Hva hadde du gjort? (WLP400)

Satt en belgisk wit kit fra bryggselv mandag 10.11, OG var 1,051, den stoppet på 1,04 relativt kjapt, målt søndag 16.11, men tipper den stoppet rundt tirsdag/onsdag for da hadde jeg et fall i romtemperaturen og jeg ser på det som sannsynlig årsak (fall fra 20,5-18).

På søndagen ble jeg desperat, rugget litt på dunken og deretter startet faktisk gjæren igjen. På en dag (til mandag) gikk den videre fra 1,04 til 1,03 og der har den på nytt stoppet. I går rugget jeg litt igjen på dunken og så får jeg se i dag om den har klart å gå videre, men jeg tviler litt for å være ærlig.

Jeg hadde et sterkt ønske om å ha klare et par smaksprøver til neste fredag 28.11 og hadde tenkt å flaske 22.11 (vi får besøk den helgen) men dette virker uoppnåelig.

Hva hadde du gjort?

Alt som har med å åpne dunken å gjøre er foreløpig uaktuelt, fordi vi har faktisk fått besøk av bananfluer, og jobber intenst med å få disse bort.. Kanskje jeg kunne bært dunken inn til et rom der de ikke har funnet bopel og åpnet dunken der, men det føles litt risikabelt ut; men jeg er ikke helt fjern for å ta litt risiko nå.

Denne gjæren kommer jeg forresten aldri til å prøve igjen, iallefall ikke på laaaang tid. Ellers: Bryggselv folka sa jeg ikke trengte å lage starter, så det gjorde jeg ikke: Det må jo ha spilt inn her ?

Høres snodig ut. De gangene jeg har brukt WLP400 har den gjæret som ei kule, gjerne med gjær som tyter ut av gjærlåsen. Ikke nødvendigvis superhøy attenuasjon, men ok og rask jobbing.

Du burte sikkert lagd starter ja, det hjelper. Hvilken temperatur står det på? Beluftet du vørteren? Hvordan måler du SG?

Høres snodig ut. De gangene jeg har brukt WLP400 har den gjæret som ei kule, gjerne med gjær som tyter ut av gjærlåsen. Ikke nødvendigvis superhøy attenuasjon, men ok og rask jobbing.

Du burte sikkert lagd starter ja, det hjelper. Hvilken temperatur står det på? Beluftet du vørteren? Hvordan måler du SG?

Måler med hydrometer. 21-22 grader nå. Ja ristet godt for å få luft. Er det dumt å riste etter gjæren er pitchet? Tror jeg ristet både før og etter.

Ser det ligger en gammel tråd på nøyaktig samme utfordring og han måtte faktisk løse det slik at han måtte rugge på dunken omtrent daglig for å få den i suspensjon og få den til å fortsette jobbingen. Jeg kommer til å gjøre det samme, har ikke noe å tape.

Denne gjæren kommer jeg forresten aldri til å prøve igjen, iallefall ikke på laaaang tid. Ellers: Bryggselv folka sa jeg ikke trengte å lage starter, så det gjorde jeg ikke: Det må jo ha spilt inn her ?

Det tror jeg du har rett i. Som du sikkert har skjønt er det alltid lurt å lage starter, selv om du skulle ha nok gjær i utgangspunktet (sjekk her). Da sikrer du at gjæren våkner skikkelig til liv og er i full vigør før den begynner arbeidet. Det er mye som "ikke er nødvendig" i denne hobbyen, som starter, oksygenering/beluftning av vørteren og kontrollert gjæringstemperatur, men hvis disse tingene er på plass er det mye større sannsynlighet for et godt og konsistent resultat.

Dersom du ikke får gjæren i sving igjen kan du prøve å sette en starter med ny gjær, og pitche den når aktiviteten er på topp.

Liten oppdatering: Etter "rugging" på dunken i går så har gjæren tatt ett nytt steg nedover. Fra 1,03 til 1,025.
Derfor har jeg igjen rugget på dunken og kommer til å fortsette dette til den slutter å gå nedover..

Mulig det er en oksideringsrisiko her, men risikoen var/er større for at ølet ikke blir ferdig, så da måtte jeg ta en sjanse;)

Føler meg som en byggesjef som må piske arbeiderne i gang ellers tar de siesta alle mann ;P

Jeg ville heller gjort som Hannaas og tilsatt en ny aktiv starter

Prøver ruggingen denne gangen, så prøver jeg en aktiv starter neste gang: Learning by doing.

Hadde tenkt å lage en aktiv starter men etter å ha sett en tråd med nøyaktig samme problemstilling hvor trådstarter løste det med rugging, så gjør jeg det samme..

Hvordan gikk/går det?

Har selv dobbel mesket en wit (m/ Speidel 20), hvor OG ble enn høyere enn forventet, 1093! (ingen sukker)
Vurderte om jeg skulle dra å kjøpe ny gjær. Men etter å ha lest at Wlp400 "tåler" opp mot 10%, pitchet jeg den.
3 tempererte rør, uten starter. Burda absolutt hatt starter ved denne OG. (tilsatt 3/4 ts med gjærnæring 15min kok.)

Har hatt ett par tilfeller med panikk. Googlet en del. Vugging for å holde gjæra gående, og tålmodighet er det som går igjen.
Blir happy om jeg får lurt denne under 1025...

Tappet 21 liter vørter i gjærkar (silet m/fall for O2). 22 grader vørter.
-OG 1093 21/11, Dag 0. 18 grader romtemp. to første dager.
- 23/11 Dag 2. øket romtemp. til 20 grader.
-SG 1078 25/11 Dag 4. Gitt karet en runddans (god vugging). 3 fingre gjærskum.
- 26/11 Dag 5, gitt karet en liten dans.(noe vugging) 5 fingre gjærskum. 26/11
- 1/12 Dag 10, plopper fortsatt jevnt på morgen.
-SG 1060 1/12 Kveld (dag 10), rolig aktivitet. Danset fatet godt igjen.(god vugging)

Skal prøve å holde denne i liv og gi den tid. Vugge litt, og øke romtemp. til/mot helga. (skal ikke ha noe ny gjær oppi)

Kan bekrefte at vugging funka dritbra. Ikke merket noen usmaker og jeg fikk FG ned til 13 før jeg flasket. Det ble faktisk den desidert beste ølen av fire batcher og jeg har vanskelig for å ikke åpne en flaske om dagen for å si det sånn, nydelig. Den var vel to dager mindre enn tre uker i Karet før flaskingen. Må legge til at jeg økte rom temp til 22 fra 1,04 og nedover og likte personlig veldig godt profilen som kom av det
:):)

Eneste jeg tenkte på ift vugging var å få gjæren i suspensjon, ikke skvulp! Foreløpig føler jeg oksiderings faren er sterkt overdrevet ved denne prosedyren, tror faren er større ved omstikk ifm flasking for eksempel :)

Vugget ca 7, pluss 7 andre veien i ettermiddag, skvulpet litt (dag 10)..... sjekket i sted, tyter ut låsen nå! (kun 20 l veske i standardkaret)

Vugget ca 7, pluss 7 andre veien i ettermiddag, skvulpet litt (dag 10)..... sjekket i sted, tyter ut låsen nå! (kun 20 l veske i standardkaret)
Vet ikke om jeg ville vugget før aktiviteten stopper men så lenge du er forsiktig kan det være det går bra. Jeg ville satt opp temperatur til 22 grader for å gi gjæren gode arbeidsforhold mot slutten, eventuelt enda litt høyere hvis du bli desp

Tilbake
Topp