Høy SG etter 3 uker i gjæringsdunken

gle1

Norbrygg-medlem
Det virker som Kölchen har sluttet å gjære seg på SG 1018, FG skal være 1010-12. Fra dag 7 til dag 14 gikk SG fra 1021 til 1018. På dag 14(mandag) skrudde jeg opp temp til 18,5 grader(gjæret på 16 grader de første 2 ukene), og nå idag(fredag) er SG enda på 1018. Hva skal jeg gjøre? Det er BryggSelv sin Kölch.

Sist redigert:
3 poeng på 7 dager virker jo som at den ikke finner mer å spise.

Mesket du på riktig temperatur, og fikk den nok oksygen og frist gjær?

Klassiske plasteret er jo å rokke på karet og skru opp tempen litt. tempøkningen bør kanskje gjøres først.

Mesketemperaturen ble litt jo-jo, og var litt høy til tider. Kan det har noe å si? Frisk og fersk gjær(2 rør) ble tilsatt, og oksygen ble ristet inn i massevis.

Egentlig ikke ifht hvor mange poeng du savner, mm det var jojo mellom 68 og 70 ish. Kan hende du vil meske lengre da til neste gang. tipper at kølschen din burde ligge rundt 65C i en time. for å få 1.012 hvis du brukte wlp029.

Utenom da PID´en overskjøt temperaturen til 75 grader rett etter malten ble kastet oppi så holdt tempen seg mellom 66 og 72 grader under mesk, men mest i øvre sjiktet. Vil det være noe vits å prøve å få lavere SG, eller er det bare å flaske?

Rokk på dunken. Det smaker nok godt uansett. Har gjæren spist opp de korte sukkerartene så smaker den ikke søtt, men blir heller bare litt mer fyldig enn 1.012. Ville ikke tenkt så mye på det, sånn ble det evt.

Men, jeg må spørre. Du sier at malten holdt seg mellom 66 og 72C? Med PID?

Mitt første brygg med pumpe og PID, og jeg har ikke helt fått satt meg inn i det, bla. helt hvor mye feil PID´en viser på temp. Den er også kun autotunet med 10 liter rent vann, istedet for 25liter mesk. Derfor ble det styrt med en glasstermometer i tillegg :p Må få brygget på flasker før jeg reiser på sommerferie, så da ble det litt reserveløsinger.

Tilbake
Topp