Imp. Stout vørter overgikk OG skalaen.

Beklager at jeg lager en ny tråd igjen, men dette lurer jeg fælt på.

Vørteren til Imp. stouten er nå ferdig.
Under brygging ble det tilsatt 270g melassesukker fra billingtons, og ca 1 kg. med laktose.

Etter endt brygging og nedkjøing tok jeg siste test, og den blåste skalaen. (skal legge ut bilde).
Fargen er kølsort, noe jeg siktet på. Men jeg lurer på om jeg burde tilsette noe mer vann for å vanne ut vørteren litt, da den er så tykk?
 
mener at gjæren kan få problemer med for høy sukkerkonsentrasjon, og rett og slett ta kvelden.
Leste på et forum anngående vin, at sukkerinnholdet burde være under 1.100 ved tilsetting av gjæren, og resterende sukker tilsettes etter en tid.
Men det er også mulig at det går bra... :)
 
Jeg har en gjærstarter på 2 liter som jeg har dekantert ut ca 1 liter av vørteren. resten er ristet opp.
Men bør jeg tilsette mer vann for å tynne øt vørteren noe?
 
Hvilken OG siktet du på og hvor havnet du?
Det er ingen skam å vanne det ut (kokt vann) for å treffe OG, men vær obs på at du kan risikere å sitte igjen med mer øl enn beregnet. ;)
 
Hvor høyt går hydrometeret ditt? Vi gjæra en imp stout som begynte på 1.122, det gikk fint så lenge du behandler gjæren pent på alle andre måter - gjærnæring, oksygen, temperatur osv.
 
jeg siktet på 1.090 ca. Pre boil OG var 1.070. Men melassesukkeret og laktosen har nok hjulpet godt på å få opp OG'en.
Der igjen er ikke laktosen noe særlig gjærbart, det gir kun sødme og fyldighet.

Sålenge det er trygt å vanne ut skal jeg gjøre det. Jeg er bare redd for å tynne ut smak og fyldigheten, slik at det blir for tynnt. dersom dere skjønner.

Martin E skrev:
Hvor høyt går hydrometeret ditt? Vi gjæra en imp stout som begynte på 1.122, det gikk fint så lenge du behandler gjæren pent på alle andre måter - gjærnæring, oksygen, temperatur osv.
Min går til 1.100, og avstanden over er lik 1.010, så jeg antar at den ligger på 1,110.

gjæren er behandlet etter alle kunstens regler. er godt foret med næring og vørter står til lufting nå, og kommer til å stå til lufting ett par timer til. Gjæret ble tatt ut fra kjøleskapet i ettermiddag og er nå ved romtemp, så det er klar til pitching. :)
 
Bestemte du deg for å tilføre vann? Hvordan gikk det i tilfellet? Jeg har samme problem som du hadde på dette brygget:p
 
Snildre skrev:
Bestemte du deg for å tilføre vann? Hvordan gikk det i tilfellet? Jeg har samme problem som du hadde på dette brygget:p

vet ikke om du trenger å bekymre deg på dette, du har fått 0.004 over forventet, Alexander fikk 0.020 over som er endel mer.

La oss si at FG ble 1.015 på Alexanders brygg, da blir 1.090 -> 1.015 tilsvarer ca 9.84%, men med 1.110 -> 1.015 så hadde det blitt 12.47%, gitt at gjæren hadde klart å ta det så langt ned i begge tilfeller.
Med samme tall for deg, så ville det bli f.eks 9.71% ved 1.089, og 9.19% ved 1.085, som er forholdsvis ubetydelig, iallefall, klarer gjæren 9.19% så klarer den sikkert å overleve 9.71% også..

Nå vil jeg ikke påstå at du/dere får det ned så langt, men var bare et tall jeg tok som en referanse for å regne imot.
kalkulator her om du ikke benytter beersmith eller tilsvarende: http://www.brewersfriend.com/abv-calculator/
Nå kommer sikkert Gahr og arresterer meg, men da lærer vi begge noe :)
 
I mitt tilfelle tilsatte jeg 1-2 liter vann. Men det hjalp ikke mye mtp utvanningen.
Men jeg slo meg til ro med 1.110. det var tross alt laktosen i dette tilfellet som gjorde graviteten såpass høy.
Gjæring avsluttet på ca 1.030. :)
 
vet ikke om du trenger å bekymre deg på dette, du har fått 0.004 over forventet, Alexander fikk 0.020 over som er endel mer.

[/quote]

Ja, jeg skjønner hva du mener. Men la oss si at det går en magisk grense på 9,71% eller hva det var og gjæringen stopper opp med en høy FG. Er da å tilføre vann en god løsning for å få bedre utgjæring, eller må man ha ny gjær?

Du har nok rett i forhold til mitt brygg, men det er vel lærerikt å satse på worst case scenario? Jeg så at det var en del tråder om utvanning, men de fleste omhandler utvanning før/under pitching av gjæren. Om man kan vanne ut under eller etter gjæringen kan man jo kanskje redde seg litt inn om ting går galt?
 
Snildre skrev:
vet ikke om du trenger å bekymre deg på dette, du har fått 0.004 over forventet, Alexander fikk 0.020 over som er endel mer.

Ja, jeg skjønner hva du mener. Men la oss si at det går en magisk grense på 9,71% eller hva det var og gjæringen stopper opp med en høy FG. Er da å tilføre vann en god løsning for å få bedre utgjæring, eller må man ha ny gjær?

Du har nok rett i forhold til mitt brygg, men det er vel lærerikt å satse på worst case scenario? Jeg så at det var en del tråder om utvanning, men de fleste omhandler utvanning før/under pitching av gjæren. Om man kan vanne ut under eller etter gjæringen kan man jo kanskje redde seg litt inn om ting går galt?

Tilføre vann før gjæring kan nok være en måte, ser det har vært diskutert det å tilføre vann underveis i gjæringen også, uten at jeg har fått med meg noen konklusjon på det,men tror ikke jeg ville forsøkt det.
Hvis OG'n hadde vært spinnvilt høy, så ville jeg ha dobbelmålt, kontrolmålt for å forsikre meg om at det var riktig, også vurdert: enten "imperial" eller blande ut..
De siste gangene jeg brygget ble det veldig høy og, men lot det stå til, og venter nå på resultatet på to brygg
 
Ja, jeg skjønner. Jeg tenker at hvis man koker vannet slik at det blir tilnærmet oksygenfritt og er nøye i forhold til hygiene at det ikke burde være et problem. Mange har jo f.eks sukkerlake i gjæringskaret til priming uten at det fører til at ølet oksygerer eller at man får infeksjon. Jeg gjør nok som deg og venter og ser. Det er jo kult å se hvor alkoholsterkt øl man kan lage også, men det er interessant, spesielt med tanke på om man ønsker bedre utgjæring. Om man kunne "fikset" dårlig utgjæring med litt vann vil vel det si at man får større mengde øl med lik eller litt lavere alkoholprosent?
 
Snildre skrev:
Ja, jeg skjønner. Jeg tenker at hvis man koker vannet slik at det blir tilnærmet oksygenfritt og er nøye i forhold til hygiene at det ikke burde være et problem. Mange har jo f.eks sukkerlake i gjæringskaret til priming uten at det fører til at ølet oksygerer eller at man får infeksjon. Jeg gjør nok som deg og venter og ser. Det er jo kult å se hvor alkoholsterkt øl man kan lage også, men det er interessant, spesielt med tanke på om man ønsker bedre utgjæring. Om man kunne "fikset" dårlig utgjæring med litt vann vil vel det si at man får større mengde øl med lik eller litt lavere alkoholprosent?

Det blir jo som å tømme vann i pilsen, du får mer av den, men den blir endel svakere.
Siden smaksstoffene blir utvannet så blir jo smaken deretter også :)
 
[/quote]

Det blir jo som å tømme vann i pilsen, du får mer av den, men den blir endel svakere.
Siden smaksstoffene blir utvannet så blir jo smaken deretter også :)


[/quote]

Blir det det? Jeg tenker at hvis det er gjærbart materiale igjen i ølen, men at det høye alkoholnivået hindrer gjæren i å fortsette å gjære vil jo nytt vann gi større mengde og rom for at gjæren kan fortsette å gjære og lage alkohol. Er det ikke slik at et "tynt" øl vil ha sterkere humlesmak også? Mener jeg har lest det et sted på forumet... (men finner det ikke i farten).
 
Tilbake
Topp