Hvordan smaker ølet under gjæringsprosessen?

Jeg har et øl ståendes, hvor OG var 1.040, som nå er nede i 1.010. Når jeg nå smakte på det, smakte det syrlig, beskt og egentlig helt forferdelig.
 
Nå skal ikke jeg påberope meg noe erfaring, men jeg fikk det samme inntrykket på mitt første brygg. Det smakte ikke vondt direkte, men svært surt. Etter flasking og naturlig karbonering og modning i et par uker var denne syrligheten borte og ølen smakte helt fortreffelig.

I det andre brygget mitt kjente jeg ikke denne syrligheten ved flasking (ja, jeg smakte før primingsukker ble tilsatt), men jeg brukte en annen gjær da... kan være noe der? Det andre brygget mitt har jeg ennå ikke smakt karbonert, den er ferdig til konsum til helga  :sikle og jeg gleder meg!
 
RasKa skrev:
I det andre brygget mitt kjente jeg ikke denne syrligheten ved flasking (ja, jeg smakte før primingsukker ble tilsatt), men jeg brukte en annen gjær da... kan være noe der?
Det kan godt være årsaken. Jeg brukte en annen gjær på forrige batch og den hadde ingen syrlig smak.
 
Smaking av øl under gjæring krever erfaring og er absolutt ikke lett. Du smaker ei væske som er varmere enn du normalt drikker øl, er helt uten karbonering, kan inneholde bistoffer fra gjæringa som ikke her helt ferdig osv. At det oppleves som beskt og syrlig er ikke uvanlig.

RDWHAHB
 
Tilbake
Topp