Holdbarhet på flasker som er mottrykks fyllet

Hei,
Driver og vurderer hvordan jeg skal modne neste års juleøl som nå har blitt satt.

Vurderer å karbonere det med co2 på fat, for så og bruke mottrykksfyller etter karbonering og over på flasker for så og lagre det der til neste jul. Vil ølet holde seg eller blir holdbarheten for begrenset ved å gjøre det på denne måten?

valgene jeg har er jo:
1. Karbonere naturlig på flasker å la stå til neste år (Hadde kanskje vært like grei, grunnen til at jeg kvier meg for dette er fordi jeg har hatt et par batcher med litt ujevn karbonering)
2. Karbonere naturlig på fat, la det stå på fatet til neste år og mottrykksfylle det over på flasker når det nærmer seg jul (men har ikke så mange fat, så hadde ønsket å det tilbake i sirkulering litt før neste jul)
3. Gjøre som det jeg begynte posten med, karbonere på fat nå med engang og fylle de rett over på flasker når ferdig.

Hva tror dere lønner seg? eller er det ett fett og alle valgene vil fungere like bra? Er forøvirg en dobbel bokk.

Jeg ville valgt alt. 2. Men latt fatet stå på 1 grad i en måned eller to, og deretter flasket. Da blir mesteparten av bunnfallet igjen i fatet. God jul!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Da prøver jeg meg på alt. 2! Må fatet stå kjøleskap kaldt i mellomtiden ? eller kan det stå i en 17-18 grader frem til det skal settes 1-2 grader et par måneder før jul? Jeg må ut på husjakt så jeg får plass til flere kjøleskap snart! :D

God jul!

Ca romtemperatur i to til tre uker for kullsyre, deretter en/to måneder på 1 grad og så på flasker og sett ølet bort. Poenget var vel å frigjøre fatet?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hei,
Driver og vurderer hvordan jeg skal modne neste års juleøl som nå har blitt satt.

Vurderer å karbonere det med co2 på fat, for så og bruke mottrykksfyller etter karbonering og over på flasker for så og lagre det der til neste jul. Vil ølet holde seg eller blir holdbarheten for begrenset ved å gjøre det på denne måten?

valgene jeg har er jo:
1. Karbonere naturlig på flasker å la stå til neste år (Hadde kanskje vært like grei, grunnen til at jeg kvier meg for dette er fordi jeg har hatt et par batcher med litt ujevn karbonering)
2. Karbonere naturlig på fat, la det stå på fatet til neste år og mottrykksfylle det over på flasker når det nærmer seg jul (men har ikke så mange fat, så hadde ønsket å det tilbake i sirkulering litt før neste jul)
3. Gjøre som det jeg begynte posten med, karbonere på fat nå med engang og fylle de rett over på flasker når ferdig.

Hva tror dere lønner seg? eller er det ett fett og alle valgene vil fungere like bra? Er forøvirg en dobbel bokk.
Jeg hadde 2 flasker juleøl igjen fra i fjor. Den ene ble fyllt på flaske fra fat i des. i fjor og den andre naturlig karbonert på flaske. Det var ikke tvil, begge var fint drikkanes, men den som var naturlig karbonert, var absolut best.

Drakk i kveld vår siste jule øl frå 2012. Den hadde så langt eg kunne kjenne ikkje tatt skade av lagring. Den var brygge august 2012. Naturlig karbonering

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Hvis du skal katbonere naturlig og ølet til slutt skal ende på flaske så forstår jeg ikke helt hvorfor du skal via fat...

Han sier jo han vurderer å karbonere det med co2 på fat....

Men gjør han det via fat(naturlig) så slipper han grums i flaskene..

Tilbake
Topp