Sink

Å måle sink i vørteren er noe bare bryggeriene kan gjøre, ikke vanlige hjemmebryggere. Men det hadde jo vært kjekt.

Jeg har sett den der, og skjønner ikke helt hva det er som sies. De to punktene er forvrrende. Men "As one of the most important nutrients, zinc is added to the wort just before pitching the yeast." må vel tolkes som at du skal tilsette sink etter at vørteren er kjølt ned, og umiddelbart før du tilsetter gjæren.
Slik oppfatter jeg det også.
 
Så hvis du koker opp 1dl vann og har oppi gjærnæringen som inneholder sink, lar stå i 10min og har dette opp i gjæringskaret før du overfører avkjølt vørter og pitsjer gjær, så vil gjæren få mer sink for den har ikke bundet seg til trub? Eller har jeg misforstått?
 
Så hvis du koker opp 1dl vann og har oppi gjærnæringen som inneholder sink, lar stå i 10min og har dette opp i gjæringskaret før du overfører avkjølt vørter og pitsjer gjær, så vil gjæren få mer sink for den har ikke bundet seg til trub? Eller har jeg misforstått?

Slik har jeg forstått det også, men dette er kun nødvendig hvis du gjennbruker gjær uten å friske den opp..?
Med andre ord ikke nødvendig med ny gjær eller tørrgjær?
 
Så hvis du koker opp 1dl vann og har oppi gjærnæringen som inneholder sink, lar stå i 10min og har dette opp i gjæringskaret før du overfører avkjølt vørter og pitsjer gjær, så vil gjæren få mer sink for den har ikke bundet seg til trub? Eller har jeg misforstått?
Du har forstått:).
Slik har jeg forstått det også, men dette er kun nødvendig hvis du gjennbruker gjær uten å friske den opp..?
Med andre ord ikke nødvendig med ny gjær eller tørrgjær?
Ja, ny gjær bør ha gode depoter.
 
Så hvis du koker opp 1dl vann og har oppi gjærnæringen som inneholder sink, lar stå i 10min og har dette opp i gjæringskaret før du overfører avkjølt vørter og pitsjer gjær, så vil gjæren få mer sink for den har ikke bundet seg til trub? Eller har jeg misforstått?
Gitt at det ikke er servomyces, som visstnok er slik laget at sinkinnholdet ikke binder seg til proteinene i kok. Kan også gjelde andre typer, men ikke Wyeasts.
 
Tilbake
Topp