Löwenbräu-klone

Andrimner

Norbrygg-medlem
Hei alle,

Jeg driver og prøver forskjellige oppskrifter på tysk pils, og jobber meg gjennom kloner av de ulike ølmerkene. Nå har jeg kommet over en oppskrift på en Löwenbräu-klone, som jeg tenkte jeg skulle prøve (skal ligge vedlagt som pdf)

Det som slår meg når jeg leser oppskriften er humlemengden. Det er nesten 1 kg humle på en 150 liters batch. Nå er over halvparten av det bitterhumle med veldig lav alfasyre, men det er også nesten et halvkilo humle 15 minutter før kokeslutt.

Så, det jeg lurer på er:
1. Er det noe poeng med å bruke store mengder (ulik) humle med lav alfasyre 60 minutter før kokeslutt? Får man noe ut av det, sammenlignet med å bare bruke en humletype med høy alfasyre?
2. Humlemengden 15 minutter før kokeslutt er også høy i forhold til det jeg (som bare brygger pils) er vant med. Det er lav alfasyre der også, men hvor mye har det å si når det bare er 15 minutter igjen av kok? Og ikke minst: Hvordan blir dette hvis man kjøper humle med en annen alfasyreprosent enn det oppskriften tilsier (som er normalen)? Skal mengden da justeres helt, halvveis, eller ikke i det hele tatt?

Og ikke minst - spørsmål nr. 3 - hva tenker folk generelt om oppskriften? :)

Vedlegg

• Brewfather_Lowenbrau_20260826.pdf
    140,9 KB · Sett: 2
Tilbake
Topp