Hvor gammel gjær skal man "godta" å få fra nett butikkene???

Jeg nå flere ganger fått gjær fra nettbutikk som etter mitt syn er gammel. de to siste eksemplene. tørrgjær av type Muntons GOLD som var 3 måneder over best før.

Å nå siste WY 2206 produsert 03.02.2008.. Denne pakken ble "smacka" å sto lunt i 3 dager, å det var bare såvidt noen økning i størrelse. pakken var noe oppblåst når den ankom.


Er klar over at man skal la pakkene stå en dag ekstra for hver måned etter produksjonsdato. man å la en pose WY stå over en uke  synes jeg er i lengste laget..

Vil det kunne forekomme Autolyse i disse posene? og kan det være grunnen til at noen pakker er delvis oppblåste når de ankommer, uten at de er "smacka" ??
 
Jeg hadde forsåvidt ikke tenkt så mye på datoene (selv om jeg umiddelbart hadde klaget på noe over "best før"-dato, i alle fall når det gjelder gjær), men hadde bedt om å få ny hvis den var livløs. Vel og merke hvis jeg hadde poppet pakken relativt raskt etter å ha fått dem i hende. Tror ikke forhandlerne selv mener de er tjent med å være sleipe med slikt, så jeg regner med du vil få ny gjær. Hvor lenge har du hatt Wyeast-pakken før du poppet den?

Ang. at den var oppblåst da den kom: Dave Logsdon (Wyeast-sjefen) fortalte at det hendte at pakkene var noe oppblåste, men at dette hadde å gjøre med at det noen ganger var litt CO2 i gjærslurryen ved pakking, ikke pga. autolyse. Så lenge innerposen med næring er intakt, skal det ikke være noen fare. Men gammel gjær som ikke nødvendigvis har blitt oppbevart riktig, kan nå være lite livlig, uansett.
 
Pakken ble poppet en time etter at den var hentet på posten :samenvol:

Dette var forresten svaret når jeg klagde på Tørr gjæren

Sitat:
"Hei Tor

Det skal jeg sjekke.
Men gjæren er frysetørret så datoen spiller ingen rolle for evnen til å gjære ut." Sitat slutt
 
Datoen spiller en rolle! Tørrgjær skal forøvrig også oppbevares i kjøleskap. Tipper det ikke er gjort heller. Riktignok holder tørrgjær seg bedre enn flytende, men uansett mener jeg det er et prinsipp at de bør holde seg til datoene når det gjelder gjær.
 
Er enig at man ikke skal finne seg i slikt. Mener at der er en noe arrogant holdning fra en butikk som er meget omtalt her på forumet. Fikk en følese av å bli behandlet soim en novise innen ølbrygging... :bokser:
 
Jeg får benytte anledningen til å skryte av Maltbua. Jeg la inn en bestilling på fredag, og ble ringt opp og spurt om jeg heller ville ha pakken sendt på mandag, så gjæren (White Labs) ikke skulle ligge på Posten over helgen. Det ville jeg, og mottok pakken i dag, med gjæren i en avisisolert kjølepakke, fremdeles kald. Den utgår på dato først om år. Den ene pakken med tørrgjær jeg også bestilte var ikke pakket inn i kjøleelement, men går også ut først i oktober 2009.
 
Da tror jeg at jeg sklal skifte leverandør. Er lei av å få gammel vare som burde blitt  kastet og ikke solgt..

Maltbua.. Here I come ;)  :clap:
 
Tilbake
Topp