Hvorfor stopper gjæringen med en FG=1.022 ved bruk av Nut Brown Ale ølsett?

Kjøpte "moderne hjemmebrygging" av Bjørnstad/Haavardsholm og etter en kvelds lesning bestemte jeg meg for å starte forsiktig med et ølsett. Fikk anbefalt "Muntons' Nut Brown Ale" (merket Best before Oct, 2011). Ut fra bokens anbefaling kokte jeg maltekstrakten sammen med 1 kg Medium Spay Malt (i stedet for 1 kg sukker) ut i 7 l vann, fylte opp med kaldt vann til 23 l, kjølte ned, målte OG 1.040 (nett som pakken sa), rehydrerte tørrgjæren, blandet/ristet godt, satte det på rom med +20C og gikk til sengs!

Neste morgen putret det ivrig i gjærlåsen , men allerede etter 2 dager var dette merkbart redusert. Ventet tålmodig til dag 6 og målte FG 1.024  . Ringte forhandler som ikke kunne forstå dette, men anbefalt å sette til ny gjær. Brukte "Muntons GOLD Active Brewing Yeast (BBE 07.2010 MFB) - no need to rehydrate", men jeg rehydrerte likevel gjæren, blandet og ristet godt. Neste dag var det laber aktivitet, men noen skumflekker på toppen av karet. Så måtte jeg ta den høstferien jeg hadde bestilt. Da vi kom hjem i går, dvs. etter dag14 målte jeg FG 1.020/22, ingen tellbare bobler men noe kullsyre i brygget. Det positive er at det har ikke fått noen infeksjoner og ingen usmak.

Hva har gått galt eller er det spraymalt som gir høgre FG enn sukker? Som nybegynner synest jeg å ha fulgt oppskriften til punkt å prikke. Har det noen hensikt å tilsette ny gjær?
 
Jeg har ingen erfaring med ølsett, men spraymalt vil definitivt gi høyere FG enn sukker. Gjærbarheten til forskjellige maltekstrakter varierer, og jeg har lest et sted at den typen maltekstrakt som kommer i ølsett har svært lav gjærbarhet, da den er ment å blandes med sukker. Siden sukkeret gjærer ut 100%, må det mye restsødme og fylde til fra ekstrakten for at ikke ølet skal bli svært tynt med OG ned mot 1.0.

Hvis disse betraktningene er korrekte, vil det ikke ha noen hensikt å tilsette mer gjær.
 
Jeg har laget dette settet på nøyaktig samme ingredienser som deg, men trengte ikke tilsette ekstra gjær. Brukte ett kilo medium spraymalt (Muntons), og fikk FG 1.014 etter en uke. Tok målinger et par dager på rad, og verdien holdt seg konstant, så jeg tok sjansen på å flaske brygget. Sprøtt hvordan tilsynelatende like forhold kan slå så forskjellig ut!
 
Tålmodighet er visst gull verdt. For 36 t siden ristet jeg dunken kraftig i et site forsøk -  nå gjærer den med 4-5 plupp pr. min.! Har hørt at kraftig risting kan gi oksidert øl, så nå er jeg spent på hva som vil skje :nosmile:
 
JørnP skrev:
Jeg har laget dette settet på nøyaktig samme ingredienser som deg, men trengte ikke tilsette ekstra gjær. Brukte ett kilo medium spraymalt (Muntons), og fikk FG 1.014 etter en uke. Tok målinger et par dager på rad, og verdien holdt seg konstant, så jeg tok sjansen på å flaske brygget. Sprøtt hvordan tilsynelatende like forhold kan slå så forskjellig ut!
Utrolig no så gjæret ølet på nytt i 2-3 dager. Sluttresultatet etter 4 uker på dunken ble FG=1.015. Jeg har nå tappet ølet på flasker og resultatet ble faktisk veldig bra! Har testet noen flasker på naboer og kjente som skryter! Så får vi teste over langs å se om det blir enda bedre før alt er drukket opp. Tålmod er forsatt en dyd  :) Takk til alle som har gitt gode råd!
 
hroyset skrev:
JørnP skrev:
Jeg har laget dette settet på nøyaktig samme ingredienser som deg, men trengte ikke tilsette ekstra gjær. Brukte ett kilo medium spraymalt (Muntons), og fikk FG 1.014 etter en uke. Tok målinger et par dager på rad, og verdien holdt seg konstant, så jeg tok sjansen på å flaske brygget. Sprøtt hvordan tilsynelatende like forhold kan slå så forskjellig ut!
Utrolig no så gjæret ølet på nytt i 2-3 dager. Sluttresultatet etter 4 uker på dunken ble FG=1.015. Jeg har nå tappet ølet på flasker og resultatet ble faktisk veldig bra! Har testet noen flasker på naboer og kjente som skryter! Så får vi teste over langs å se om det blir enda bedre før alt er drukket opp. Tålmod er forsatt en dyd  :) Takk til alle som har gitt gode råd!
Jeg var ikke like heldig med mitt, eller kanskje det bare er en smakssak... Har fremdeles noen flasker igjen som jeg ikke får meg til å drikke. Likevel har jeg fått plenty med gode tilbakemeldinger, så det er nok bare meg. Dette settet var spikeren i kista for ølsett for min del. Startet med ekstrakt+korn for så å gå rett videre til bare korn, og har ikke angret et sekund  :skaal2:
 
Tilbake
Topp