Hvor er min IBU?

Glenn

Norbrygg-medlem
Hei,
Smakte på brygget(batch#1) etter 9 dgr gjæring og savner litt humle/bittersmak. IBU er beregnet til 58 så det skulle kjennes mener jeg. Tok ut humleposene før nedkjøling, kan det ha noe med saken å gjøre? OG 1.056 og FG 1.012(foreløpig) Hva utenom koketid og syreinnhold påvirker humle/IBU? Smaker for øvrig deilig pilsner, så jeg lider ingen nød, men målet var mer APA/IPA. Ser også en 3-4 cm brunaktig  "fast skum"på toppen av bøtta (normalt?), synker den?

Om du tok humlen ut før kjøling bør ikke ha noe å si for bitterheten, men den kunne lagt i.

Sent tilsatt aromahumle kan godt ligge i.

Men ølet smaker alltid annerledes etter en uke eller to på flaske. Det er i allefall min erfaring.

Blir sikkert bra!

For å kunne komme med synspukter på hvor IBUen tok veien så må du legge med litt mer info
Hvilken humle brukte du? hvor mye brukte du? Hva var alfasyrenivået på humla?  Hvor lenge kokte du den?
Skum i toppen av gjæringskaret er helt normalt. Dette er gjær og kalles krausen. synker i løpet av en uke eller to.

Å smake på øl som ikke er ferdig gjæret er vanskelig. Dersom du ikke har trening, er det nok best å vente til ølet er karbonert og kjølig før du er sikker på hvordan smaken blir.

Forskjellen i bitterhet på pils og APA er heller ikke så veldig stor, men de går veldig forskjellig humlearoma.

Sent from my HTC One using Tapatalk

Takker for innspill. Hadde 18gr 13% chinok i 60 min.35 gr,7,7% cascade i10 min og samme 52 gr i 5 min. Batchen er 18 liter i gjærspann, og OG 1.056. SG før kok var 1.049. Når jeg tenker etter så lå humleposene og fløt på toppen, kanskje all humlen ikke ble eksponert skikkelig i vørter, får drukne de bedre neste gang. Blir flasking på lørdag, gleder meg...

gustavf skrev:
Å smake på øl som ikke er ferdig gjæret er vanskelig. Dersom du ikke har trening, er det nok best å vente til ølet er karbonert og kjølig før du er sikker på hvordan smaken blir.

Forskjellen i bitterhet på pils og APA er heller ikke så veldig stor, men de går veldig forskjellig humlearoma.

Sent from my HTC One using Tapatalk

+1

Ølet forandrer humlekarakter ganske kraftig når det er ferdig karbonert. Kullsyren er med på å fremheve humlens mange fasetter.

Tilbake
Topp