Humle erstatning for Horizon? 7Fjell - Kjuagutt

Hei og hå!

Fikk lyst å prøve meg på Gahr sin amber ale;"Kjuagutt" http://www.7fjellbryggeri.com/brewourkjuaguttamberale men jeg mangler bitterhumlen Horizon som viser seg å være vanskelig å få tak i.

Har et lite arsenal av andre humletyper, men vet ikke om noen gjør jobben med å erstatte Horizon?

Nelson Sauvin 11.4%
Ahtanum 4.6%
Citra 13,4%
East kent goldings 6%
Simcoe 12%
Sladek 6%
Colombus 16,1%
Northern Brewer 6%
Centennial 10,2%
Amarillo 9,2%
Cascade 6,7%

Forslag anyone?
 
Magnum og Warrior er to greie og nøytrale humler som ligner.

Hvis du vil bruke en av dem du har liggende hadde jeg nok gått for Columbus.
 
Columbus er vel en del røffere (mer cohumulone --> høyere utbytte av alfasyren). Nelson Sauvin er tilsvarende snill.
 
Mja. Tenker Columbus grunnet den høye alfasyren slik man trenger mindre. Kok den i 90 min og det meste og smak og aroma forsvinner.
 
Smak og aroma er ikke noe problem med andre enn Northern Brewer, som smaker litt peppermynte uansett hvor lenge du koker den. Cohumulone er imidlertid en av de mer vannløselige alfasyrene, og vil gi noe mer bitterhet enn beregnet. Kalkulatorene tar ikke hensyn til dette. Når det er sagt, er det selvfølgelig bare å sikte noen IBU lavere med Columbus. Det er en utmerket bitterhumle.
 
Takker og bukker for svar. Da blir det nok brygging til helgen:)

Er det noe vesentlig forskjell på Us-05 og wlp001? Mener å ha lest at wlp001 og us-05 er fra samme strain. Har en uke gammel vasket wlp001
 
Tilbake
Topp