Hvor lenge kan øllet gjære?

Martiske

Norbrygg-medlem
Jeg har satt mitt første øl, et ølsett (Coopers Bitter med 1kg Muntons spraymalt medium).
Fikk ikke målt OG med oechsle-vekta, butikken var utsolgt for kapseltenger og brygget bobbler ca. 2 ganger i minuttet.
Det jeg egentlig lurer på er; hvor lenge kan jeg la øllet stå i ballongen? Må det tappes på flasker før det slutter å bobble? Vil jeg kunne få problemer med å få kullsyre i brygget senere?  Har ikke lyst til å sette øllet på plast..

Dette innlegget skulle selvfølgelig ha stått på "nybegynner"..

EDIT: Emnet flyttet til nybegynnerspørsmål. Webmaster
 
Hei, og velkommen til forumet!

Hvis man setter øl med ølsett i kombinasjon med spraymalt så pleier man som regel å havne på et forholdsvis høyt FG (Final Gravity). Det vil si at ølet formodentlig blir forholdsvis søtt. Foreløpig kan du bare la det gjære, og man må for all del -ikke- flaske ølet før det er ferdig boblet. Man kan få kullsyre i brygget senere når man tilsetter ca en sukkerbit per flaske slik at dette sukkeret dannes om til kullsyre og litt alkohol. Sørg for at ikke brygget har det for kaldt eller varmt. 20 gr. er en bra temperatur. Dekk evt til med dyne om natten dersom det blir kjølig på rommet.

Jeg tipper det vil stå og boble i ca en uke. Etter hvert vil det boble færre enn én gang i minuttet, og da er ølet som regel ferdig til tapning. Uansett kan man vente noen dager før man setter igang med dette.
 
Takk for kjapt svar :ilike:

Glemte å si at det allerede har stått  siden 08.01. Natt til 10. tok gjæringen helt av og jeg måtte sitte "vannlås-vakt" til langt på natt :p Men, forstår jeg det rett hvis det er greit å la ølet stå et par dager etter det slutter å bobble? Vil det fortsatt være nok gjærceller til å danne kullsyre?
 
Ja, de gjærcellene blir nok i løsningen en stund til, ingen fare. Det kan godt stå til neste helg f eks.
 
Tilbake
Topp