Hvor fort kan man regne med at en flaskebombe går av?

kar44

 
Har enda ikke hatt noen flaskebomber, men har prestert å putte for mye sukker i flaskene for karbonering noen ganger...
Etter alt er tappet på flaske, pleier jeg å plassere dem i en plastboks med lokk, i et håp om hvis de eksploderer, søler det i hvertfall ikke utover hele gulvet.

Lar da alltid flaskene mine stå rom temperert i 2 uker for karbonering før jeg kjøler dem ned, men kom til å lure på om flaskene fremdeles kan være i faresonen?
 
har de ikke eksplodert i romtemperatur etter 2 uker, er sjansen for dette nesten fraværende i kjøleskap...
 
Etter to uker i romtemperatur, er nok alt tilsatt sukker spist opp, og trykket er stabilt.
Ved å kjøle ned flaskene fra 20 til 4-5 grader, vil vel trykket omtrent halveres. Risikoen er da som nevnt over minimal.
 
js skrev:
Etter to uker i romtemperatur, er nok alt tilsatt sukker spist opp, og trykket er stabilt.
Ved å kjøle ned flaskene fra 20 til 4-5 grader, vil vel trykket omtrent halveres. Risikoen er da som nevnt over minimal.

En liten bakterie- eller villgjærinfeksjon kan arbeide sakte, særlig ved lav temperatur. Jeg har opplevd at godt øl ganske plutselig har blitt overkarbonert etter et par måneder rundt 10 °C, med målbart fall i SG.
 
Tilbake
Topp