Hvordan bruke sukkeret

Jeg er helt fersk som ølbrygger og skal til med sette i gang med mitt første brygg nå om ikke lenge. Så snart jeg får kontroll på det jeg er usikker på.
Har kjøpt et ølsett. Det er en Citra IPA fra Humle & Malt. Pakken inneholder malt, humle, og tørrgjær. Og 500g rørsukker.
Oppskriften ser ut til å være lett å følge, MEN den nevner ikke sukkeret med et eneste ord.
Nå har jeg forsøkt å lese en del andre oppskrifter på nett og i bøker, både på IPA og andre øltyper. Ingen av disse oppskriftene nevner sukker..
Kanskje de tar for gitt at alle vet hvordan sukker brukes i ølbrygging? Men denne informasjonen er ikke medfødt hos meg. Kan noen hjelpe?

Mener å ha lest her et sted at Gahr har i sukkeret i begynnelsen av koketiden for enkelhets skyld. Det skal nevnes at en får litt lavere utbytte av humlen ved å ha høyere gravity på vørteren når humla koker. Det er derfor andre (de fleste?) tilsetter sukker når det gjenstår 10 minutter.Andre igjen sverger til å tilsette sukker etter at stormgjæringen er ferdig. Mange måter å gjøre det på altså.

Sist redigert:
Tilbake
Topp