Humlesil

I mine tidligere brygg har jeg benyttet BH-vaskepose som humlepung.
Avtappinga fra kokekjelen skjer via et rør som kommer inn ca 20 cm over bunn.
Røret er bøyd ned mot bunnen.
På utsida er det kran med kuleventil.
Motstrømskjøleren er plassert lavere enn bunnen på kjelen, slik at siste rest tømmes etter hevertprinsippet. Ingen pumpe.

Spørsmål:
Vil ei humlesil lagd av nettingen fra to stk. stekeskydd kunne fungere som humlesil på enden av røret inne i kokekjelen?
Vil ei slik sil gå tett ved bruk av pellets?

I går kveld "motoriserte" jeg maltkverna.
Ei porkertmølle fra PETIT.
Erstattet sveiva med en skrue med 13 mm. sekskanthode.
Satte en koppnøkkel  som passet til skruen i drillen.
Og vips.
Kverna er "motorisert".

Egil B.

Vi har brukt en sil i kokekjelen. Denne silen er like stor som bunnen i kokekjelen, men befinner seg over varmekolbene. Vi har ikke hatt noe problem med å få ut vørter, men må legge til at vi bruker en pumpe.

Hvis du har et filter rundt denne bøyde rørbiten så kan det bli problematisk for da er filteroverflaten mye mindre. Skulle si: prøv det ut og se  :brygging:

Stekeskydd som i "lokk" til stekepanner? Det høres egentlig ut som en god idé, men hvor finmasket er skyddene? Ser etter en annen løsning enn den jeg har selv...

Hadde ikke tenkt å bare legge et lite filter for enden av røret, men et stort et.
Jeg ser for meg et slags bur formet som en diskos, Ø 25 cm. der røret ender inne i buret i bunnen av kjelen.
Egil B.

Ja, jeg tenker på disse "netting-lokkene" til stekepanner som selges for 29 kroner eller der omkring på REMA.
Egil B.

Ja, du snakker vel egentlig om å lage en slags 'Bazooka-screen'. Denne fungerer sikkert helt fint, men gjør den så stor som mulig. Jeg ser i annonser for Bazooka-screen at de kan lett gå tette ved bruk av pellets. Prøv deg fram.
Jeg har selv laget en humlesil til bruk i sekundærgjæringskaret når jeg tørrhumler. En 10-kroners tesil med avklipt håndtak pålimt et plastlokk med et stort hull i midten. Denne trer jeg på gjengestussen på plastkrana inne i dunken. Blir en slags 'dome' som filtrerer bort humlerester. Jeg bruke imidlertid kun blomster, ikke pellets.

Vi har forsøkt oss å lage en sil med hjelp av disse sprutlokkene til stekepanner. Vi la den rundt en bazooka screen, og brukte pumpe. Men alt av trub, og pellets gikk rett igjennom. Om den brukes som en flat silduk så vil jeg TRO at det vil fungere bedre en det gjorde når vi forsøkte å pumpe det igjennom.

Tilbake
Topp