siden klaget kona over at hun fikk vondt i hode etter en liten øl. Jeg var helt sikker på at det iallefall ikke kunne være MITT hjemmebrygg som gjorde det..

..Men, nå opplever jeg det samme.. Med helt andre batcher har jeg de siste par månedene fått vondt i hodet etter en liten flaske og det varer lang utover neste dag, mens andre som drikker samme øl ikke merker noe.

Har stort sett brygge Blonde og APA, men Safale US-05.
Bruker HERMS og har ganske god kontroll på mesking. Litt mindre kontroll på gjæring da dette står på rom i kjelleren. Kanskje tidvis noe høy temperatur.

Noen som har opplevd noe lignende?

Kan man plutselig bli ømfintelig for acetaldehyd og fusel..?

Går det ann å måle innhold av skallebank-fremkallende stoffer i øl?
 
Man vil gjerne peke på fusel når det kommer til skallebank. Hva vil "tidvis noe høy temperatur" si?

Bruker du nok gjær?
 
Jeg har rundt 18 grader i kjeller. Er det kalt ute går det ned til 17, og er det varmt kan det sikkert gå opp til 20.
Jeg følger stort sett oppskrifter og bruker den mengde gjær som følger med. Stort sett alltid 2 pakker tørrgjær. Det er først nå på de to siste batchene hvor jeg har rehydrert gjæren.
 
Temperaturen i dunken kan bli 3-4 grader over romtemperaturen under den mest aktive fasen av gjæringen, og dermed kan du fort komme opp i fuselfaresonen. Dessuten vil temperaturen gå ned igjen etter denne fasen, og det liker ikke gjæren noe særlig heller. Den brutale beskjeden er vel at du bør skaffe deg et kjøleskap med temperaturstyring.
 
Tja, det går da helt fint an å brygge fuselfrie øl med us-05 i en kjeller som holder 17-20 grader. Pitch lavt, og bruk evt vannbad eller noe for å semi-styre.
 
Jeg har nå kjøpt styring til kjøleskap så mangler bare kjøleskapet .

Men hvorfor er det nå bare jeg som får vondt i hue og i fjor bare kona...
Er dette litt personavhengig, og er det noe mat eller annet som forsterker fusel-effekten?
 
Tilbake
Topp