Hva bør man EGENTLIG brygge til jul?

Asle S skrev:
Kan du forklare hvordan einer tilsettes øl?
Er det bæra man tilsetter? Behandles de på en spesiell måte, og når i brygginga tilsettes einer?

Det tradisjonelle einerølet lages med einerlåg istedenfor vann - avkok av einerkvister. Det gir ølet en frisk furunålsaktig smak. Også en viss bitterhet i det.

Svigerfar og co i Hardanger brygger noe jeg vil beskrive som imperial brown med denne einerlågen. Spennende øl.

Jeg prøvde isteden å lage en vanlig brown ale og tilsatte knuste, tørkede einebær de siste 15 min. Einebær har mye av den samme furunålsaktige smaken som einerlågen.

Dessverre varierer einerbærene i kvalitet, og det er vanskelig å si hvor mye man trenger. Jeg brukte 1.5 går per liter øl, og det var nok altfor lite denne gangen.

En mulighet er også å legge bærene på sprit en ukes tid, og så tilsette passelig mengde ekstrakt ved flasking.

Bærene har en flott aroma som godt kan erstatte aronahumle.

Smakte min foreløpige favorittkombo av mat & drikke på På Rolfs kök i Stockholm. Konfiterad revbensspjel (ribbe) + mikkeler Green gold IPA. Komboen salt, fett kjøtt og søt, bitter ipa fungerer overraskende bra!

Den kvelden har fått meg til på revurdere alle tidligere juleølplaner, i år blir det (d)ipa :)

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Drar opp denne litt igjen jeg :)

Dette skal jeg brygge til jul:

Før maten: Tysk Pils
Til ribba: Lett humlet IPA/APA
Karamellpudding: Lett røkt stout
Etter maten/Gaveåpning: Tysk Pils og Quadrupel.

Ja, jeg vet: "HVOR I ALLE DAGER ER PINNEKJØTTET?!", men vi har aldri spist det til jul, Nordvestlandet, rare greier.  :biersmile:

Kommentarer? :)

Er selv svak for IPA til ribbe og pinnekjøtt. Men Tenker jeg tar en Gahr i år å brygger en Amber imperialskish.
Men jeg er enig med mange at de værste tørrhumlede variantene bør ligge til romhjula da all humle aroman kan forstyrre med maten.

Eller hva med en Amber som tørreines? når jeg lager surkål så bruker jeg einebær å det kan jo bli en riktig god match eller hur??

Jeg har også planlagt å brygge en ganske mørk IPA til jul moderat bitterhet 50-60 IBU og OG på rundt 60. Godt med krystallmalt, munich, caramunich og noe mørkete malt. Amerikansk humle med god aroma og masse tørrhumle.
Gode tips mottas med takk.

Hei!

I dag fant jeg ut at egenbrygget California Common passet perfekt sammen med pinnekjøttet.
Testet også med en ekstrahumlet "Gahr Rye IPA". Det ble i for bittert.

tenker at Nøgne ø #100 bør passe strålende til pinne kjøtt! passer perfekt til smalahove!

Jeg heller sterkt i retning klassisk norsk juleøl. Det kommer selvfølgelig an på hva man skal bruke det til, men til tradisjonell norsk julemat og akevitt ved siden av, synes jeg den runde og relativt milde smaken av juleøl (bock) er uovertruffen.

gustavf skrev:
Jeg heller sterkt i retning klassisk norsk juleøl. Det kommer selvfølgelig an på hva man skal bruke det til, men til tradisjonell norsk julemat og akevitt ved siden av, synes jeg den runde og relativt milde smaken av juleøl (bock) er uovertruffen.

Må si meg uenig.
norsk julemat er feit, å trenger litt mer bitterhet for å ikke bli overdøvet. god karbonering å bitterhet er nok viktige komponenter for å renske ganen mellon munnfullene. litt rest sødme er nok ikke problematisk mot det salte.
bokk øl passer nok best til desserten.

Må si meg uenig.
norsk julemat er feit, å trenger litt mer bitterhet for å ikke bli overdøvet. god karbonering å bitterhet er nok viktige komponenter for å renske ganen mellon munnfullene. litt rest sødme er nok ikke problematisk mot det salte.
bokk øl passer nok best til desserten.
[/quote]

Må nok si meg uenig her også. :)
Etter min gane passer øl med mye humle heller dårlig til julemat og i hvert fall pinnekjøtt. Humla overdøver lett smaken til maten. Nå skal det sies at jeg spiser hjemmespeket pinnekjøtt til jul. Det er mildere i saltsmaken enn de fleste kommersielle variantene. Liker også søtsmaken fra malt sammen med saltet. En maltig juleøl eller som Gustavf sier en god bokk er tilnærmelsesvis perfekt. Ganen renser man uansett med akevitt, som har en alvorlig tendens til å kræsje med f.eks IPA.

Bokk er forøvrig et øl jeg gjerne serverer til mat med litt mørke dype smaker som hjortesteik, sjømannsbiff (med øl!), sosekjøtt av elg etc etc. Til desserter er det selvfølgelig en tradisjonell klassiker men der vil jeg nok heller ha en imperial stout eller en kraftig porter.

Er veldig glad i IPA og kraftig humlet øl generellt men har til gode å få de store smaksopplevelsene av å mikse det med mat. Humla tar gjerne overhånd så maten smaker mindre. I hvert fall slik min gane er skrudd sammen. Mulig det kan funke til ei godt krydra ribbe, men det var altså dette med akevitten. :)

Til røkt pinnekjøtt og smalahove liker jeg at ølet har ett innsalg av røyk. Det harmonerer så fint. Lindisfarne har jeg nevnt tidligere i tråden. Norse Porter fra Haandbryggeriet er også en sikker vinner syns jeg. Norwegian Wood fra samme produsent tar lett overhånd til pinnekjøtt men er fantastisk til smalahove som jo er langt mer salt og røkt i smaken. Kjørte en liten test på disse tre til smalahove for et par uker siden og alle tre var bra på hver sin måte etter min smak. Favoritten rundt bordet var dog Lindisfarne.

Dette er vel noe av det som er spennende med denne tråden og med brygging generellt. Å skreddersy smaker etter mat og egen (evt gjestenes) gane. :)

Men lutefisken har det vært stille rundt her inne. Sjøl spiser jeg lutefisk relativt ofte i løpet av sesongen. Hveteøl er ofte anbefalt som drikke og det er ikke helt feil, men vanlig weisen eller wit syns jeg har en tendens til å drukne i tibehøret (kjører alltid streit østlandsk tilbehør med ribbe eller pinnekjøttfett, erterstuing og sennep, evt sennepssaus). Dunkelweisen derimot er ikke så dumt. Har ett 20 liters spann på gjæring med en variant med litt citra i som jeg innbiller meg skal bli fin til neste lutefisklag. Blir spennende å prøve. Hva drikker folk her inne til sin lutefisk? ut over akevitt?

En av de helt store på vinfronten sier noe jeg synes er fornuftig. Hugh Johnson sier: Alt vintips kan gjøre er å si noe om hva du kanskje kommer til å like, men det du liker vil alltid være riktig.

Personlig ville jeg skilt mellom øl til røkt pinnekjøtt og svinekjøtt. Jeg er svak for mørkt øl og ovnsstekt svinekjøtt (ribbe). Sweinhaxe og munchener dunkel er bare helt topp og en god del titals millioner tysker kan da ikke ta feil.  Bokkøl går like godt. Her er det mørk malt som treffer kjøttsmaken. Det er også helt i tråd med flere ølskribenters forslag som f.eks Randy Mosher. Så personlig er tradisjonelt mørkt juleøl en vinner for meg.  Til pinnekjøtt kan jeg også tenke meg mørkt øl, men her ville jeg også kunne tenke meg en godt humlet pils. Men igjen det er meg

Men det er bare meg. Jeg er ikke uenig med noen. Hvis noen liker ribbe og weissbier eller guiness og kokt torsk så er det riktig for den som måtte like dette.

mvh

Bårdd

Tilbake
Topp