Må si meg uenig.
norsk julemat er feit, å trenger litt mer bitterhet for å ikke bli overdøvet. god karbonering å bitterhet er nok viktige komponenter for å renske ganen mellon munnfullene. litt rest sødme er nok ikke problematisk mot det salte.
bokk øl passer nok best til desserten.
[/quote]
Må nok si meg uenig her også.
Etter min gane passer øl med mye humle heller dårlig til julemat og i hvert fall pinnekjøtt. Humla overdøver lett smaken til maten. Nå skal det sies at jeg spiser hjemmespeket pinnekjøtt til jul. Det er mildere i saltsmaken enn de fleste kommersielle variantene. Liker også søtsmaken fra malt sammen med saltet. En maltig juleøl eller som Gustavf sier en god bokk er tilnærmelsesvis perfekt. Ganen renser man uansett med akevitt, som har en alvorlig tendens til å kræsje med f.eks IPA.
Bokk er forøvrig et øl jeg gjerne serverer til mat med litt mørke dype smaker som hjortesteik, sjømannsbiff (med øl!), sosekjøtt av elg etc etc. Til desserter er det selvfølgelig en tradisjonell klassiker men der vil jeg nok heller ha en imperial stout eller en kraftig porter.
Er veldig glad i IPA og kraftig humlet øl generellt men har til gode å få de store smaksopplevelsene av å mikse det med mat. Humla tar gjerne overhånd så maten smaker mindre. I hvert fall slik min gane er skrudd sammen. Mulig det kan funke til ei godt krydra ribbe, men det var altså dette med akevitten.
Til røkt pinnekjøtt og smalahove liker jeg at ølet har ett innsalg av røyk. Det harmonerer så fint. Lindisfarne har jeg nevnt tidligere i tråden. Norse Porter fra Haandbryggeriet er også en sikker vinner syns jeg. Norwegian Wood fra samme produsent tar lett overhånd til pinnekjøtt men er fantastisk til smalahove som jo er langt mer salt og røkt i smaken. Kjørte en liten test på disse tre til smalahove for et par uker siden og alle tre var bra på hver sin måte etter min smak. Favoritten rundt bordet var dog Lindisfarne.
Dette er vel noe av det som er spennende med denne tråden og med brygging generellt. Å skreddersy smaker etter mat og egen (evt gjestenes) gane.
Men lutefisken har det vært stille rundt her inne. Sjøl spiser jeg lutefisk relativt ofte i løpet av sesongen. Hveteøl er ofte anbefalt som drikke og det er ikke helt feil, men vanlig weisen eller wit syns jeg har en tendens til å drukne i tibehøret (kjører alltid streit østlandsk tilbehør med ribbe eller pinnekjøttfett, erterstuing og sennep, evt sennepssaus). Dunkelweisen derimot er ikke så dumt. Har ett 20 liters spann på gjæring med en variant med litt citra i som jeg innbiller meg skal bli fin til neste lutefisklag. Blir spennende å prøve. Hva drikker folk her inne til sin lutefisk? ut over akevitt?