Hva med denne ekstrakt-oppskriften på en juleale?

Malt:
400g Crystal
100g smoked
30g roasted barley
1000g DME ekstra lys
1700g LME humlet amber (Coopers Australian Bitter kit)
1700g LME humlet lys (Coopers Traditional Draught kit)

Humle:
(humlet ekstakt)
15g Galena  blomst 14.5%  60 min.
15g Styrian Goldings pellets 3.6%, 30 min
20g Challenger blomst 5.7% 15 min
30g Challenger blomst 5.7% 0min
?g Challenger blomst 5.7%  (evt EKG) tørrhumling i sekundærgjæring

Gjær
Safale US-05, 11.5g

Øvrig:
Irishmoss, 1/2 teskje 15 min
Wyeast gjærnæring, 1/2 spiseskje 15min

Kokt vørter ca 17liter (OG 1110)
Totalvørter 25liter (OG 1050)

Brygget over står nå til primærgjæring.  Oppskriften er løst komponert basert på preferanser og tilgjenglige ingredienser jeg trengte å bruke opp.

Smoked malt er så vidt jeg vet det eneste malten i oppskriften som krever mesking. Hovedpoenget med spesialmalten er vel smak og fylde, ikke utbytte i gjærbart sukker? Uannsett så prøvde jeg å meske all spesialmalt i maltpose i bryggekjele med 7l vann  og holde en jevn temperatur 60-70C i 1time. Temperaturen holdt 66C +/- 2C. Etter mesking skylte jeg over maltposen med varmt vann flere ganger, totalt ca 5 liter. Deretter tok jeg ut maltpose og bringte brygget opp til kok og tilsatte øvrige ingredienser ved beskrevet tid. Jeg har ikke erfaring med mesking, så dette var bare et forsøk, høres det fornuftig ut? Forøvrig aldri prøvd smokedmalt så jeg er litt spent.

Kanskje jeg skulle ha byttet om på rekkefølgen på noe av humlen mtp. A% og utbytte.
Jeg tenker å bruke relativt mye humle til tørrhumling ved sekundærgjæring denne gangen, kanskje 50g på en cornelius keg. Jeg har saaz, hersbrucker hallertau, galena, challenger og EKG liggende som jeg kan bruke. Noen som har preferanser på mengde og typer humle for tørrhumling? Selv pleier jeg å tørrhunle med ca 30g EKG på en cornelius keg.

Hei :)

Nå er jeg ca. fire åe for sen, men denne var faktisk nr to når jeg googlet juleøl ekstrakt ;) Husker du hvordan denne ble? Er på utkikk etter en enkel ekstrakt + spesialmaltoppskrift på juleale :)

Tilbake
Topp