Hvilke tall er rett?

jeg prøver å finne ut på diverse plasser på nette hvilket tall man deler differansen mellom O.G og F.G på for å finne alkohol % i ølet på, men det er neimen ikke lett. De ti forskjellige sidene jeg har vert inne på sier ti forskjellige ting. Jeg hører alt fra 8 - 7,9 - 7,62 - 7,5. Det sies også at jeg kan gange differansen med 0,132 eller 0,131.
Blir helt forvirret av dette. Kan noen si meg hva som er rett. Densiteten på alkohol er 0,789 g/m3 ville det ikke da vert naturlig å dele på 7.89??

En annen ting jeg fundere på. Hvor mange gram sukker trengs det i en liter vann for å øke oechslegraden med 1?

Deling med 7,5 er det omtrent samme som ganging med 0,133, så det forklarer litt av forskjellene.

Jeg vil tro at faktoren du skal gange med både er temperaturavhengig og avhengig av hvor mye sukker og alkohol du har i ølet ... slik at alle disse ulike konstantene bare er tilnærminger.

Om du ser på http://en.wikipedia.org/wiki/Gravity_(alcoholic_beverage) så virker det grundig - men komplisert - forklart der, med referanser til den store belgiske bryggevitenskapsmannen de Clerck - som forøvrig på 1950 nesten ødela Orval-smaken ved å råde dem til å rengjøre gjæringsfatene sine skikkelig, og som er gravlagt på Chimay-klosteret.

For å øke oechlervekten med 1, f.eks fra 1.000 til 1.001 skal du øke vekta på den literen med vann med en tusendel, hvilket høres ut som ett gram sukker, men å legge til sukker gir vel også en volumendring på veska, slik at du må legge til mer enn dette for å kompensere. Amerikanske bryggetekster lister ofte potensielt ekstrat for sukker til 1.046, dvs ett pund sukker i en gallon vann gir SG på 1.046, om vi konverterer til metriske enheter blir det 119g sukker i en liter vann for å få SG på 1.046, og dermed 2,58g sukker pr liter for å få øke SG med 0.001 om vi antar at dette er lineært. Se også salige Brewing Techniques: http://morebeer.com/brewingtechniques/library/backissues/issue1.3/manning.html

Mr.Baggins skrev:
jeg prøver å finne ut på diverse plasser på nette hvilket tall man deler differansen mellom O.G og F.G på for å finne alkohol % i ølet på, men det er neimen ikke lett. De ti forskjellige sidene jeg har vert inne på sier ti forskjellige ting. Jeg hører alt fra 8 - 7,9 - 7,62 - 7,5. Det sies også at jeg kan gange differansen med 0,132 eller 0,131.
Blir helt forvirret av dette. Kan noen si meg hva som er rett. Densiteten på alkohol er 0,789 g/m3 ville det ikke da vert naturlig å dele på 7.89??

En annen ting jeg fundere på. Hvor mange gram sukker trengs det i en liter vann for å øke oechslegraden med 1?

Grunnen til at du ikke finner et tall for dette er at det finnes ikke et tall du kan dele eller gamge med for å få alc %

Sukkermengde for å øke 1 grad har Anders svar som nok støttes av de fleste.

Men som en "tommelfingerregel" kan man kanskje multiplisere med 0,131 om man er mer opptatt av roughly right enn precisely wrong?  :)

Tilbake
Topp