Hvor effektiv er en 5 m kobberspiral?

Kristian L

Norbrygg-medlem
Det spurte jeg meg da jeg skulle gå over fra små kjeler og utvanning av vørter til stor kjele og dertil nødvendig kjøling.

Jeg innså at kobber er dyrt, og at jeg eventuelt kunne bygge ut til en 2 * 5 m etterhvert. Så etter en tur til Biltema endte jeg med 5 meter 10 mm kobberrør som måtte skjæres ut av plastdekke. På et forum som domineres av mannfolk med stort utstyr presenterer jeg forumets minst imponerende kjøler:

2011-04-06-22-40-02-486.jpg

Men for å besvare mitt retoriske spørsmål tok jeg litt målinger mens jeg kjølte dagens vørter, ca 21 L med kjølevannet på 9 °C. Det tok 30 min å komme ned i 21 °C, men vørteren var ved 36 °C allerede etter 15 min. I min stormannsgalskap har jeg til og med laget en graf (x: min, y: °C):

5%20m%20kj%C3%B8ler.jpg

Så inntil videre klarer jeg meg med 5 m, selv om det tar litt tid å komme ned de siste gradene. Jeg vet ikke om dette var kjent for de fleste, men håper fremtidige nybegynnere kan finne nytteverdi av målingene.

Veldig lik kjøleren min, bare finere  :ilike:

Jeg har noenlunde samme erfaringer, kjøler raskt ned til å begynne med for så å snegle seg nedover. Vil en dobbel gå raskere nedover mot slutten?

Sorry - min er like stor. :)

Og vedlagt er tilsvarende graf fra i vår. Men idiotisk nok bare 15 liter vann, tror jeg. Kanskje har jeg kaldere vann enn deg, eller så er volumforskjellen forklaring god nok?

Vedlegg

• 26168_110881838945699_103996332967583_116636_3549502_n.jpg
    26168_110881838945699_103996332967583_116636_3549502_n.jpg
    14,9 KB · Sett: 279
Per-Arne: For dobbel går jeg ut fra at du får utnyttet mer av effekten, vannet som kom ut etter 10 min var ganske kjølig. Sånn sett tror jeg ikke man får så lite ut av å bare ha lang fremfor dobbel unntatt de første minuttene heller.

Frode: Både vann og volum kan forklare. Evt om du rører? Jeg burde lagt til at jeg forsøkte å sette i gang en slags whirlpool manuelt til å begynne med, men lot den stå av redsel for å oksidere mer enn nødvendig.

Jeg "rører" ved å forsiktig drive kjøleren rundt i vørteren. Du kjenner jo med en gang på kjølevannet at det har en enorm effekt.
Jeg har nå ordnet en kobberpipe som tar inn vørter i bunnen ved hjelp av en liten pumpe og sender det ut under overflaten i motsatt retning som det suges inn. Altså - en enkel "whirlpool". Det, når jeg orker koble opp pumpa, funker vanvittig bra. Dramatisk reduksjon i kjøletid. Og fin trub-formasjon.

så lenge du bruker godt under 1 time på å kjøle ned til gjæringstemperaturen så har de ikke noe å si, du får jo bare bedre tid til å vaske/desinfisere gjærbøtta/se på tv/drikke øl osv.

Det er lurt å røre underveis. Oksideringsfaren er ubetydelig. Rask kjøling gir bedre cold break, som igjen (i alle fall teoretisk) betyr renere og klarere øl.

Tilbake
Topp