loebrygg
Norbrygg-medlem
Nei, det virker ikke sannsynlig. Gjæren lagrer jo sink, og når du brukte det i starteren skulle det egentlig holde - hvis du da ikke bruker gjærnæringa til Whitelabs, som ikke inneholder sink.
Jeg bruker litt ekstra fordi jeg innbiller meg at det er ett av flere mulige tiltak mot overproduksjon av H2S. Jeg trur det har en viss effekt, men sånt er vrient å vite uten å ha gjort en split batch-test.
En litt mer sannsynlig forklaring kunne være mangel på nitrogen (FAN). Ett råd - som jeg alltid følger nå - er å gi en ekstra dose gjærnæring etter at toppen av gjæringskurven er passert. Men med mindre du har en grist med en del råfrukt, så skulle det heller ikke bli et problem.
Disse ekstra tilsetningene som jeg driver med, er helt sikkert ikke veldig nødvendige; det er mest fordi jeg har slitt med for mye H2S, og det er jo en gjæringsfeil - som jeg mener jeg har klart å avbøte i alle fall til en viss grad. Men en god gjæringsprosess er jo summen av mange tiltak, og det er flere andre som nok er viktigere.
Selv med dårlig utgjæring syntes jeg den lukta veldig cleen. Smakte selvfølgelig bare litt søtt. Har heller ikke hatt problemer med H2 i tidligere lagere. Jeg tror det har mer med gjærtype og temperatur i dette tilfelle. Nå får jeg vente å se litt