Hvor lenge kan vørteren stå ukokt?

Hei. Prøvde å brygge en brown ale på lørdag, men den frittstående kokeplata min tok kvelden rett før oppkok. Nå er jeg lei av trege kokeplater med termostat, og som gjerne tar kvelden mitt i brygginga. Jeg holder derfor på å montere et varmeelemt i kokekjelen, men prosjektet er ikke ferdig før onsdag antakelig. Gjør det noe om vørteren står noen dager før jeg koker den? Har aluminiumskjele, så indukjson er desverre ikke et alternativ.
 
Dersom du fikk temperaturen nesten til kokepunktet har du jo pasteurisert vørteren ganske bra.
Det kan gå OK, men det er jo en stor sjanse for at noen du ikke vil skal begynne å spise sukkeret i vørteren begynner å gjøre akkurat det.

Hvordan skal du oppbevare vørteren fram til du får kokt den?
 
Dersom du fikk temperaturen nesten til kokepunktet har du jo pasteurisert vørteren ganske bra.
Det kan gå OK, men det er jo en stor sjanse for at noen du ikke vil skal begynne å spise sukkeret i vørteren begynner å gjøre akkurat det.

Hvordan skal du oppbevare vørteren fram til du får kokt den?
Har stått i meskekjelen siden lørdag. Brukte samme kjele til både mesk og kok, pga prosjektet med kokekjelen. Har ikke løftet på lokket siden vørteren var rundt 90 grader, men kjelen er selvfølgelig ikke helt tett. Avkjølingen har tatt laaang tid, så det har nok vært veldig gode forhold for bakterier. Kanskje man klarer å smake om det er noe ulumskheter i vørteren?
 
Har stått i meskekjelen siden lørdag. Brukte samme kjele til både mesk og kok, pga prosjektet med kokekjelen. Har ikke løftet på lokket siden vørteren var rundt 90 grader, men kjelen er selvfølgelig ikke helt tett. Avkjølingen har tatt laaang tid, så det har nok vært veldig gode forhold for bakterier. Kanskje man klarer å smake om det er noe ulumskheter i vørteren?
Jeg ville ikke ha løftet på lokket før du er klar til å koke det opp.
Da ville jeg både luktet, smakt og sett på vørteren.

Er det mugg på den må den bare dumpes, da kan det være giftig.
Lukter og smaker den stygt er det vel ikke noe å bruke tid på.
Er det blitt litt surt/syrlig så kan det bli ditt første (?) kjelesyrnede øl.
Er du heldig så har det gått bra.
 
Jeg ville ikke ha løftet på lokket før du er klar til å koke det opp.
Da ville jeg både luktet, smakt og sett på vørteren.

Er det mugg på den må den bare dumpes, da kan det være giftig.
Lukter og smaker den stygt er det vel ikke noe å bruke tid på.
Er det blitt litt surt/syrlig så kan det bli ditt første (?) kjelesyrnede øl.
Er du heldig så har det gått bra.
Flott. Venter med inspiseringen til jeg er klar for kok. Blir ikke å bruke tid på det, visst det ikke ser/smaker som vanlig. Er ikke så glad i surøl, så satser på at vørteren har fått stå i fred. :)
 
Kom hjem nå nettopp, og gikk inn på kjøkkenet for å se hvordan det sto til med vørteren. Lokket på kjelen hadde løftet seg, og lå på en seng av skum. Dette må ha skjedd i løpet av dagen. Vørteren luktet også forferdelig. Ikke surt, men skikkelig rotten drittlukt egentlig, kjenner enda lukta på kjøkkenet. Nølte ikke må å få vørteren i dass hvertfall :D
 
Jeg smakte på en litt tvilsom vørter en gang. Den hadde stått over natta + en dag, og luktet litt rart.

Det skulle jeg ikke ha gjort. Jeg blei skikkelig, skikkelig dårlig, og fikk den verste natta i mitt liv.

Så altså: Lukter det rart, og ser det ikke helt bra ut, så smak ikke på det.
 
Haha, nei mat/vørterforgiftning skal man visst ikke spøke med. Denne vørteren her lukta så forferdelig at jeg hadde neppe klart å smake, om jeg så hadde fått godt betalt for det.
 
Haha, nei mat/vørterforgiftning skal man visst ikke spøke med. Denne vørteren her lukta så forferdelig at jeg hadde neppe klart å smake, om jeg så hadde fått godt betalt for det.

hehe - nei, min så ikke så ille ut som det du beskriver. Da hadde jeg nok ikke prøvd, jeg heller.

Tenkte bare jeg skulle advare andre. Dette er jo sånt mange antakelig vil kunne oppleve.
 
Tilbake
Topp