Holdbarhet på knust malt

::)

Er det noen som har en formening på hvor lang holdbarhet der er på knust malt?          -Lagret tørt og mørkt

Det er veldig delte meninger, men det er nok ikke noen tvil om at kjølig og tørt hjelper veldig. Jeg ville mailet et malteri, feks Muntons og spurt dem direkte.

På hel malt så stempler Muntons 1 år holdbarhet, og vi hjemmebryggere som ikke er fullt så ivrige som 33-Batch-Jokke vet at det går fint og bruke utover det. Muntons vil nok sikre seg i bauer og kanter, slik at kvaliteten er 100% hele holdbarhetstiden. Knust malt vil jeg tro ligger på halvparten av tiden om ikke mindre, så jeg ville ikke spart på knust malt lenger enn 6 mnd.

Hel malt har en helt annen holdbarhet en knust malt.

En BarleyCrusher er en flott mølle som koster deg ca 1200-1300 ferdig sendt og fortollet til norge -> www.barleycrusher.com
Så det er ikke så dyrt og knuse selv, og mølla den har livstidsgaranti.

Richard

Det jeg tror, er at fuktighet og temp har masse å si. Hel malt er beskyttet av skallet, men hvis du lagrer ferdigknust malt i en ideell atmosfære, vil den nok vare like lenge som hel malt. Øker fuktighet og temp, vil jeg tro at holdbarheten på knust malt synker eksponensielt, mens hel malt klarer seg mye bedre.

Tror det er vanskelig å komme med noe konkret svar uten å ha alle variablene på bordet :)

Forøvrig har jeg lagret malt i godt over et år tidligere, Richard ;) 

joques skrev:
Forøvrig har jeg lagret malt i godt over et år tidligere, Richard ;) 

Var det en pose du hadde glemt av det da?
Det ligner ikke deg og ikke få brukt av råvarene  :D Blir mye godt øl av sånn  :beersmiley:

Richard

Njæ, men når man bestiller malt bare 1 gang per år, så klarer man jo ikke alltid å beregne det helt perfekt sånn at alt blir brukt til neste gang :)

Har brukt knust malt som jeg har lagret i over et år (vet ikke hvor lenge det har vært lagret i butikken)      Det luktet, og så fint ut.

Har laget et Indian Pale Ale..............  ::)          Skal poste resultatet om maltet var holdbart.....  ;)

Vel.......  Da har jeg tappet ølet over på flaske.........  :skaal:

Det virket som om ølet var helt fint  :biersmile:  Det hadde fin farge, luktet friskt og fint, og smaken på grønnølet virket helt flott.  Så gjenstår det bare litt lagring før den endelige dommen. . . . ( tror det blir bra jeg )

Hvis det er noen som har lyst på oppskriften, så er den følgende:

SKOLL INDIAN PALE ALE

5 kg Murton's Pale malt
300 gram Ekstra dark spraymalt
120 gram Cascade humle 6,7%  ( 40 gram kokes 60 min,  40 gram kokes 30 min,  40 gram kokes 5 min )
10 gram Irish moss (kokes 15 minutter)
Gjær American ale Wyeast XL 1056

Infusjonsmesket 1 time: 5 kg Pale malt med 8 liter vann med temp. 82[sup]o[/sup]C  -  Mesken holdt 68[sup]o[/sup]C
Vann til utmesking: 20 liter. Temp: ca 75[sup]o[/sup]C - 80[sup]o[/sup]C
Ved oppkok tilsatte jeg spraymalten

OG: 10,50
FG: 10,11
% Alk 5,08    (kansje noe lavt for IPA)
IBU 66,6      (mulig litt kraftig humling, men jeg er en ekte humlepung ;D )
Farge 7,6    (kansje noe lavt for IPA)

Gjæret 10 dager i lav romtemp. 18[sup]o[/sup]C
Ettergjæring 14 på flaske i lav romtemp. 18[sup]o[/sup]C    (Brukte 100 gram brunt rørsukker utrørt i en halv liter kokende vann)
Lagring temp 13[sup]o[/sup]C - 14[sup]o[/sup]C i ca 1 måned

Tilbake
Topp