Holdbarhet

Hvordan er holdbarheten på hjemmebrygg? Antar at det vil være forskjellig utifra ABV, men hva er f.eks holdbarheten på et brygg på 4,5% kontra et på 8%?

Har lyst til å ta vare på noen flasker av hvert brygg jeg lager for fremtiden, men jeg vil ikke at noe skal gå til spille heller =)
 
Generelt er holdbarheita veldig god og betre enn vanleg butikkøl. Mørkt og sterkt øl som er laga med godt handverk og ettergjæra på flaske har best holdbarheit. Lyse og svake typar noko dårlegare. Kveiteøl har ofte begrensa holdbarheit. Eg ville prøvd meg fram, ta til sides ein del flasker og så smakar du litt av og til.
 
Øl med mye humle er også bedre holdbart enn øl med lite humle. Humle fungerer som en slags konserveringsmiddel. Også forsiktighet ifm oksidering vil føre til øl som har lengre holdbarhet.
 
Jeg ser stor forskjell på hjemmebrygg som er lagret på flaske og samme brygget lagret på fat. Generelt bevarer flaskeøl den friske humlearomaen mye lenger. Det virker også som humlearoma taper seg raskere i et fat som gradvis tømmes enn i et fullt fat. Jeg antar at aromaen "fordamper" lettere i et stort gassvolum inne i et halvtomt fat enn i det lille rommet øverst i flasketuten. Dermed blir smaken lett litt "død". Eller er det andre forklaringer på dette?

En annen viktig faktor er selvsagt resnslighet: Noen ganger kan et øl som er kjempegodt i starten gradvis tape seg og bli dårlig fordi det inneholder en liten infeksjon som etterhvert tar overhånd. I november 2003 vant jeg Norbryggs juleølkonkurranse med et brygg som holdt 8 prosent og inneholdt godt med humle. Det skulle i utgangspunktet holde seg godt lenge. Men på senvinteren 2004 var det blitt nærmest udrikkelig! Året etter laget jeg et nytt juleøl på samme oppskrift, som også gjorde det godt i juleølkonkurransen (2. plass). Det smakte enda bedre 12 måneder senere - men da drakk jeg opp resten, så jeg fikk ikke sett hvor godt det kunne blitt med enda mer lagring! Denne gangen hadde jeg imidlertid klart å holde brygget sterilt, slik at det ikke var noen uhumskheter som ødela lagringsegenskapene.
 
Tilbake
Topp