Hva skal jeg lage av dette?

Mc.

Norbrygg-medlem
Pga. av en kortslutning i hjernen litt tidligere så klarte jeg å ta feil pose med malt da jeg skulle lage en Belgisk vitbier.
Gudene vet hva slags øl jeg laget.
Nå sitter jeg igjenn med malten til den belgiske vitbieren. Vil ikke lage en ny øl med koriander og appelsinskall.
Noen forslag til noe lettdrikkelig sommerøl?
Har følgende:
1.66 pilsnermalt
0.5 Wheat blanc
0.2 Cara Rye ebc 175
0.1 flaket hvete
0.1 flaket havre
Gjær :
US 05 ale
Klemmer 97 ale
Mangrove M 07 ale
S 23 lager.
 
Humle har jeg masse av, men IPA er ikke min favoritt. Får leke litt i Beersmith kanskje og tilsette bare bitterhumle og lit aromahumle til en 20 - 30 IBU.
 
men så lys maltbase og den gjæren du har kan det bli litt kjedelig brygg om du
ikke er litt gavemild med humla, tenker jeg
 
Jeg ville ha laget en amerikansk hveteøl som jeg tror basically er veldig lik en blonde, men 30% ish innslag av hvete. Kjør US 05 på 16-17 for å få den ekstra "crisp" ;)
OG 1,04-45 IBU rundt 20 og sats på relativt lav mesketemp (65?) for å få den god og tørr ;)

Søk på Gahr blonde ale og kopier humle-skjemaet derfra, synes den er veldig fin !
 
Takk fortips. Skal snuse litt rundt og se hva som frister. Bør nok bruke litt humle for å få litt smak på den.
 
Om du går for en Blonde/amerikansk hvete så ville jeg vært litt forsiktig med humlen. Har laget den stilen 2 ganger, og den hvor jeg fulgte oppskrift og typeriktighet ble absolutt best :) (jf gahr sin oppskrift)
 
Humle den med f eks Saaz eller Mittelfruh til ca 35-40 IBU.
Us-05 start på ca 14C. 2g/l Amarillo tørrhumle.
Lett å lage, lett å drikke.
 
Vil en merke hvilken humle en bruker til bitterhumle? Det meste av smak og aroma forsvinner vel på 60 min kok.
 
Ja litt kan man merke. Men bitterhumla ikke i på 60min.
Har laget øl hvor første humling var ved 15min.
 
Tilbake
Topp