Hva bruker dere humlen "Vic Secret" til?

Kan man bruke den i forsiktige mengder til smaks humle?

Eller er den mest beregnet til aroma humle?

Smak og Aroma er jo det samme..?
Smak er jo det du smaker.
Aroma er det du lukter.

Bitter humle tilsettes normalt ved 60 minutt.
Smakshumle tilsettes normalt ved 30-15 min.
Aromahumle tilsettes normalt ved 0-5.

Men klart alt gir jo en smak/aroma. Men poenget er at noe gir mer...

Sitat fra Dag "Humle inneholder mange smaks- og aromakomponenter i tillegg til bitterhet. Når vi koker humle lenge for å hente ut bitterhet, vil samtidig smaks- og aromakomponentene fordampe. Derfor tilsetter vi gjerne litt humle de siste 15 minuttene (ofte kalt smakshumle). Da rekker ikke smaksstoffene å fordampe, men aromastoffene vil. Derfor tilsetter vi litt de siste 5 minuttene også (aromahumle). I mange øl tilsetter man gjerne litt humle på 0 minutter også, da fordamper svært lite. Vi rekker ikke å hente ut alle godsakene på så kort tid, men litt av alt. Slik kan man leke seg. Det skjer også ting med humle hvis man tilsetter bitterhumlen under skyllingen, og endog i meskingen. Noen påstår de kan kjenne en 'mykere' bitterhet på den måten, men de lærde strides."

http://forum.norbrygg.no/threads/torrhumling-vs-aromahumle.9742/

Har alltid sett på humle som enten bitterhumle eller aromahumle. Kan godt være jeg tar feil da.?
For å si det sånn, har du smakt humlet øl så du ikke kjenner smaken av maltet? Det er smakshumlen som har dominert kraftig... "Angry Hops" er et godt eksempel og den finner du på polet.

Strengt tatt så er det bare bitterhet vi "smaker", de andre flyktige komponentene lukter vi
Var en tråd om det her inne tidligere

De eneste smakene man kjenner i munnen er jo søtt, bittert, surt salt og umami. Alt annet av "smaker" man kjenner er bare et samspill mellom aroma og smak.

• Like
Reaksjoner: Tjt
Jeg prøvde å brygge en Vic Secret tidligere, og brukte en del humle som smakshumle (15 min igjen av koketiden), mulig det var for mye. Smakte ikke godt... Så tror jeg skal droppe den til det bruket og heller bruke den som aroma humle.

Hvor mye brukte du og hvor stor bacth? Har selv 200 gram i fryseren som er tiltenkt en IPA med mye smak, så derfor jeg spør :)

Tilbake
Topp