IBU regnestykke

TorRH

Skal ha en IBU på ca 15 i hveteøl. Hallertau mittelfrüh humlepellets 4,7%. Skal ende opp med 23L vørter. Har jeg regnet riktig her? Svarverdiene er avrundet til nermeste halve gram. Synes det ble så lite, men det er vel riktig siden IBU skal være så lav. Dette er første gang jeg prøver å beregne IBU.

(12x23) / (4,7%x2,6)

276/12,22=22,5 g bitterhumle (60 min, ved kokestart)

+

(3x23) / (4,7%x2,6)

69/12,22=5,5 g smakshumle (15min gjenstående koketid)

:jaha:

Tror du må gjøre det omvendt, hvis ikke blir det for lite smakshumle. Du må bestemme deg for hvor mye smakshumle du trenger (0,5-1g/L?), og se hvor mye IBU dette gir. Deretter beregner du hvor mye bitterhumle du trenger for å komme opp til 15.

Ellers så gjør ikke jeg dette manuellt, så formlene vil jeg ikke uttale meg om.

"2.6" i regnestykket ditt vil være forskjellig ved bitterhumle- og smakshumleutregningen.

Du regner ut mengde humle slik:
[humle i gram] = ([IBU] * [Vørtervolum i liter] * 10) / ([alfasyre (prosenttall)] * [utbytte (prosenttall)])

For ditt tilfelle (uten smakshumle):

(15 * 23 * 10) / (4.7 * 26) ~= 28 gram

Her er 26 (%) utbytte ved bruk av hel humle kokt i 60 min i SG 50-64 vørter i følge Noonans (endorsed by Gahr)

For smakshumle kokt i 10 minutter er utbyttet (ved samme vørterstyrke, og hel humle) kun 6 (%)

Regn som Beant sier først ut hvor mye IBU du får fra smakshumlen (forsvinnende lite), og deretter hvor mye bitterhumle du trenger for å treffe ønsket IBU.
For å regne ut IBU, ut i fra humlemengde bruker du

[IBU] = ([humle i gram] * [utbytte i prosent] * [alfasyreinnhold i prosent]) / ([Vørtervolum i liter] * 10)

Gahr har vel postet "Noonanstabellen" du kan finne utbytte i et sted på forumet.
Andre måter å finne utbytte på enn Noonans er selvsagt akseptert.

Lite sidespor, jeg foretrekker formelen

IBU = m * η * α / V

Der
m er humle i gram
η er utbytte på desimalform (0-1)
α er alfasyreinnhold på desimalform (0-1)
V er vørtermengde i m[sup]3[/sup]

Siden den er mer "SI"

Takk for gode svar. Ser jeg var litt ute å sykle der... Jeg kommer nok ikke til å sette opp så mange regnestykker men heller bruke f.eks Beeralchemy til å regne ut IBU. Men greit å ha prøvd =)

Brukte bitterness kalkulatoren i BeerAlchemy og da blir humletilsetningen seende slik ut:

20g - 60 min
25g - 15 min
5g - 1min+ligge å trekke litt etter koking. Fordi jeg har litt til overs...

Ender da opp med en IBU på 17.

Hva er HBU forresten? Ser det står i bitterness kalkulatoren...

HBU - Homebrewers bittering units
[HBU] = [Humle i ounces] * [Alfasyre i prosent]
Annet navn på HBU er AAU

Greit å vite viss du følger en amerikansk oppskrift, der humlen ofte er oppgitt slik, men ellers en helt forferdelig måleenhet (som de fleste måleenheter over dammen).

Verden ville vært et mye bedre sted om alle brukte metriske måleenheter.

Amerikanske oppskrifter. Forbanna miig!

AAU 3,5 = x * 8,08
x = 3,5/8,08
x =  oz = 0,43 = 12,2 g

Er jeg inne på noe?
Sender en mail obama@whitehouse.org og spurte om ikke tiden snart er moden for at de går over til det metriske systemet. Skal gi tilbakemelding til forumet om jeg får svar:-/

Tilbake
Topp