Gjæringsaktivitet først etter 52 timer - Pitche ekstra gjær?

Jeg vil på forhånd advare petimeterne og perfeksjonistene her inne, denne tråden inneholder mye bryggesynd, så hvis du er veldig følsom for denslags kan det være fornuftig å ikke lese videre herfra :oops:

Jeg brygget et parti på 55 liter meksikansk lager på lørdag (13.01), OG på 1.048 målt med refraktometer. Ettersom det var et litt impulsivt brygg hvor idéen ble unnfanget fredag kveld i forveien, hadde jeg ikke gjær for hånden, men en 14 dager gammel kake i gjæringskaret (type Europris ~30-liters kar) fra forrige batch med pils som hadde stått i gjæringskaret på ~9c jamt siden kegging. Jeg har høstet og gjenbrukt gjær mange ganger før, men ikke etter 14 dager på 9c.. Anyways, vasket kaka etter beste evne og fikk skilt ut malt og humle og satt igjen med hva som kan antas å være gjær med questionable viability etter de nevnte 14 dagene i bøtta på 9c. Jeg kokte opp 2 liter vann, blandet inn 200g DME, litt Wyeast gjærnæring og kjølte ned til 20c før jeg tilsatte den vaskede gjæren og satte den på magnetrøreren i en 4-liters erlenmeyerkolbe i 36 timer. Fargen på starteren gikk fra typisk vørterfarge til melkeaktig som vanlig, men det var ikke overdrevent mye krausen i prosessen.

Fast forward: Vørteren skal gjæres under trykk i Fermzilla på rundt 10-12 PSI. Kona veltet erlenmeyerkolben og sølte ut 0,5 liter kort tid før pitching, så de resterende 1,5 liter ble pitchet (uten dekantering :rolleyes:) i Fermzilla dagen etter brygging. Vørteren holdt 11,6c på tidspunktet. Ingen synlig krausen eller andre tegn på gjæring før etter 52 timer. Etter 56 timer er hele overflaten dekket av krausen og trykket i Fermzilla øker time for time. Ettersom jeg ble stresset etter 24 timer uten tegn på gjæring fikk jeg tak i et par poser Lallemand Diamond og laget 3 liter 1.040 OG vørter som disse ble pitchet i ved 20c, dette har i skrivende stund stått på magnetrøreren i 8 timer.

Så til spørsmålet: Skal jeg dekantere og tilsette den nye starteren eller bare la brygget kjøre sitt eget løp nå som gjæringen er i gang?
 
Hiv den oppi!
Hvis du er i tvil om du har brukt nok gjær vil jeg påstå at det er mye bedre med alt for mye enn litt for lite gjær i en lager. Dessuten krever en trykkgjæring mer gjær enn en åpen.
Tilsatte du oksygen første gangen? Det er ekstra viktig ved gjenbruk. Hvis du ikke gjorde det første gang vlle jeg ha gjort det sammen ned andre dose!
 
Hiv den oppi!
Hvis du er i tvil om du har brukt nok gjær vil jeg påstå at det er mye bedre med alt for mye enn litt for lite gjær i en lager. Dessuten krever en trykkgjæring mer gjær enn en åpen.
Tilsatte du oksygen første gangen? Det er ekstra viktig ved gjenbruk. Hvis du ikke gjorde det første gang vlle jeg ha gjort det sammen ned andre dose!
Tusen takk for raskt svar! Jeg har ikke tilsatt ren O2, dersom det er spørsmålet; Jeg har for øvrig kjørt begge starterne i magnetrører for kontinuerlig oksygenering. Planen i dette tilfellet er å la de to pakkene med Lallemand Diamond i 3 liter vørter stå på magnetrøreren til i morgen formiddag for å få ~20 timer til å formere seg, deretter flokkulere noen timer i kjøleskapet, dekantere og pitche. Kan det funke eller bør jeg tilsette starteren så raskt som mulig? Jeg er blank akkurat nå ettersom det er et helt nytt scenario for min del o_O
 
Enig med @beefeater . Tørrgjæren er utstyrt med alt den trenger, og klarer fint å formere seg i ølet - sjøl om celletilveksten da blir en del mindre. Jeg trur du har nok til at dette skal gå fint.

Det som er problemet er faren for en eventuell infeksjon når vørteren blir stående lenge før gjæringa kommer i gang. Men det kan du jo ikke gjøre noe med nå. Og det vil helst gå bra, om du har rimelig styr på reingjøringa i bryggeriet ditt:).
 
Enig med @beefeater . Tørrgjæren er utstyrt med alt den trenger, og klarer fint å formere seg i ølet - sjøl om celletilveksten da blir en del mindre. Jeg trur du har nok til at dette skal gå fint.

Det som er problemet er faren for en eventuell infeksjon når vørteren blir stående lenge før gjæringa kommer i gang. Men det kan du jo ikke gjøre noe med nå. Og det vil helst gå bra, om du har rimelig styr på reingjøringa i bryggeriet ditt:).
Tusen takk for tips til dere begge to - Jeg tilsatte den nye starteren som foreskrevet og det er høy og fin krausen på brygget. Jeg rengjør alltid bryggeriet mitt grundig med varmt vann først, så med CraftClean, deretter skylling med mer vann før en siste skylling med CraftSan, så jeg krysser fingrene for at jeg unngår infeksjon tross mye tull med gjæren denne gangen. Tok en SG-prøve i dag og målte 1.040 (OG var 1.048). Smakte på prøven etterpå for å kontrollere for bismak - ingen merkbare bismaker enda ihvertfall.

Takker igjen for gode tips!
 
Tusen takk for tips til dere begge to - Jeg tilsatte den nye starteren som foreskrevet og det er høy og fin krausen på brygget. Jeg rengjør alltid bryggeriet mitt grundig med varmt vann først, så med CraftClean, deretter skylling med mer vann før en siste skylling med CraftSan, så jeg krysser fingrene for at jeg unngår infeksjon tross mye tull med gjæren denne gangen. Tok en SG-prøve i dag og målte 1.040 (OG var 1.048). Smakte på prøven etterpå for å kontrollere for bismak - ingen merkbare bismaker enda ihvertfall.

Takker igjen for gode tips!
Dette går sikkert bra, for reingjøringa di er åpenbart på stell:).
 
Tilbake
Topp