Holdbarhet på sinkoppløsning.

Finn Berger

Moderator
Med hjelp fra @PetterL har jeg laget følgende løsning på sinkoppløsning, basert på sinksulfat heptahydrat:

1 gram sinksulfat i 1 dl vann. Dette gir ei oppløsning som jeg trenger 2,5 ml av i et brygg på 25 liter for å få 0,25 ppm sink.

Det er ei stund sida jeg laga den, og det ser ut til å ha gått bra med de bryggene jeg har brukt den i. Men jeg lurer litt på holdbarheta. Jeg går ut fra at denne oppløsninga ikke er noe trivelig miljø for mikroorganismer av noe slag, men jeg spør likevel. (Jeg har prøvd å google, men finner ikke noe.)
 
Godt spørsmål. Lukt/se, men ikke smak? Tilsett helt i slutten av kok, istedenfor når vørteren er nedkjølt for ekstra sikkerhet?
 
Godt spørsmål. Lukt/se, men ikke smak? Tilsett helt i slutten av kok, istedenfor når vørteren er nedkjølt for ekstra sikkerhet?
Sink skal ikke tilsettes før etter at vørteren er kjølt ned. Tilsetter du det i kok/før nedkjøling, forbinder det seg med proteinene i vørteren, som så felles ut og danner trub'et. Så det er dessverre ingen løsning:(.
 
Sink skal ikke tilsettes før etter at vørteren er kjølt ned. Tilsetter du det i kok/før nedkjøling, forbinder det seg med proteinene i vørteren, som så felles ut og danner trub'et. Så det er dessverre ingen løsning:(.
Hmm, på all gjærnæring som kjøpes kommersielt pleier det å stå at det skal tilsettes på slutten av kok. Vranglære?
 
Og sånn med tanke på sikkerhet ;-)
Vis vedlegget 64457
Finner flere steder lignende utsagn: "Sinkioner (Zn2+) viser antimikrobiell aktivitet mot ulike bakterie- og soppstammer." (Fra bla sinksulfat eller sinkklorid). Om det gjelder bakterier som finnes/dannes i vann og hvor lenge, er litt usikkert. Andre treff på nett, viste at sinkioner er en billig og enkel måte å drepe bakterier i vann...
 
Sist redigert:
Finner flere steder lignende utsagn: "Sinkioner (Zn2+) viser antimikrobiell aktivitet mot ulike bakterie- og soppstammer." (Fra bla sinksulfat eller sinkklorid). Om det gjelder bakterier som finnes/dannes i vann og hvor lenge, er litt usikkert. Andre treff på nett, vise at sinkioner er en billig og enkel måte å drepe bakterier i vann...
Godt å høre. Den oppløsninga jeg har laget, ser litt skummel ut, med grønnskjær og litt merkelig grums, og for en enkel sjel som meg, ser det ikke betryggende ut:). Må innrømme at jeg har begynt å koke det jeg skal ha oppi brygget. Det er tross alt fort gjort å koke opp og kjøle ned et par desiliter.

edit: Sinksulfatet jeg kjøpte har litt grønnfarge, og det er ikke tørt. Kan det være forurenset? Av kobber? Begynner å kjenne at dette er litt snålt.
 
Sist redigert:
Sinksulfat skal være fargeløst/hvitt. Grønnfarge er ikke helt bra. Akkurat årsaken er ikke godt å vite. Hvis det var i løsning ville jeg kanskje tenkt alger, men ikke hvis det er tørt.
Men uansett, med tanke på ønsket om å ha det sterilt så kan du jo bare koke det?
Hvis du har løsningen i en glassflaske, så kan du også ta en aluminiumfolie over flasken og varme den opp i vannbad til den er nær kokepunktet og holde den der et kvarters tid. Da skal du være good.
Men den grønnfargen.....
 
Godt å høre. Den oppløsninga jeg har laget, ser litt skummel ut, med grønnskjær og litt merkelig grums, og for en enkel sjel som meg, ser det ikke betryggende ut:). Må innrømme at jeg har begynt å koke det jeg skal ha oppi brygget. Det er tross alt fort gjort å koke opp og kjøle ned et par desiliter.

edit: Sinksulfatet jeg kjøpte har litt grønnfarge, og det er ikke tørt. Kan det være forurenset? Av kobber? Begynner å kjenne at dette er litt snålt.
Ser at sinksulfat med vann (21%) er grønnaktig her: https://m.indiamart.com/proddetail/zinc-sulphate-2851312566273.html
Hvorfor, står det ikke, men sinksulfat med jern, gir en grønnaktig farge. Kobbersulfat er blått.
Om pH er under 6, vil sinksulfat løses opp, men i pH over 7,5, vil det løses opp dårlig (grums).
 
Ser at sinksulfat med vann (21%) er grønnaktig her: https://m.indiamart.com/proddetail/zinc-sulphate-2851312566273.html
Hvorfor, står det ikke, men sinksulfat med jern, gir en grønnaktig farge. Kobbersulfat er blått.
Om pH er under 6, vil sinksulfat løses opp, men i pH over 7,5, vil det løses opp dårlig (grums).
Takk. Da er det oppklart. Skal droppe en liten smule syre oppi der.

Flott å ha kjemikere på forumet:).
 
Tilbake
Topp