Humle i fra apoteket

Kom en nabo innom med et par bokser med humle (står ikke hvilken type humle det er) i fra apoteket. Er det noen her som vet om den kan brukes/ har erfaringer med den til brygging?
 
Jeg tviler på humlens kvalitet. Hvis det er godt forpakket, grønt, og lukter ferskt, så kan man vurdere å bruke det som aromahumle. Men er det gulaktig og lukter det ost, så bør man avstå fra å bruke humlen. Jeg lurer nesten på hvorfor det finnes apotekere som selger humle i det hele tatt, det er ikke mye annet en ølbrygging det duger til...
 
Fargen er omtrent den samme som på saaz humlen (det er bare den jeg kjenner til, foreløpig) og lukten er ganske lik den også, kansje litt mildere. Men ikke ost. Prøver litt i en kopp med varmt vann no for å smake på den.
 
Det er da fremdeles vanskelig å vite hvor mye alfa-% humlen har. Men hvis den lukter godt så kan man bruke den som aromahumle, der det er vekt per vørtermengde og ikke alfa-% som bestemmer preget på det endelige ølet.
 
Humlen fra apoteket pleier å være dyr også, så det er liten vits å basere seg på den til vanlig.
 
Hva den koster vet jeg ikke. Jeg fikk den av en som hadde fått den fra en som jobber på apotek. Dette var vare som nærmet seg best før dato (07, 2008 jeg fikk den i mai og la den rett i fryseren) og skulle kaseres.
Har smakt på den no og jeg vil ikke si meg skremt. Tror jeg skal prøve den i et mindre brygg, det er vel bare på den måten en kan få et endelig svar på spørsmålet.
 
Altså, da mener jeg når det gjelder bruk av humle til aroma (tilsetning ved kokeslutt). Alfasyrene blir da ikke isomerisert og vil ikke eller knapt uttrykke seg i form av bitterhet. Da holder det å si at man bruker f eks 10 gram humle per 10 liter vørter, uansett om humlen holder 2,5% eller 7% alfa.
 
Tilbake
Topp