Humle av eldre dato

Marius K.

Norbrygg-medlem
Jeg kjøpte et par pakker Nelson Sauvin fra 2014 på den lokale bryggesjappa. De ser ut til å har vært pakket på en ordentlig måte. Holder på å brygge IPA nå og når jeg målte opp humlen så virket den kanskje noe tørrere og mer "pulverisert" enn de ferske pakkene jeg har av andre humler. Jeg kunne ikke kjenne noe galt ut i fra lukta å bedømme. Tror dere den er OK å bruke?

Ja. Så lenge den lukter godt, og har vært lagret mørkt, kaldt og med et minimum av oksygen tilstede. Husk at alfasyrenivået går ned med tiden, så det kan være verdt å regne litt på bitterhet hvis store deler av IBU-bidraget kommer fra gammel humle. Forresten er det stor forskjell på ulike humlepellets. Noen er harde, andre pulveriseres lettere, så det trenger ikke bety noe. Størrelsen varierer også mye. Tror det kommer an på både humlen i seg selv, og hvilket utstyr som benyttes til tørking og pelletering.

Det var i grunn bitterheten jeg var mest "bekymret" for. Kompenserte med å bruke 30 gram ekstra. Lærdommen er vel at jeg fra nå av kun skal bruke fersk humle slik at jeg har best mulig kontroll på resultatet.

Tilbake
Topp