Sink

Nei, det virker ikke sannsynlig. Gjæren lagrer jo sink, og når du brukte det i starteren skulle det egentlig holde - hvis du da ikke bruker gjærnæringa til Whitelabs, som ikke inneholder sink.

Jeg bruker litt ekstra fordi jeg innbiller meg at det er ett av flere mulige tiltak mot overproduksjon av H2S. Jeg trur det har en viss effekt, men sånt er vrient å vite uten å ha gjort en split batch-test.

En litt mer sannsynlig forklaring kunne være mangel på nitrogen (FAN). Ett råd - som jeg alltid følger nå - er å gi en ekstra dose gjærnæring etter at toppen av gjæringskurven er passert. Men med mindre du har en grist med en del råfrukt, så skulle det heller ikke bli et problem.

Disse ekstra tilsetningene som jeg driver med, er helt sikkert ikke veldig nødvendige; det er mest fordi jeg har slitt med for mye H2S, og det er jo en gjæringsfeil - som jeg mener jeg har klart å avbøte i alle fall til en viss grad. Men en god gjæringsprosess er jo summen av mange tiltak, og det er flere andre som nok er viktigere.

Selv med dårlig utgjæring syntes jeg den lukta veldig cleen. Smakte selvfølgelig bare litt søtt. Har heller ikke hatt problemer med H2 i tidligere lagere. Jeg tror det har mer med gjærtype og temperatur i dette tilfelle. Nå får jeg vente å se litt
 
Zincatest-flaska går mot slutten, og jeg har fåttt somla meg til å bestille sinksulfat. Så har jeg det for resten av bryggerlivet og litt til:).

Fant en veldig grei slidepresentasjon om sink: https://bsgcraftbrewing.com/wp-content/uploads/2021/11/ZincInFermentation.pdf

En liten detalj som var ny for meg, var at det er viktig at sinken tilsettes umiddelbart før gjæren tilsettes. Det blir ikke sagt hvorfor, men vi får tru det er en grunn. Så vanlig rutine for meg blir da: Kjøle ned, la grums få tid til å bunnfelle seg, tappe over i gjæringskar, oksygenere, tilsette sink, og så Clarex og gjær. Har vel gjort det omtrent sånn så langt, også. Men noe jeg lurer på, er om det da er lite meningsfylt å tilsette sink seinere i prosessen? Ikke at det egentlig skulle være noen grunn til å gjøre det, men det er alltid greit å vite.

Presentasjonen jeg lenka til, viser et forsøk på tilsetning over to generasjoner, og antyder at videre forsøk ville være nyttig. Poenget er at sink akkumuleres, så hvis man gjenbruker gjær flere ganger, skal man nok være forsiktig med doseringa. (Men jeg mistenker at det skal en del til før det blir direkte merkbart på ølet.)

Jeg mener forresten jeg har sett at bruken av sink har hatt effekt på klarheta i pilsen min. Den var klar nok for meg før også, men nå er det fint lite som skiller den og kjøpepilsen. Jeg har undra meg over hvorfor, og ser ikke noen annen grunn enn sinken.
 
Zincatest-flaska går mot slutten, og jeg har fåttt somla meg til å bestille sinksulfat. Så har jeg det for resten av bryggerlivet og litt til:).

Fant en veldig grei slidepresentasjon om sink: https://bsgcraftbrewing.com/wp-content/uploads/2021/11/ZincInFermentation.pdf

En liten detalj som var ny for meg, var at det er viktig at sinken tilsettes umiddelbart før gjæren tilsettes. Det blir ikke sagt hvorfor, men vi får tru det er en grunn. Så vanlig rutine for meg blir da: Kjøle ned, la grums få tid til å bunnfelle seg, tappe over i gjæringskar, oksygenere, tilsette sink, og så Clarex og gjær. Har vel gjort det omtrent sånn så langt, også. Men noe jeg lurer på, er om det da er lite meningsfylt å tilsette sink seinere i prosessen? Ikke at det egentlig skulle være noen grunn til å gjøre det, men det er alltid greit å vite.

Presentasjonen jeg lenka til, viser et forsøk på tilsetning over to generasjoner, og antyder at videre forsøk ville være nyttig. Poenget er at sink akkumuleres, så hvis man gjenbruker gjær flere ganger, skal man nok være forsiktig med doseringa. (Men jeg mistenker at det skal en del til før det blir direkte merkbart på ølet.)

Jeg mener forresten jeg har sett at bruken av sink har hatt effekt på klarheta i pilsen min. Den var klar nok for meg før også, men nå er det fint lite som skiller den og kjøpepilsen. Jeg har undra meg over hvorfor, og ser ikke noen annen grunn enn sinken.
Bestilte du dette? https://www.felleskjopet.no/planteproduksjon/korn/gjoedsel/andre-gjoedselslag/sinksulfat-25kg-55654/
 
Hvordan lager jeg en løsning av sinksulfatet som er praktisk anvendelig? Mengden som trengs i et brygg er vel så liten at det ikke er mulig å veie opp stoffet til hvert brygg, sjøl med "knarkervekt"? Eller går det?
 
Den som leter, skal finne:).

Murphy @Sons selger en 6,5% sinksulfatoppløsning, og med opplysningene om bruk i dataarket skulle det være mulig å komme i mål med noe til hjemmebruk.

Application and rates of use
Zinc Sulphate solution can be added to the copper during the boil or may be mixed with a small volume of wort and added to the fermenter. Rates can vary depending on the specific yeast strain used and the composition in the grist. Zinc will typically be added within a range of 0.15 to 0.4 mls per hectolitre of Zinc Sulphate solution 6.5%. (Equivalent to 0.1 to 0.25 mg/litre as Zn2+) (Fra datarket. https://www.murphyandson.co.uk/wp-content/uploads/2018/10/Zinc-Sulphate-Solution-6.5-TDS-2018.pdf)

OK. Å veie opp 6,5 gram sinksulfat på knarkervekt går greit. Blandes ut i 0,94 liter vann (?) for å få én liter av den oppløsninga faderen og sønnene selger. Og så er det bare å hente fram ei pipette og ... måle opp 0,015 milliter for å få nok til å komme opp i 0,1ppm i 10 liter vørter. Nei, det går jo ikke - ikke med den pipetta til 6 kr som jeg har kjøpt på Strømmen, i alle fall.

Herfra og ut snakker vi homøopati:). For her må det ytterligere uttynning til. Nå stoler jeg ikke på at jeg er i stand til å få til matematikken i den prosessen uten å gå på en eller flere stygge blundere, sjøl om det kanskje burde være enkelt. Men heldigvis finnes det folk med laboratoriekompetanse her på forumet, så jeg appellerer til dem som måtte føle seg kallet: Hvordan kommer jeg på enklest mulig måte fram til noe som er håndterbart.
 
For hvert gram med ZnSO4•7H2O som tilsettes per 10 liter vann så legger du til 22,7ppm sink (Zn) og samtidig 33,4ppm sulfat (SO4)

Bland ut 10g ZnSO4•7H2O i 990g vann så har du en fortynning som er brukende:

1g eller 1ml av denne blandingen per 10l vil gi 0,227ppm (altså mg/l) som burde være midt i blinken :)
 
Sist redigert:
For hvert gram med ZnSO4•7H2O som tilsettes per 10 liter vann så legger du til 22,7ppm sink (Zn) og samtidig 33,4ppm sulfat (SO4)

Bland ut 10g ZnSO4•7H2O i 990g vann så har du en fortynning som er brukende:

1g eller 1ml av denne blandingen per 10l vil gi 0,227ppm (altså mg/l) som burde være midt i blinken :)
Det høres jo håndterbart ut, ja. Tusen takk!!!!

Vi snakker da om en 1% oppløsning, ikke sant? Mens 0,4 ml av en 6,5% oppløsning vil gi 0,25 ppm i 100 liter, i følge Murphy & Sons, og da skulle det vel rekke med 0,04 ml i 10 liter? Ganger vi så 0,04 med 6,5, får vi 0,26, og det er jo nær nok, og jeg kan sove rolig, sida du, Murphy og samtlige sønner av ham ser ut til å være sånn omtrent enige.

Er det riktig?
 
Å lage en hel liter er kanskje drøyt. Men 1 dl, kanskje? Da får jeg at 1 gram sinksulfat i 1 dl vann gir ei oppløsning som jeg trenger 2,5 ml av i et brygg på 25 liter for å få 0,25 ppm sink.

Den desiliter'n skulle da rekke til 40 brygg, og sida jeg får 100 gram av stoffet i posten en eller annen gang i løpet av august, skulle jeg ha nok for 4000 brygg á 25 liter.

Fortsetter jeg å brygge 60 brygg i året, skulle de 100 grammene da gi meg nok sinksulfatoppløsning til å holde brygginga gående i 66,6 :)) !) år fra nå. Så jeg vil være 137 år når siste milliliter er brukt opp.

Det er neppe helt realistisk. Jeg burde nok i alle fall - for i det minste å ha en mikroskopisk sjanse - kuttte ut å drikke øl. Men da blir jo det hele lett absurd.

Nei, skål:)!
 
Sist redigert:
Jeg har regnet dette ut med 3 desimalers presisjon på atomvekt nivå :p

1g per desiliter gir deg samme 1% blanding ja, og 2,5ml per 25 liter gir pinlig nøyaktig 0,227mg/l med sink, det går helt greit å runde av til 0,23 også :p
 
Hvis du skal til med distribusjon av hvitt pulver i poser igjen tar jeg gjerne å deler kostnaden din + porto for en 10g, så slipper du å føle presset med å brygge til du blir 137år :p
 
Hvis du skal til med distribusjon av hvitt pulver i poser igjen tar jeg gjerne å deler kostnaden din + porto for en 10g, så slipper du å føle presset med å brygge til du blir 137år :p
Du har vel gjort deg fortjent til det:). Så den er grei.

Jeg skal ha pulveret innen 29. august, og sender så snart det ankommer.
 
Jeg har regnet dette ut med 3 desimalers presisjon på atomvekt nivå :p

1g per desiliter gir deg samme 1% blanding ja, og 2,5ml per 25 liter gir pinlig nøyaktig 0,227mg/l med sink, det går helt greit å runde av til 0,23 også :p
Normalt er jeg en tilhenger av å se stort på det der med nøyaktighet - men ikke her. 0,227 skal det være!
 
Beer enhancer;)? (Men beer enchanter høres ut som en artig idé. Hvem vil ikke brygge et fortryllet øl:).) Ellers får du druesukker (dekstrose/glukose) på bryggeforretningen.

Det skulle gå helt fint. Det er vel 50/50 dme og druesukker?

Det tas helt utrolig ville priser for druesukkerprodukter rundt omkring. Men jeg kjøper det på Strømmen Hjemmebrygg, som tar 211 kr for 5 kg. Det trur jeg er av det billigere. (Har begynt å bruke det til karbonering.)
Bruker du samme mengde druesukker som med farin/sukkerbiter?
 
Tilbake
Topp