Sink

Hva med min litt ville idé å legg en liten bit sink fra en sinkanode fra en båt i bunnen av bryggekjelen? Ingen anelse om mengde som løses ut, men kanskje greit...
Nybrottsarbeid iallefall. Mengdekontroll er litt greit med Zink, for mye eller for lite er ikke bra. Uten noe laboratorie skjema som sier noe om størrelse på anoden vs tid og temp hadde jeg latt være
 
White sier jo at Servomyces er spesielt, fordi sinket er tilført gjæren før gjæren blir drept. Dermed ligger den "innkapslet" i likene, for å bli litt morbid. Han sier litt mer om det - og er litt mindre forsiktig - i podcasten. Der er han klar på at andre typer tilsetninger må tilsettes etter kok. Det sinket du tilsetter når du bruker Wyeasts gjærnæring, vil bindes til proteiner, og forsvinne med bunnfallet. Og jeg trur ikke det hjelper om du tar med bunnfallet, heller, siden sinket vil være bundet til proteinene. (Dette sagt med forbehold om at ikke Wyeast også bruker en slik prosess som Servomyces framstilles gjennom - men det har jeg i alle fall aldri hørt noe om. Og White påstår altså i podcasten at Servomyces er spesiell.)

Antakelig er formuleringene bevisst forsiktige i artikkelen på hjemmesida til Whitelabs, siden den må leses som markedsføring.

Du kan få gjærnæring som ikke inneholder sink. Whitelabs sin gjør f.eks. ikke det. Jeg bruker Fermaid O, som heller ikke har sink - utover det som følger med den døde gjæren der, men det er veldig lite. Så jeg bruker altså rein sink (Zincatest) og gjærnæring uten sink.
Jeg har kontaktet Yeast og spurt om ikke sinken i Yeast blir absorbert når det tilsttes de siste 10-15 av koket.
 
Jeg har kontaktet Yeast og spurt om ikke sinken i Yeast blir absorbert når det tilsttes de siste 10-15 av koket.
Det som sies er at det bindes opp i trub, men det er nok ikke 100% effektivt. Så om det er zink i gjærnæring så får du Zink til gjæren. Bare ikke like mye som du putter i.
 
Jeg har kontaktet Yeast og spurt om ikke sinken i Yeast blir absorbert når det tilsttes de siste 10-15 av koket.
Jeg trur ikke det er så mye tvil om hva som faktisk skjer, men det er veldig interessant hva Wyeast (ikke Yeast;)) eventuelt vil svare. Særlig siden sjefen for Whitelabs (indirekte) sier at det ikke funker med Wyeasts produkt.
 
Jeg trur ikke det er så mye tvil om hva som faktisk skjer, men det er veldig interessant hva Wyeast (ikke Yeast;)) eventuelt vil svare. Særlig siden sjefen for Whitelabs (indirekte) sier at det ikke funker med Wyeasts produkt.
Søkte litt på YouTube, Escarpment Labratories sier nøyaktig det samme som White, Servomyces gir mere sink, og mesteparten av sink i kok bindes opp av trub (ikke Servomyces men "andre"). Men de anbefaler sink i gjæringsdunken
 

Vedlegg

  • 20231002_204311.jpg
    20231002_204311.jpg
    795,5 KB · Sett: 2
Søkte litt på YouTube, Escarpment Labratories sier nøyaktig det samme som White, Servomyces gir mere sink, og mesteparten av sink i kok bindes opp av trub (ikke Servomyces men "andre"). Men de anbefaler sink i gjæringsdunken
Ja, dette er av de tinga jeg er sikker på. Det er ikke nytt, heller, det er det som er det merkelige. Men det har blitt dratt fram nå i det siste.
 
Det som sies er at det bindes opp i trub, men det er nok ikke 100% effektivt. Så om det er zink i gjærnæring så får du Zink til gjæren. Bare ikke like mye som du putter i.
Her er svaret:
"Thank you for contacting Wyeast Laboratories with a question regarding when to add Zinc during the brewing process. Generally, for practical reasons it is added with yeast nutrients and 10-15 minutes before the end of boil because it will get combined with trub and will precipitate. It is preferred to add it to the chilled wort inline directly to the fermenter and before pitching the yeast so it can be available once the yeast is pitched.

As you stated it can be added to boiling water, cool it and then directly to the fermenter.
Please let me know if you have any questions."

Thank you,
Fausto Yu-Shan
Technical Product Support Manager
Professional Brewer

Wyeast Laboratories, Inc
 
When to Add Zinc

Chilled wort (preferred)
• Inline after wort chiller
• Directly into the fermentor
• Diluted with water and added directly to yeast
• Must be done immediately before pitching

• Hot wort
• Into the kettle
• Much of the zinc will be bound up in trub
• Less effective, less desirable

Kilde: https://bsgcraftbrewing.com/wp-content/uploads/2021/11/ZincInFermentation.pdf

"Much of the zinc" er tolkbart, så klart. White sa at omtrent alt blei bundet til bunnfallet, om jeg ikke husker feil, og jeg har sett en studie som også viste det, men som jeg ikke finner nå. Men jeg har også sett referat av forsøk som viser at mye blir igjen, men det var ganske gammelt.

Svaret som @Steinar Tegneby fikk fra Wyeast bekrefter vel at det er liten vits i å tilsette det i kok - men jeg synes det svaret virker litt underlig. Det er da sjølmotsigende, er det ikke?

Jeg fant også en studie som viste at gjæren kan nyttiggjøre seg sink som er bundet til bunnfallet - men da må jo bunnfallet med. Det kan muiligens forklare hvorfor det å ta med bunnfallet kan ha positive følger - som klarere øl - til tross for at det generelt sies å ikke være så bra?
 
When to Add Zinc

Chilled wort (preferred)
• Inline after wort chiller
• Directly into the fermentor
• Diluted with water and added directly to yeast
• Must be done immediately before pitching

• Hot wort
• Into the kettle
• Much of the zinc will be bound up in trub
• Less effective, less desirable

Kilde: https://bsgcraftbrewing.com/wp-content/uploads/2021/11/ZincInFermentation.pdf

"Much of the zinc" er tolkbart, så klart. White sa at omtrent alt blei bundet til bunnfallet, om jeg ikke husker feil, og jeg har sett en studie som også viste det, men som jeg ikke finner nå. Men jeg har også sett referat av forsøk som viser at mye blir igjen, men det var ganske gammelt.

Svaret som @Steinar Tegneby fikk fra Wyeast bekrefter vel at det er liten vits i å tilsette det i kok - men jeg synes det svaret virker litt underlig. Det er da sjølmotsigende, er det ikke?

Jeg fant også en studie som viste at gjæren kan nyttiggjøre seg sink som er bundet til bunnfallet - men da må jo bunnfallet med. Det kan muiligens forklare hvorfor det å ta med bunnfallet kan ha positive følger - som klarere øl - til tross for at det generelt sies å ikke være så bra?
Det er litt tvetydig, eller kanskje en helgardering når de skriver at man også kan ha det i kokt vann osv. Jeg vil bruke kokt nedkjølt vann siden.
 
Nei, noe mer, men ikke veldig mye. Bortimot 10%. Skal du ha det nøyaktig, kan du bruke en kalkulator, som f.eks. denne: https://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/
Mulig jeg har misforstått deg med 10 % mer druesukker, men Ølbrygging as skriver dette: "BeerKit Enhancer består av 500 g spraymalt og 500 g druesukker (dextrose). Spraymalt tilfører kropp og fylde og druesukker har høyere utgjærignsgrad enn vanlig hvitt sukker."
 
Mulig jeg har misforstått deg med 10 % mer druesukker, men Ølbrygging as skriver dette: "BeerKit Enhancer består av 500 g spraymalt og 500 g druesukker (dextrose). Spraymalt tilfører kropp og fylde og druesukker har høyere utgjærignsgrad enn vanlig hvitt sukker."
Det siste er feil. Stol aldri på info fra bryggeforretningene.

Det er ellers en merkelig informasjon, det der. Effekten av å bruke dette i et brygg, er å tynne det ut/tørre det ut. Du får et mindre smakrikt/mindre fyldig øl. Stol aldri på info fra bryggeforretningene:).

Noen ganger kan effekten av det stoffet der være ønskelig, men betegnelsen "beer kit enhancer" er temmelig misvisende. Det er ganske enkelt en måte å få mer alkohol uten at det går altfor mye ut over smaken. Det "forhøyer" ikke ølet, bare alkoholprosenten.

Ølbrygging er veldig gode på service, og jeg har ikke noe vondt å si om dem. Men jeg ville ikke drømt om å stole på noe de sier av faglig karakter:). (Det meste stemmer sjølsagt, men ... . Og dette gjelder ikke bare dem.)
 
Sist redigert:
When to Add Zinc

Chilled wort (preferred)
• Inline after wort chiller
• Directly into the fermentor
• Diluted with water and added directly to yeast
• Must be done immediately before pitching

• Hot wort
• Into the kettle
• Much of the zinc will be bound up in trub
• Less effective, less desirable

Kilde: https://bsgcraftbrewing.com/wp-content/uploads/2021/11/ZincInFermentation.pdf

"Much of the zinc" er tolkbart, så klart. White sa at omtrent alt blei bundet til bunnfallet, om jeg ikke husker feil, og jeg har sett en studie som også viste det, men som jeg ikke finner nå. Men jeg har også sett referat av forsøk som viser at mye blir igjen, men det var ganske gammelt.

Svaret som @Steinar Tegneby fikk fra Wyeast bekrefter vel at det er liten vits i å tilsette det i kok - men jeg synes det svaret virker litt underlig. Det er da sjølmotsigende, er det ikke?

Jeg fant også en studie som viste at gjæren kan nyttiggjøre seg sink som er bundet til bunnfallet - men da må jo bunnfallet med. Det kan muiligens forklare hvorfor det å ta med bunnfallet kan ha positive følger - som klarere øl - til tross for at det generelt sies å ikke være så bra?
Denne artikkelen ser ganske troverdig ut: Skroll ned til: "Which points are good for adding..." Uansett, anbefales det å måle sink i vørteren før gjæring... https://en.angelyeast.com/blog/dist...the-effects-of-zinc-on-beer-fermentation.html
 
Denne artikkelen ser ganske troverdig ut: Skroll ned til: "Which points are good for adding..." Uansett, anbefales det å måle sink i vørteren før gjæring... https://en.angelyeast.com/blog/dist...the-effects-of-zinc-on-beer-fermentation.html
Å måle sink i vørteren er noe bare bryggeriene kan gjøre, ikke vanlige hjemmebryggere. Men det hadde jo vært kjekt.

Jeg har sett den der, og skjønner ikke helt hva det er som sies. De to punktene er forvrrende. Men "As one of the most important nutrients, zinc is added to the wort just before pitching the yeast." må vel tolkes som at du skal tilsette sink etter at vørteren er kjølt ned, og umiddelbart før du tilsetter gjæren.
 
Tilbake
Topp