Høy FG/søtt øl fra ekstrakt

På mine to forrige brygg har fg endt på ca 15-16 (OG ca 50).
Synes begge ølene har vært for søte :( Er det noe jeg kan gjøre her? Ene brygget var med 2x coopers amber + 400g spesialmalt, andre 2x coppers light, begge gjæret med safale 04 i 14 dager.

Dette er vel en konsekvens av å bruke ølsett. De har et rykte på å ende opp litt fyldige.

Det jeg ville gjort er å sette dette som "mal" for hva jeg oppnår. Så hadde jeg beregnet hvor mye av ølsettene som måtte byttes ut med sukker (100% gjærbart) for å oppnå ønsket OG. Jeg ville nok holdt meg under 15-20% sukker uansett, da det lett blir scideraktig øl av å bruke store mengder sukker.

Det er også mulig å bruke DME i stedet for slike sett. Mener (uten å ha erfaring) at DME inneholder mere forgjærbart sukker enn slike ølsett, og du derfor oppnår lavere FG.

Du kan jo også sjekke gjærrutinene dine, mengde/rehydrering/beluftning.

Ellers så kan det jo være greit å vurdere å hoppe over på all grain, der du har bedre kontroll på mengden forgjærbart sukker  :biersmile:

Jeg satte en Coopers Stout og brukte 1kg sukker og 0,5kg bruntsukker. Fikk en OG på 1065 og en FG på 1007 og da hadde den gjæret ferdig på ca 8 dager, i hvertfall forandret ikke FG seg de 2 siste dagene (8 og 9). Det er vel snakk om å la den få stå til den er ferdig gjæret og smøre seg med tålmod, vet jo det kan være vanskelig  ;)

Takk for gode svar.

Ang gjærrutiner har jeg på de jeg har erfart søte brukt s04 rehydrert. Har forsøkt meg på en ny en nå hvor jeg har brukt 1028 flytende (4 dager etter dato stempling :ilike:). Det med sukker kan være en god ide! Skal testes neste gang! Skal også se om jeg finner en gjær som gjærer godt ut.

Beste forslaget er helt klart allgrain! Er speidel jeg har i tankene, men pga den relativt stive prisen er jeg fortsatt i tenkeboksen...

Men jeg må si jeg fortsatt lurer på hvorfor ekstraktet gjærer så "dårlig ut", er jo etter hva jeg har lest prisbelønnede ekstraktbrygg(vil annta etter renhetsloven) i historiebøkene... Kan det være store forskjeller fra produsent til produsent (coopers, muntons....)?

Coopers, Muntons, Brewferm.... ingen av de skyldes dårlig utgjæring hvis du spør meg.
sukkerprofilen er tenkt gjennom ordentlig i disse ekstraktene.

mer sannsynlig er det noe problem med temperatur, eller manglende oxygen, eller ikke nok gjærceller
bare sukker er ikke det beste maten til ølgjær, bruk heller DME som sagt tidliger her.
du kan også invertere vanlig sukker for å hjelpe gjæren litt

næring til ølgjær er også noe billig som du kan prøve

Nå er jeg nok litt ute på tynn is her, har aldri (med unntak av et heller mislykket forsøk for ca 15 år siden  ;D ) benyttet slike ølsett. Det som jeg har forstått er saken er at oppskrifta forutsetter en del sukker, 1 sett og x kilo sukker. Ekstrakten er av den grunn laget for å ikke gjære for langt ut med sukkertilsetting. Når man benytter 2 sett i stedet for å tilsette sukker så ender man opp med en relativt høy FG.

Beant: Bruker ikke Sett, bruker ekstrakt + humle gjær osv...

Hmmm.

Litt om prosessen ved forrige søteøl:

3kg lys coopers 17-18liter. OG ca 50
Ristet dunk kraftig i ca 1 min.
Helte oppi en pakke 11g s04 rehydrert i ca 20min
Ristet ca 30 sek. Så satt til gjæring i 15 dager med lokk/vannlås. Temp her var mellom 20-22 da målt med et termometer liggende på dunken. Og våttt håndkle kledd rundt dunk for å forsøke å holde temp i sjakk.
Ingen tegn til infeksjon, villgjær eller oksidering...

Stusset litt over at stormgjæringen ga seg etter et par dager. På dag 4 var det ca 2 plopp/min

Tilbake
Topp