Hjemmebrygging av IPA fra maltekstrakt i VG

Lars

Norbrygg-medlem
En liten karavane med kameler er som vanlig svelget under redigering, men positivt fokus og mye av det viktigste er med:
Fullversjon i papirutgaven (s. 18), og kan også sees her mot et vederlag..: http://pluss.vg.no/2012/12/09/1049/1049_20309769

Har skrevet en mer utførlig versjon av oppskrift og fremgangsmåte, som jeg satser på å legge ut her iløpet av kvelden.
Humlebruken har variert de gangene vi har brygget, noe som også anbefales for de som vil prøve. Ellers har vi holdt oss til grunnoppskriften, som ligger på BeerCalc under navnet Bekksvinger Hybeløl.

“Lynbrygging”

Jeg har lenge ønsket å sette sammen en enkel “pakke” for hvordan man kan lage veldig godt øl, uten å ha masse fancy eller ufancy utstyr, og uten å være nødt til å sette av en hel dag til bryggeprosessen. Selv om mange (inkludert meg selv) synes det er artig å fordype seg i både prosesser og utstyr rundt bryggingen, er det er fullt mulig å lage utmerket øl på relativt enkelt vis. Tanken er løst inspirert av blant annet Basic Brewing sin 15 minute American Ale.

Her har vi en India Pale Ale, et lyst og svært forfriskende øl med smak og aroma av tropiske frukter som grapefrukt, appelsin, mango, fersken. Ølet er også relativt bittert, og passer derfor godt til fet mat, eller bare fete stunder.

Ingredienser:
1,8kg lys maltekstrakt
200g medium krystallmalt (150 EBC), knust
50g Galena 13% alfasyre, humlepellets
70g Amarillo 7% alfasyre, humlepellets
(Man kan fint bruke andre humletyper fra USA/New Zealand med smak og aroma av tropiske frukter)
- 1pakke Safale US-05 (tørrgjær)
- ¼ ts klarningsmiddel (Protafloc, Klar Urt eller liknende)

Utstyr/annet:
- Kokekjele (minst 12 liter).
- bh-pose eller annen finmasket pose
- Alkalisk vaskemiddel (f.eks Stoutrens, PBW eller kaustisk soda/krystallsoda)
- Syrebasert desinfiseringsmiddel (f.eks Sterkrens eller Star San), evt klorin (må skylles av)
Vaskemidler og desinfiseringsmidler koster litt, men er svært drøye i bruk.
- Lite målebeger (mikroversjon av litermål) til å dosere vaske- og desinfiseringsmiddel
- Desinfiserende håndsprit
- Gjæringskar (12-30l gjæringsbøtte). Jeg prøver dette i utgangspunktet på standard 30l gjæringskar, mest fordi det er lettest tilgjengelig. Man kan også fint brygge to slike brygg etter hverandre samme dag eller med en dags mellomrom, og fylle på samme gjæringskar.
- Gjærlås
- Tappekran eller hevert til gjæringskar
- Sprayflaske som du kan fylle med uttynnet desinfiseringsvæske, kjekt til å desinfisere utstyr underveis
- Hansker som tåler både litt varme, lut og syre
- Vernebriller (som brukes når du holder på med vask og desinfisering)
- Ren mikrofiberklut
- Oechslevekt/hydrometer, med måleglass
- Temperaturføler som kan klistres til gjæringskar, f.eks bak litt bobleplast
- Lang røreskje
- Ren skål (som rommer 2-5dl)
Eventuelt:
- Tappekran til kokekjel
- Kjølespiral (kobberrør påkoblet hageslange, og koblet til kaldt vann inn, og ut til et utløp, for raskere nedkjøling etter kok.
- Varmekilde (varmeteppe, varmeplate, ovn..) for å holde temperaturen i gjæringskaret oppe
- Termostat (f.eks STC-1000 på Ebay, eller UT-200 i bryggebutikk) til å kontrollere gjæringstemperatur
- Karboneringsdrops til flasking (mye enklere enn å lage sukkerlage og røre inn)
- Korker og flasker, eller fat. Stående “korkepåsetter” anbefales.

1. Klargjør gjær (“rehydrering”)
Kok 1dl vann (helst i 15 min), og la dette kjøle ned i en bolle med aluminumsfolie.
Når dette når ca 35 grader (kjenn på utsiden om det er ca kroppstemp eller litt under, eller bruk et stavtermometer som du desinfiserer først), strø oppi tørrgjæren. Rør gjæren lett ned i vannet med desinfisert skje, eller termometeret). Dette bør få stå i minst 15 minutter, og du vil etterhvert se at gjæren tar til seg vann og kommer til liv..

2. Klargjør gjæringskar
Ta på hansker og vernebriller.
Vask gjæringskar og gjærlås godt med varmt vann og alkalisk vaskemiddel (følg dosering på pakningen).
Unngå vaskebørste da dette kan ripe opp plasten. Skyll 2-3 ganger.
Desinfiser ved å fylle 5l vann med desinfiserende middel (følg dosering på pakningen), og riste dette lett rundt i bøtta. Fyll gjerne noe av dette på en sprayflaske som du bruker alle de stedene du ikke kommer til så lett (på lokket, rundt kanten. Bruker du fosforsyrebasert desinfisering, trenger du bare å la dette renne av. Bruker du klorin, bør du skylle av dette godt for å unngå usmak i ølet.

3. Lage vørter
Sett boksen med maltekstrakt i et varmt vannbad, og åpne den.
Varm opp 10 liter vann i kokekjelen, og la spesialmalten (krystallmalt) ligge oppi i en bh-pose eller annen finmasket pose.
Gjør klar humla i glass eller skåler, og klarningsmiddelet.

4. Det nærmer seg kok
Ta ut spesialmalten (f.eks ved 75 grader), og la denne renne av uten å klemme.
Tilsett den flytende maltekstrakten, og sett oppi en eventuelt kjølespiral hvis du skal bruke dette.
Tilsett 1-2 humlepellets for å forebygge eventuelt overkoking. Du kan også ta på deg hanskene i tilfelle du trenger å ta kjelen noe av plata.

Tips om spesialmalten:  Bruk den senere i brødbaking, til dyrefór eller kompost. Oppbevares kjølig i noen timer, i fryser hvis det blir flere dager.

5. Koking av vørteren
Vørteren skal kokes i 15 minutter (ingen fare om det blir mer, men hvis humlen kokes lengre enn angitt, vil ølet bli bitrere). Hvis du bruker lokk, må dette åpnes på god gløtt for å hindre overkok.

1/4ts klarningsmiddel, dette kan gjerne røres inn i litt varmt vann først, 15 min koketid
20g Galena 13% alfasyre, 15 min koketid
20g Amarillo 7% alfasyre, 10 min koketid
30g Galena, 5 min koketid
30g Amarillo ved kokeslutt

6. Nedkjøling av vørter
Så fort kokingen er ferdig, ønsker vi å kjøle ned vørteren så raskt som mulig ned til gjæringstemperatur (ca 20 grader). Nå er vørteren veldig sårbar for mikroorganismer (bakterier og gjær) som kan ødelegge ølet, så vær nøye med at alt som kan komme i kontakt med vørteren er godt rengjort og desinfisert. (F.eks røreskje, termometer, lokk...). Bruk også desinfiserende håndsprit hvis du f.eks skal røre med skje eller liknende oppe i vørteren for å korte ned kjølingen.

Kjølingen kan f.eks gjøres i oppvaskkum, hvor du sirkulerer kaldvann rundt kjelen, eventuelt med noen fryseelementer eller is sammen med vannet. En eventuell kjølespiral oppe i vørteren som du rører litt rundt med, vil kunne korte ned nedkjølingen drastisk, men er ikke noe man må ha.. Det viktigste er å få vørter og vann til å sirkulere på de inn- og utsiden av kokekjelen, hvis vørteren står stille, vil nedkjølingen ta mye lengre tid.

Etter at vørteren har nådd 20 grader, kan du gjerne la den stå 20-30 min for å la den klarne opp litt. Bruk isåfall desinfisert lokk.

7. Gjæring
Nå tømmer du vørteren over i gjæringskaret, la det plaske godt.
Tilsett gjæren.
Sett vørteren på et sted som holder jevnt 18-20 grader, eventuelt kjøligere, og med en varmekilde. Gjæren kan godt få temperaturen i ølet til å stige 2-4 grader høyere enn romtemperatur i den mest aktive fasen. Gjærer ølet for varmt, vil du kunne få usmaker og skallebank..

8. Mer humle!
Etter 2-3 dager, kan du tilsette litt mer humle for aroma.
20g Amarillo (tørrhumling)
Denne tilsettes rett i gjæringskaret, men vær nøye med å ha sprit på hendenen om du må borti humla. Lukk lokket godt, og du kan eventuelt heve temperaturen 1-2 grader, for å gi gjæren en ekstra dytt ut forløpet.

9. Gjæring ferdig!
Etter 10-14 dager burde ølet være ferdiggjæret. Du kan ta en test (helst ut tappekran), og måle med oechslevekt. Denne skulle nå vise ca 1.014-16. Hvis den er 1.020 eller mer, bør du la ølet få stå en uke til, og du kan heve temperaturen litt igjen.

Når gjæren er ferdig, slår du av eventuell varme, og lar ølet kjøles ytterligere ned.

10. Flasking/fat
Det er nå tid for å ha ølet på flaske eller fat. Disse vaskes og desinfiseres på samme måte som gjæringskar.

Bruker du karboneringsdrops, putter du 1 per flaske (0,33l), heller på øl, og korker. La ølet stå varmt (stue/bad) i 1-2 uker, slik at du får dannet kullsyre. Sjekk at ølet har fått nok kullsyre, og sett deretter ølet kjølig. Server det i glass når du skal nyte pinnekjøtt eller til andre gode stunder.

Ingredienser og utstyr fås kjøpt på nett (putt på ".no") eller i bryggeributikker, du kan komme i gang for godt under 1000-lappen: Bryggselv (Oslo), Petit-Agentur (Høylandet), Vestbrygg (Bergen), Vin og Bar (Oslo, Drammen og Lillestrøm), og straks Bakke Brygg (Trondheim)

Ønsker du å vite mer, er det et yrende miljø for både nybegynnere og ringrever her på diskusjonsforumet til Norbrygg.no, eller spør i bryggebutikken.

God brygging!

OG: 1.064
FG: 1.016
IBU: 64
Ca. 6% alkohol

Edit: Endret på humletypen, da det sto Amarillo 7% alfasyre i ingredienser, og Summit 14% alfasyre i selve oppskriften.
Jeg har variert litt i humlebruken (har foreløpig brukt Galena, Colombus, Amarillo, Summit, Cascade, Citra, 2-4 i samme brygg), men stort sett holdt meg til samme mengde humle. Hvis jeg bare hadde brukt humle med lavere alfasyre (f.eks 7-8% alfasyre), ville jeg justert opp mengden litt (f.eks 5-10g) også i de tidligere tilsettingene, for å få nok bitterhet.

Hvor er like-knappen når man trenger den? :D
Veldig god og forklarende artikkel. Kanskje jeg skal ta å prøve denne oppskrifte selv.. :D Liker veldig godt 15-minute -stilen. Har ikke prøvd den ennå, men det blir nok prøvd en gang. :D

Neste gang jeg brygger denne, kommer jeg til å bytte ut 100g av krystallmalten med samme mengde sukker (tilsettes ved kokestart, da jeg ønsker at ølet gjærer litt lengre ut, og blir litt lysere), og justere opp de siste humletilsettingene for enda mer aroma.

Tilbake
Topp